SPSMP_IPCH Inkluzivní vzdělávání jedinců s poruchami chování

Pedagogická fakulta
podzim 2015
Rozsah
0/4/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petra Segeťová (cvičící)
Mgr. Kateřina Štrausová, DiS. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPSMP_IPCH/01: Út 12:05–15:35 centrum, P. Segeťová, K. Štrausová
Předpoklady
státní BK zkouška z etopedie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je vytvoření projektu proinkluzivní intervence a jeho aplikace v praxi.
Osnova
  • Cílem předmětu je seznámení s teoretickými koncepty v přístupech k problematice poruch emocí nebo chování; terminologie tendence, trendy, přístupy; etopedie jako vědní obor srovnání se zahraničím; otázky edukace, integrace a inkluse jedinec s poruchami chování; poruchy chování a celoživotní vzdělávání Vytvoření projektu v inkluzivním koncept speciální pedagogiky - etopedie
  • Cíle projektu, postupy plánování, prezentace a implemnetace projektu. Sociálněprávní ochrana dítěte v kontextu nejlepšího zájmu dítěte v praxi České republiky a v kontextu teoretických konceptů etopedie a praxe speciálněpedagogické práce, Etopedie v kontextu inkluzivní teorie a praxe Porucha chování jako dynamický fenomén – vertikální, horizontální úroveň Přístupy k dětem s PCH - 3P verzus 3R Koncept resilience a inkluze v intervenci dětí v riziku, s problémy, s poruchami chování
Literatura
    povinná literatura
  • VOJTOVÁ, Věra a Karel ČERVENKA. Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování. Educational needs of children at risk and with behavioural disorders. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 193 s. ISBN 978-80-210-6134-7. 2012. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku poruch chování a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. 1.vyd. Brno: Muni Press. 336 s. ped. ISBN 978-80-210-5159-1. 2010. info
  • ŠOLCOVÁ, Iva. Vývoj resilience v dětství a dospělosti. Vydání 1. Praha: Grada Publishing. 102 stran. ISBN 9788024729473. 2009. URL info
    doporučená literatura
  • MAREŠ, Jiří. Posttraumatický rozvoj člověka. Vydání 1. Praha: Grada. 198 stran. ISBN 9788024730073. 2012. URL info
  • VOJTOVÁ, Věra a Jiří NĚMEC. Inkluzivní vzdělávání jako faktor socializace dětí se sociálním znevýhodněním. In NĚMEC, Jiří a Věra VOJTOVÁ. Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. 1. vyd. Brno: MUNI PRESS. s. 21-38, 17 s. pd. ISBN 978-80-210-5033-4. 2009. info
Výukové metody
Seminář, seminární práce a zpracování projektu pro aktivitu a) vyrovnávací příležitost, b) podporující příležitost pro cílovou skupinu žáků v riziku, s poruchou chování. Práce ve studentských týmech. Prezentace projektů - zpětná vazba k projektům ostatních skupin.
Metody hodnocení
Prezentace projektu - zpětná vazba k projektu jiné skupiny - písemná forma. Seminární práce v kontextu resilienčních procesů v životě dítěte s EBD.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti specializace etopedie.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2016, podzim 2017.