SP_SPP1 Psychopedie

Pedagogická fakulta
jaro 2016
Rozsah
0/4/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Jarmila Pipeková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP_SPP1/01: Čt 12:05–15:35 učebna 52, J. Pipeková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s oborem Psychopedie, cíly oboru, vnějšími biologickými příčinami vzniku mentálního postižení, dále student získá znalosti o dělení mentálního postižení podle doby vzniku, dědičnosti, seznámí se s Downovým syndromem, demencí, sociálními příčinami vzniku mentálního postižení, klasifikací MR dle WHO. Dalšími cíly je charakteristika jednotlivých stupňů, systém vzdělávání žáků s potížemi v učení, seznámení s poradenským zařízením, jakým je speciálně pedagogické centrum, charitativními a nestátními organizacemi, komunikací, alternativními formami komunikace, dále je probírána speciálně pedagogická diagnostika, školský zákon, vyhlášky, chráněné bydlení, podporované zaměstnávání, terapie a problematika autismu. Výstupy z učení:
student umí charakterizovat mentální postižení, Downův syndrom, autismus;
umí se orientovat v systému vzdělávání jedinců s mentálním postižením;
umí vyjmenovat terapie pro tuto cílovou skupinu;
dokáže navrhnout postup při zařazování dítěte s mentálním postižením do školského systému;
orientuje se v příslušné legislativě
Osnova
  • Psychopedie.
  • Pojem, předmět, cíle předmětu.
  • Vnější biologické příčiny vzniku mentálního postižení.
  • Dělení podle doby vzniku, dědičnost, vnitřní příčiny MR.
  • Downův syndrom.
  • Demence.
  • Sociální příčiny vzniku mentálního postižení.
  • Klasifikace MR dle WHO.
  • Charakteristika jednotlivých stupňů mentálního postižení.
  • Systém vzdělávání.
  • Speciálně pedagogické centrum, poradenství.
  • Stacionáře, domovy pro osoby se zdravotním postižením, charitativní a nestátní organizace.
  • Terapie.
Literatura
  • VALENTA, M., MULLER, O. Psychopedie. Praha: Parta, 2003. ISBN 80-7320-063-5.
  • PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0.
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava, Barbora BAZALOVÁ a Jarmila PIPEKOVÁ. Psychopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. 150 s. 1. vydání. ISBN 978-80-7315-144-7.
  • VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní (speciální) pedagogika. 2. rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.
Výukové metody
Výukovými metodami jsou konzultace, práce ve skupině.
Metody hodnocení
Písemný test, minimum je 70%, anotace prostudované literatury ke zkoušce.
Informace učitele
Souhrnná literatura a okruhy ke zkoušce budou zadány na začátku semestru vyučujícím.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti, kteří si chtějí v navazujícím mag. studiu volit specializaci Rozvoj komunikačních schopností u žáků s MP v oboru SP pro učitele.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2016/SP_SPP1