SPSMP_S4g2 Specializace: Edukace žáků s mentálním postižením a adiktologie 2

Pedagogická fakulta
podzim 2017
Rozsah
0/4/0. 9 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPSMP_S4g2/01: Po 18. 9. 7:30–11:00 učebna 60, Po 25. 9. 7:30–11:00 učebna 60, Po 2. 10. 7:30–11:00 učebna 60, Po 9. 10. 7:30–11:00 učebna 60, Po 16. 10. 7:30–11:00 učebna 60, Po 23. 10. 7:30–11:00 učebna 60, V. Vojtová
SPSMP_S4g2/02: Út 31. 10. 13:00–16:30 učebna 33, Út 7. 11. 13:00–16:30 učebna 33, Út 14. 11. 13:00–16:30 učebna 33, Út 21. 11. 13:00–16:30 učebna 33, Út 28. 11. 13:00–16:30 učebna 33, Út 5. 12. 13:00–16:30 učebna 33, P. Kachlík
Předpoklady
Absolvování předmětu SPSMP_S4g1. Posluchači budou mít k dispozici sylabus předmětu a budou seznámeni se studijní literaturou včetně elektronických informačních zdrojů. Předpokládá se znalost základního pojmosloví oboru, anatomie a funkce lidského organismu na středoškolské úrovni. Posluchači mohou vznášet dotazy, připomínky, návrhy. Podle jejich podnětů se vyučující soustředí na obtížnější nebo aktuální témata. V případě, že si z nabízeného programu nezvolí žádnou oblast, bude vyučující systematicky přednášet obtížné a podstatné partie látky, jež jsou zásadní pro jejich další specializaci.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Edukace žáků se středně těžkým mentálním postižením: Student získá teoretické znalosti z oblasti osobnosti a edukace osob se středně těžkým mentálním postižením. Cílem předmětu je, aby studenti porozuměli a vysvětlili termín „mentální postižení“ v kontextu současného pojetí terminologie v pedagogice osob s mentálním postižením. Součástí předmětu je osvojení aktuálních poznatků ohledně možností edukace žáků se středně těžkým mentálním postižením. Studenti by měli být schopni předkládat odůvodněná rozhodnutí k zařazení žáka se středně těžkým mentálním postižením do edukačního systému a interpretovat své znalosti z oblasti poradenství a legislativy. Adiktologie: Student získá představu o základech drogové prevence a epidemiologie, o jejich typech, členění, metodách a aplikaci. Seznámí se s minimálním preventivním programem a vybranými aktivitami na úrovni komunitní prevence. Získá informace o možnostech diagnostiky, intervence, léčby a resocializace osob postižených patologickými závislostmi, o základních právních předpisech v oblasti návykových látek.
Osnova
  • Edukace žáků se středně těžkým mentálním postižením: 1.Teorie edukace osob s mentálním postižením, terminologická východiska. 2.Osobnost žáka se středně těžkým mentálním postižením. 3.Poradenské služby pro žáky vzdělávající se na základní škole speciální. 4.Základní škola speciální, přípravný stupeň. Vymezení v systému vzdělávání. 5.Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání základní škola speciální. 6.Žák základní školy speciální (žák se středně těžkým mentálním postižením, žák s těžkým mentálním postižením, žák s hlubokým mentálním postižením žák s kombinovaným postižením, PAS, Downův syndrom). 7.Speciálněpedagogická diagnostika se zaměřením na žáka se středně těžkým mentálním postižením. 8.Didaktické zásady používané při výuce na základní škole speciální. Didaktické metody používané při výuce na základní škole speciální včetně specifických metod práce (bazální stimulace, snoezelen, terapie. Adiktologie: 9.Vyučovací formy používané na základní škole speciální, specifika výuky, struktura přípravy učitele na vyučovací blok. 10.Specifické didaktické pomůcky používané na základní škole speciální. 11.Kariérové poradenství u žáků se středně těžkým mentálním postižením, specifika pracovního uplatnění. 12.Legislativa týkající se školské problematiky vzdělávání žáků s těžším mentálním postižením, školský zákon, vyhlášky. Adiktologie: 1. Základní pojmy a souvislosti z oblasti prevence a epidemiologie závislostí. 2. Historie, rozčlenění, charakteristika a aplikace prevence. 3. Význam prevence pro společnost a pro jednotlivce, organizace zabývající se prevencí, léčbou, resocializací. 4. Možnosti nabídky a uplatňování prevence v ČR a v zahraničí, dosavadní zkušenosti. 5. Minimální preventivní program, jeho rozpracování, aplikace ve školách. 6. Metodika preventivní práce s vybranými populačními skupinami, komunitní prevence. 7. Efektivita prevence, její význam, sledování a hodnocení, významné preventivní programy. 8. Drogová epidemiologie (vnik, vývoj, význam, náplň oboru, možnosti studia drogové scény). 9. Studium sociálně patologických jevů v populaci, současný stav a vývoj drogové scény v ČR a ve světě. 10. Možnosti intervence - poradenství a léčba drogových závislostí. 11. Trestní odpovědnost a současná legislativa v oblasti omamných a psychotropních látek a jedů.
Literatura
    povinná literatura
  • FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie : závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. 2., rozšířené a aktualiz. Praha: Grada Publishing. 231 stran. ISBN 9788024750460. 2014. URL info
  • KALINA, Kamil. Základy klinické adiktologie. 1. vyd. Praha: Grada. 388 s. ISBN 9788024714110. 2008. info
  • VILÁŠKOVÁ, Dagmar. Strukturované učení pro žáky s autismem : (s přihlédnutím k postižení zraku a mentální retardaci). 1. vyd. Praha: Septima. 111 s. ISBN 8072162330. 2006. info
  • LUDÍKOVÁ, Libuše. Kombinované vady. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 140 s. ISBN 8024411547. 2005. info
  • ZÁBRANSKÝ, Tomáš. Drogová epidemiologie. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého. 95 s. ISBN 8024407094. 2003. info
  • KALINA, Kamil. Drogy a drogové závislosti : mezioborový přístup. 1. vydání. Praha: Úřad vlády České republiky. 343 stran. ISBN 8086734056. 2003. info
  • KALINA, Kamil. Drogy a drogové závislosti : mezioborový přístup. 1. vydání. Praha: Úřad vlády České republiky. 319 stran. ISBN 8086734056. 2003. info
    doporučená literatura
  • BENDOVÁ, Petra, Jana DLOUHÁ, Martin KALIBA a Petra KALIBOVÁ. "Vybrané kapitoly z psychopedie a etopedie nejen pro speciální pedagogy". Vydání první. Hradec Králové: Gaudeamus. 137 stran. ISBN 9788074354236. 2015. info
  • VALENTA, Milan. Mentální postižení: v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. 349 s. ISBN 978-80-247-3829-1. 2012. info
  • BAZALOVÁ, Barbora. Poruchy autistického spektra v kontextu české psychopedie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 279 s. ISBN 978-80-210-5930-6. 2012. info
  • BARTOŇOVÁ, M. a BAZALOVÁ, B. a PIPEKOVÁ, J. Psychopedie. 2. vyd. Brno : Paido, 2007. 150 s. ISBN 978-80-7315-161-4. 2007. info
  • VALENTA, Milan, Oldřich MÜLLER a Marie VÍTKOVÁ. Psychopedie. 3 aktual. a rozšířené vyd. Praha: Parta Praha. 386 s. Pedagogická literatura. ISBN 978-80-7320-099-2. 2007. info
  • KOZÁKOVÁ, Z. Psychopedie. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 2005. 74 s. ISBN 80-244-0991-7. 2005. info
  • FRANIOK, Petr a Jaroslav KYSUČAN. Psychopedie - Speciální pedagogika mentálně retardovaných. 1. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita - PdF. 57 s. ISBN 80-7042-247-5. 2002. info
  • MÜHLPACHR, Pavel. Kapitoly ze sociální patologie pro sociální pedagogy. Brno. 80 s. 2001. info
  • VALENTA, Milan a Olga KREJČÍŘOVÁ. Psychopedie :kapitoly z didaktiky mentálně retardovaných. Vyd. 1. Olomouc: Netopejr. 193 s. ISBN 80-902057-9-8. 1997. info
  • RUDGLEY, Richard. Kulturní alchymie : omamné látky v dějinách a kultuře. Translated by Jiří Zavadil. Praha: Nakladatelství Lidové noviny. 205 s. ISBN 8071061182. 1996. info
  • Závislost známá neznámá. Edited by Jiří Heller - Olga Pecinovská. 1. vyd. Praha: Grada. 162 s. ISBN 80-7169-277-8. 1996. info
  • PRESL, Jiří. Drogová závislost : může být ohroženo i Vaše dítě? 2. rozš. vyd. Praha: Maxdorf. 88 s. ISBN 80-85800-25-X. 1995. info
Výukové metody
Konzultace, samostatná práce. Účast vyžadována (80%). Veškeré informace budou doplněny a upřesněny učitelem na začátku výuky.
Metody hodnocení
Edukace jedinců smentálním postižením: Písemný test. Adiktologie: Písemný test.
Informace učitele
Předmět je vnitřně dělem na 2 bloky: Edukace jedinců se středně těžkým mentálním postižením - 20 hodin (zkouška) Adiktologie - 20 hodin (zkouška) Edukace žáků s mentálním postižením - povinná literatura BAZALOVÁ, B. Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0693-4. BAZALOVÁ B. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v zemích Evropské unie a v dalších vybraných zemích. Brno : MU 2006. BENDOVÁ, P., ZIKL, P. Dítě s mentálním postižením ve škole. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3854-3. CHALOUPKOVÁ, S. Analýza školních vzdělávacích programů a vyučovacího procesu na základních školách praktických v České republice. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011. 232 s. ISBN 978-80-210-5646-6. OŠLEJŠKOVÁ, H., VÍTKOVÁ, M. et al. Východiska, podmínky a strategie ve vzdělávání žáků s těžkým postižením na základní škole speciální. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6673-1. PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno: MSD, 2006. ISBN 80-86633-40-3. PŘINOSILOVÁ, D. Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky a využití v praxi. Brno : MU, 1997, 2000. VÝZKUMNÝ ÚSTAV PEDAGOGICKÝ. Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání základní škola speciální. 1. vyd. Praha : Nakladatelství Tauris, 2008. 110 s. ISBN 978-80-87000-25-0. 2008. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání Praha: VÚP, 2015. Zákon č. 435/2004 Sb. o zaměstnanosti. Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). Praha: č. 82/2015. Edukace žáků s mentálním postižením - doporučená literatura BAZALOVÁ, B. Poruchy autistického spektra :v kontextu české psychopedie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012. 278 s. ISBN 9788021059306. KREJČÍŘOVÁ, O, a kol. Problematika zaměstnávání občanů se zdravotním postižením. Praha : Rytmus, 2005. ISBN 80-903598-1-7. PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. et al. Od edukace k sociální inkluzi osob se zdravotním postižením se zaměřením na mentální postižení. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7581-8. ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. 2. vyd. Praha: Portál, 2011. 224 s. ISBN 978-80-7367-889-0. THOROVÁ, K. Poruchy autistického spektra :dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006. 453 s. ISBN 8073670917. VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie. 5. vyd. Praha: Parta, 2013. 496 s. ISBN 978-80-7320-187-6. VALENTA, M. Mentální postižení: v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. 2012. 349 s. ISBN 978-80-247-3829-1. VANČOVÁ, A. Edukácia viacnásobne postihnutých. Bratislava : Sapientia, 2001. VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9. Adiktologie 2 - povinná literatura FISCHER, S., ŠKODA, J. Sociální patologie: analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. 1.vyd. Praha: Grada Publishing, 2009. 224 s. ISBN 978-80-247-2781-3. KALINA, K. Drogy a drogové závislosti: mezioborový přístup 1. 1. vyd. Praha: Úřad vlády České republiky, 2003, 319 s. ISBN 80-86734-05-6. KALINA, K. Drogy a drogové závislosti: mezioborový přístup 2. 1. vyd. Praha: Úřad vlády České republiky, 2003, 343 s. ISBN 80-86734-05-6. KALINA, K. Základy klinické adiktologie. 1. vyd. Praha: Grada, 2008, 388 s. ISBN 978-80-247-1411-0. ZÁBRANSKÝ, T. Drogová epidemiologie. 1. vyd. Olomouc: Lékařská fakulta Univerzity Palackého, 2003. 95 s. ISBN 80-244-0709-4. Adiktologie 2 - doporučená literatura HELLER, J., PECINOVSKÁ, O. Závislost známá neznámá. 1. vyd. Praha: Grada, 1996. 162 s. ISBN 80-7169-277-8. MÜHLPACHR, P. Sociální patologie. 1. vyd. Brno. Masarykova univerzita, 2002. 104 s. ISBN 80-210-2511-5. PRESL, J. Drogová závislost: může být ohroženo i Vaše dítě? 2. vyd. Praha: Maxdorf, 1995. 88 s. ISBN 80-85800-25-X. RUDGLEY, R. Kulturní alchymie :omamné látky v dějinách a kultuře. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 1996. 205 s. ISBN 80-7106-118-2.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti, kteří absolvovali v bakalářském studiu specializaci etopedie.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2016.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2017/SPSMP_S4g2