SPSPC_SP1b Specializace 1b Psychopedie

Pedagogická fakulta
podzim 2013
Rozsah
0/0/40. 40 hodin. 18 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Pavel Sochor, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
So 21. 9. 7:30–14:40 učebna 53, So 12. 10. 7:30–14:40 učebna 52, So 9. 11. 7:30–14:40 učebna 52, So 23. 11. 7:30–14:40 učebna 52, So 14. 12. 7:30–14:40 učebna 52
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s oborem Psychopedie, cíly oboru, vnějšími biologickými příčinami vzniku mentálního postižení, dále student získá znalosti o dělení mentálního postižení podle doby vzniku, dědičnosti, seznámí se s Downovým syndromem, demencí, sociálními příčinami vzniku mentálního postižení, klasifikací MR dle WHO. Dalšími cíly je charakteristika jednotlivých stupňů, systém vzdělávání žáků s potížemi v učení, seznámení s poradenským zařízením, jakým je speciálně pedagogické centrum, charitativními a nestátními organizacemi, komunikací, alternativními formami komunikace, dále je probírána speciálně pedagogická diagnostika, školský zákon, vyhlášky, chráněné bydlení, podporované zaměstnávání, terapie a problematika autismu. Výstupy z učení:
student umí charakterizovat mentální postižení, Downův syndrom, autismus;
umí se orientovat v systému vzdělávání jedinců s mentálním postižením;
umí vyjmenovat terapie pro tuto cílovou skupinu;
dokáže navrhnout postup při zařazování dítěte s mentálním postižením do školského systému;
orientuje se v příslušné legislativě
Osnova
  • Psychopedie.
  • Pojem, předmět, cíle předmětu.
  • Vnější biologické příčiny vzniku mentálního postižení.
  • Dělení podle doby vzniku, dědičnost, vnitřní příčiny MR.
  • Downův syndrom.
  • Demence.
  • Sociální příčiny vzniku mentálního postižení.
  • Klasifikace MR dle WHO.
  • Charakteristika jednotlivých stupňů mentálního postižení.
  • Systém vzdělávání.
  • Speciálně pedagogické centrum, poradenství.
  • Stacionáře, domovy pro osoby se zdravotním postižením, charitativní a nestátní organizace.
  • Terapie.
Literatura
  • VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní (speciální) pedagogika. 2. rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.
  • FRANIOK, P. Osoby s mentálním postižením. Ostrava: OU, 2005.
  • PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno: MSD, 2006. ISBN 80-86633-40-3.
  • ŠVARCOVÁ. I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2000
  • ŠIŠKA, J. Mimořádná dospělost. Edukace člověka s mentálním postižením v období dospělosti. Praha: UK, 2005. ISBN 80-246-0992-4.
  • BARTOŇOVÁ, M. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice. Brno: MSD, 2005. ISBN 80-86633-37-3.
  • PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0.
  • VALENTA, M., MULLER, O. Psychopedie. Praha: Parta, 2003. ISBN 80-7320-063-5.
  • VALENTA, M., KREJČÍŘOVÁ, O. Psychopedie - didaktika mentálně retardovaných. Olomouc: UP, 1992
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava, Barbora BAZALOVÁ a Jarmila PIPEKOVÁ. Psychopedie. Texty k distančnímu vzdělávání.. Online. Brno: Paido, 2007. 150 s. 1. vydání. ISBN 978-80-7315-144-7. [citováno 2024-04-24] info
  • BAZALOVÁ, Barbora. Psychopedie. Online. In PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006. 16 s. 2. vydání. ISBN 80-7315-120-0. [citováno 2024-04-24] info
Výukové metody
Výukovými metodami je konzultace, účast doporučená, práce ve skupině, seminární práce.
Metody hodnocení
Ústní zkouška, anotace prostudované literatury ke zkoušce.
Informace učitele
Souhrnná literatura a okruhy ke zkoušce budou zadány na začátku semestru vyučujícím.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.