SPSMP_CHNE Edukace žáků se zdravotním znevýhodněním

Pedagogická fakulta
jaro 2014
Rozsah
0/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPSMP_CHNE/01: Út 8:25–9:10 učebna 60, I. Fialová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání dalších vědomostí o problematice edukace dětí a žáků se zdravotním znevýhodněním pro potřeby speciálních pedagogů. Student se dokáže orientovat v problematice edukace těchto žáků v současném vzdělávacím systému v České republice. Dále pak si osvojí teoretické znalosti a praktické dovednosti, nezbytné pro úspěšnou edukaci žáků se zdravotním znevýhodněním na základních školách. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: - charakterizovat žáka se zdravotním znevýhodněním - sestavit individuální vzdělávací plán žáka (dle typu zdravotního znevýhodnění) - provést speciálně pedagogickou diagnostiku žáka - sestavit otázky pro interview s rodiči - navrhnout opatření, která by zajistila speciální vzdělávací potřeby takového žáka (+ zajistit vyrovnávací opatření) v inkluzivní třídě - dokáže navrhnout alternativní doučování v případě častých absencí žáka se zdravotním znevýhodněním.
Osnova
  • Osnova 1. Historický vývoj přístupů k osobám s postižením (se zdravotním znevýhodněním). 2. Definice vybraných pojmů a onemocnění. 3. Systém vzdělávání jedinců se zdravotním znevýhodněním. 4. Legislativní podmínky pro vzdělávání dětí, žáků a studentů se zdravotním znevýhodněním. 5. Integrace a inkluze v souvislosti s jedinci se zdravotním znevýhodněním. 6. Individuální vzdělávací plán (IVP). 7. Specifika práce s jedinci se zdravotním znevýhodněním. 8. Somatické, psychické a sociální aspekty zdravotního znevýhodnění. 9. Problematika poskytování zdravotní pomoci učitelem žákovi se zdravotním znevýhodněním v průběhu vyučování. 9. Ucelená rehabilitace. 10.Terapie ve speciálně pedagogické péči. 11.Prezentace vybraných výzkumných šetření, která sledovala problematiku edukace žáků se zdravotním znevýhodněním.
Literatura
    doporučená literatura
  • KLENER,P. et al. Vnitřní lékařství. 3, přepracované a doplněné vydání. Praha : Karolinum, Galén, 2006. s.1158. ISBN 80-7262-430-X.
  • Vítek, J., Vítková, M. Teorie a praxe v edukaci, intervenci, terapii a psychosociální podpoře jedinců se zdravotním postižením se zaměřením na neurologická onemocnění. Brno : Paido, 2010. 250 s. ISBN 978-80-7315-210-9.
  • NEVORAL, J. a kol. Výživa v dětském věku. Jinočany: H&H, 2003. ISBN 80-86-022-93-5.
  • PETRŮ, Vít a Irena KRČMOVÁ. Anafylaktická reakce : diferenciální diagnóza - farmakoterapie - chyby a omyly. 1. vyd. Praha: Maxdorf, 2006, 95 s. ISBN 8073450992. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Somatopedické aspekty. 2., rozš. a přeprac. vyd. Brno: Paido, 2006, 302 s. ISBN 8073151340. info
  • KOTULÁN, Jaroslav. Zdravotní nauky pro pedagogy. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 258 s. ISBN 8021038446. info
  • DOLANSKÝ, Jiří. Současná epileptologie. Vyd. 1. Praha: Triton, 2000, 164 s. ISBN 8072541013. info
Výukové metody
Seminář, diskuse, prezentace studentských projektů a interaktivní diskuse nad nimi.
Metody hodnocení
Vypracování projektu a jeho prezentace. Projekt a jeho obsah: 1. Vytvořit modelový individuální vzdělávací plán žáka/studenta se zdravotním znevýhodněním. 2. Vytvořit edukační pomůcku žákovi s konkrétním zdravotním znevýhodněním (kompenzační, pracovní, relaxační aj.). 3. Připravit vyučovací hodinu v modelové inkluzivní třídě s využitím osvojených výukových strategií. 4. Na modelovém případu promyslet důležitá materiálně-technická a organizační opatření nezbytná pro úspěšnou edukaci modelového žáka se zdravotním znevýhodněním. 5. Připravit podklady pro interview s rodiči žáka se zdravotním znevýhodněním. Projekty budou následně ve výuce prezentovány a diskutovány. Ohodnoceno bude celkové zpracování a prezentace projektu. Písemný test bude obsahovat 15 otevřených otázek. Pro úspěšné absolvování kurzu je nutných 75 % správných odpovědí.
Informace učitele
Další informace a doporučenou literaturu sdělí vyučující na semináři.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2012, jaro 2013, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.