SPSPC_USPP Úvod do spec. ped.

Pedagogická fakulta
podzim 2005
Rozsah
0/8/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Současné pojetí speciální pedagogiky a její postavení v systému věd, základní kategorie a metody speciální pedagogiky, komplexní systém péče o postižené u nás, srovnání se zahraničím, integrace, inkluze. Terapie. Autismus.
Osnova
  • 1. Speciální pedagogika pojem, předmět, cíle, interdisciplinární vztahy, klasifikace oboru, terminologie 2. Integrace pojem, terminologie, formy integrace, možnosti integrace v současnosti 3. Legislativa týkající se školské problematiky a integrace zákony, vyhlášky, metodické pokyny 4. Diagnostika pojem, předmět, cíle, metody, terminologie 5. Pedagogicko psychologický poradenský systém složení, SPC, PPP a rozdíl mezi nimi 6. Tělesné postižení charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání, DMO, LMD, osobní asistence 7. Mentální postižení - charakteristika, klasifikace dle WHO, etiologie, možnosti vzdělávání, Downův syndrom, demence, pseudooligofrenie 8. Zrakové postižení - charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání 9. Sluchové postižení - charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti vzdělávání, protetika 10. Narušená komunikační schopnost - charakteristika, klasifikace, etiologie, náprava, podpora, možnosti vzdělávání 11. Specifické poruchy učení - charakteristika, klasifikace, etiologie, náprava, možnosti vzdělávání 12. Poruchy chování - charakteristika, klasifikace, možnosti nápravy, zařízení 13. Autismus - charakteristika, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání 14. Kombinovaná postižení - charakteristika, klasifikace, možnosti vzdělávání 15. Vzdělávání romského etnika 16. Alternativní a augmentativní komunikace charakteristika, jednotlivé systémy 17. Chronická onemocnění, alergie, astma, epilepsie 18. Význam a úkoly školy při zdravotnických zařízeních, herní terapie 19. Terapie ve speciálně pedagogické péči canisterapie, hipoterapie
Literatura
  • CHVÁTALOVÁ, I. Jak se žije dětem s postižením. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-588-1.
  • PIPEKOVÁ, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0.
  • BAZALOVÁ B. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v zemích Evropské unie a v dalších vybraných zemích. Brno : MU 2006.
  • VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální.. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, podzim 2007.