SPSMP_ISVP Inclusive Education of Pupils with Special Educational Needs

Faculty of Education
Autumn 2013
Extent and Intensity
0/2/0. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
PhDr. Mgr. Soňa Chaloupková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Prerequisites
The subject is aimed at students of M.A. degree programme Special Education with the focus on Education of Students with Intellectual Disabilities.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
At the end of the course the students will be able to use their knowledge of specific features of students with SEN and awareness of special education methods and forms of work with students with SEN. They will be able to have a holistic view of the issues connected with inclusive education and will be able to solve particular situations and organisation questions connected with inclusive education (preparation of materials, methods and forms of work).
Syllabus
  • Key words: student with special education needs, inclusive education, methods and forms of work, visual, hearing, mental, physical impairments, autism spectrum disorders, multiple disabililites, impaired communication abilities, social disadvantage
  • 1. Inclusive education - definition, philosophy, principles
  • 2. Current situation of inclusive education in the Czech Republic - legislation, education politics
  • 3. Inclusive education in international documents
  • 4. Inclusive education abroad - especially UK and USA
  • 5. Project - complex solution of one particular education situation of a student with SEN.
  • 6. Presentation - final project and grup discussion about proposed solutions
Literature
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Strategie ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním se zřetelem na romské etnikum v počátečním vzdělávání (Education of Students with Social Disadvantage with Focus on Children of Roma Origin in Early Education). Online. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2009. 223 pp. ISBN 978-80-210-5103-4. [citováno 2024-04-24] info
  • VALENTA, Milan, Oldřich MÜLLER, Marie VÍTKOVÁ, Zdeňka KOZÁKOVÁ, Iva STRNADOVÁ and Monika MUŽÁKOVÁ. Psychopedie. Online. 3. doplněné a upravené vy. Praha: Parta, 2007. 386 stran. ISBN 9788073200992. [citováno 2024-04-24] info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava and Marie VÍTKOVÁ. Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami : texty k distančnímu vzdělávání. Online. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007. 247 s. ISBN 9788073151584. [citováno 2024-04-24] info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami (Methods of Work in Pupils with Profound Disabilities). Online. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2005. 146 pp. 55-984A-2005 02/58 11/Pd. ISBN 80-210-3819-5. [citováno 2024-04-24] info
  • VALENTA, Milan. Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. Online. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2003. 322 s. ISBN 8024406985. [citováno 2024-04-24] info
  • KOCUROVÁ, Marie. Komunikační kompetence jako téma inkluzivní školy :(specifické poruchy učení z pohledu vzdělávacích šancí) : monografie. Online. Edited by Markéta Šálená. 1. vyd. Dobrá Voda u Pehřimova: Aleš Čeněk, 2002. 416 s. ISBN 80-86473-23-6. [citováno 2024-04-24] info
  • PULDA, Miloš. Integrovaný žák se sluchovým postižením v základní škole. Online. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2000. 69 s. ISBN 802102481X. [citováno 2024-04-24] info
  • KEBLOVÁ, Alena. Integrované vzdělávání dětí se zrakovým postižením. Online. 2. upr. vyd. Praha: Septima, 1998. 91 s. ISBN 8072160516. [citováno 2024-04-24] info
  • SCHOPLER, Eric, Robert J. REICHLER and Margaret LANSING. Strategie a metody výuky dětí s autismem a dalšími vývojovými poruchami :příručka pro učitele i rodiče. Online. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998. 271 s. ISBN 80-7178-199-1. [citováno 2024-04-24] info
  • JANOTOVÁ, Naděžda and Karla SVOBODOVÁ. Integrace sluchově postiženého dítěte v mateřské a základní škole. Online. 1. vyd. Praha: Septima, 1996. 64 s. ISBN 80-85801-72-8. [citováno 2024-04-24] info
Teaching methods
e-learning;, reading;
Assessment methods
Fulfilling e-learning tasks and other requirements given by the lecturer.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
General note: Zapisují studenti specializace psychopedie.
The course is also listed under the following terms Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2013/SPSMP_ISVP