SPSMP_S4h2 Specialization: Education of Students At-Risk and Intellectual Disabilities 2

Faculty of Education
Autumn 2015
Extent and Intensity
0/4/0. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Mgr. Soňa Chaloupková, Ph.D. (lecturer)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Mgr. Jarmila Andrysová, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Timetable of Seminar Groups
SPSMP_S4h2/01: Tue 9:20–11:00 učebna 10, S. Chaloupková
SPSMP_S4h2/02: Tue 7:30–9:10 učebna 52, J. Andrysová, V. Vojtová
Prerequisites
SPSMP_S4h1
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The aim of this subject is connected with the inclusive education for children at-risk and with mental disability. The focuse will be on supporting resilience and coping strategies.
Syllabus
  • Theoretical concepts of education of children with BD. 1. Behavioral disorders education and its position in special education, its object, Theory and practice of behavioral disorders, professional terminology, development, differences, trends 2. Intervention 3P Inclusive concept of special needs education 3. Assessment in specialneeds education
Literature
    required literature
  • VOJTOVÁ, Věra and Karel ČERVENKA. Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování. Educational needs of children at risk and with behavioural disorders. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 193 pp. ISBN 978-80-210-6134-7. 2012. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku poruch chování a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. (Inclusive Education with the Focus on At-risk Pupils and Pupils with Behaviour Disorder and the Quality of Life.). 1.vyd. Brno: Muni Press. 336 pp. ped. ISBN 978-80-210-5159-1. 2010. info
  • ŠOLCOVÁ, Iva. Vývoj resilience v dětství a dospělosti. Vydání 1. Praha: Grada Publishing. 102 stran. ISBN 9788024729473. 2009. URL info
  • HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí : obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Vyd. 1. Praha: Portál. 228 s. ISBN 8071788880. 2004. info
    recommended literature
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie pocitů štěstí : současný stav poznání. Vyd. 1. Praha: Grada. 131 s. ISBN 9788024744360. 2013. URL info
  • VOJTOVÁ, Věra and Marie PAVLOVSKÁ. Včasná intervence jako zdroj inkluzivních přístupů k dětem v riziku poruch chování (Early Intervention as a Resource of Inclusive Approaches to Children at Risk of Behavioral Disorders). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 179 pp. ISBN 978-80-210-6518-5. 2013. info
  • VOJTOVÁ, Věra and Jiří NĚMEC. Inkluzivní vzdělávání jako faktor socializace dětí se sociálním znevýhodněním (Inclusive Education as a Factor of Socialization of the Pupils with Social Disadvantages). In NĚMEC, Jiří and Věra VOJTOVÁ. Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. 1st ed. Brno: MUNI PRESS. p. 21-38, 17 pp. pd. ISBN 978-80-210-5033-4. 2009. info
Teaching methods
Lectures, class discussions, case management, presnetaion of the project - team work, presentation, evaluation.
Assessment methods
Presentation of final project, written evaluation of the other team.30% Written case management.30% Exam - 30%
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2016, Autumn 2017.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2015, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn/SPSMP_S4h2