SPc313 Psychiatrie

Pedagogická fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/0/.7. 8 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 25. 2. 16:00–17:50 učebna 52, Pá 4. 3. 14:00–19:50 Virtuální místnost
Předpoklady
Posluchači budou mít k dispozici sylabus předmětu. Podle jejich podnětů se vyučující soustředí na obtížnější nebo aktuální témata. Předpokládá se znalost základů anatomie a fysiologie CNS, biochemie a vzájemných orgánových vztahů. V případě potřeby je možné před výkladem nové látky ověřit a stručně připomenout klíčové poznatky. Konzultační hodiny mohou posluchači využívat k řešení problémů, týkajících se předmětu i svého studia.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s významnými patologickými stavy a duševními poruchami, s jejich příznaky, etiologií, diagnostikou, možností prevence, první pomoci a terapie, podání základních informací o vyšetřovacích metodách v psychiatrii, chemismu CNS. Očekávané výstupy: student je seznámen významnými patologickými stavy a duševními poruchami; zná možnosti prevence a terapie; umí poskytnout první pomoc.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen porozumět základům psychiatrického vyšetření a anamnézy, znát základní pojmy z oboru, příznaky, léčbu a prevenci chorobných stavů z tzv. "velké" i "malé" psychiatrie, s nimiž se může setkat ve školním prostředí.
Osnova
  • Hlavní témata (osnova): • Náplň a historie oboru, stručný přehled jeho vývoje. • Základy psychiatrické propedeutiky. • Neurobiologie v psychiatrii, přehled základních transmiterů a jejich význam v CNS. • Schizofrenie, vymezení, primární a sekundární příznaky, hlavní formy, etiologie, genetika, léčba. • Duševní poruchy a poruchy chování vyvolané drogami, patická reakce. • Demence - obecný přehled, typy, etiologie, příznaky, léčba a prevence. • Afektivní poruchy - výskyt, vymezení, etiologie, typy, příznaky, léčba a prevence. • Epilepsie - obecná charakteristika, etiologie, klasifikace, příznaky, léčba, první pomoc, EEG v epileptologii. • Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem, fobické stavy, obsedantně kompulzivní poruchy. • Disociační a somatoformní poruchy.
Literatura
    povinná literatura
  • ZVOLSKÝ, Petr. Obecná psychiatrie. 2. vyd. Praha: Karolinum, 1997, 192 s. ISBN 8071844942. info
  • ZVOLSKÝ, Petr. Speciální psychiatrie. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2003, 206 stran. ISBN 8071842036. info
  • KACHLÍK, P. Poznámky k vybraným kapitolám z psychiatrie. 1. vyd. Brno: PdF MU, 2010. Dostupné online: http://www.ped.muni.cz/wsedu/index.php?p=terminy-zima2006
    doporučená literatura
  • RABOCH, Jiří a Petr ZVOLSKÝ. Psychiatrie. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2002, xxxi, 622. ISBN 802460390X. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 5., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2012, 870 s. ISBN 9788026202257. info
  • HYNIE, Sixtus. Psychofarmakologie v praxi : farmakologie látek ovlivňujících CNS a senzorický systém. 1. vyd. Praha: Galén, 1995, 320 s. ISBN 8085824175. info
Výukové metody
Teoretická příprava z doporučených tištěných a elektronických informačních zdrojů. Zpětná vazba – studenti mohou během přednášky vznášet dotazy, připomínky, náměty na diskusi. V případě nutnosti je možno tyto podněty podrobněji rozebrat v konzultačních hodinách vyučujícího.
Metody hodnocení
K absolvování předmětu je vyžadován písemný test o 30 otázkách v rozsahu sylabu. Odpovědi jsou nabízeny uzavřenou formou, správná je právě jedna z několika uvedených. Je třeba dosáhnout nejméně 50 % správných odpovědí. V případě nesouhlasu studenta či jiných překážek, jež mu brání splnit písemnou formu (test), lze vyzkoušení provést i ústně. Vyučující posluchači zadá 3 otázky vycházející ze sylabu předmětu, umožní mu písemnou přípravu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2023, jaro 2024.