SPc318 Diagnostické domény žáků se zdravotním postižením (tělesným, zrakovým a mentálním)

Pedagogická fakulta
podzim 2020
Rozsah
0/0/1.3. 16 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno online.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 30. 10. 8:00–13:50 učebna 60, Pá 4. 12. 8:00–13:50 učebna 53
Předpoklady
NOW ( SPc319 Diagnostické domény žáků s narušenou komunikační schopností a se sluchovým postižením ) && NOW ( SPc320 Diagnostické domény žáků s poruchami chování )
75 % účast
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavním cílem kurzu je vysvětlit a popsat diagnostické domény u žáků se zdravotním postižením.
Výstupy z učení
Očekávané výstupy: - student zná speciálněpedagogickou diagnostiku po stránce teoretické i praktické - student je seznámen s požadavky na posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb - student je schopen prezentovat a vysvětlit diagnostické postupy u vybraného druhu postižení
Osnova
  • • Diagnostické domény u žáků s tělesným postižením (hrubá motorika, jemná motorika, úchop, grafomotorika, lateralita, komunikace, intelektuální funkce, kognitivní funkce, smyslové vnímání, pozornost, paměť, emocionalita, adaptabilita a sociabilita, pracovní dovednosti, sebeobsluha) • Diagnostické domény u žáka se zrakovým postižením (zraková analýza a syntéza, zrakové funkce, kompenzační smysly, jemná a hrubá motorika, vizuomotorická koordinace, kognitivní funkce, sociabilita a adaptabilita, orientace v prostoru, sebeobsluha, edukační prostředí, rehabilitační a kompenzační pomůcky) • Diagnostické domény u žáka s mentálním postižením (vizuální percepce, sluchová percepce, hrubá motorika, jemná motorika, grafomotorika, psychomotorika, lateralita, kognitivní funkce, fatické funkce, emoce, adaptabilita a sociabilita, konace a aspirace, sebeobsluha) • Diagnostické domény u žáka s poruchou autistického spektra (vztahy a jednání, sociální a emoční dovednosti, komunikace, kognitivní funkce a proces učení, smyslová integrace, problémové chování, volný čas, aktivity denního života, motorické funkce)
Literatura
    povinná literatura
  • • ČADOVÁ, E. a kol. Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb, Část II. Diagnostické domény pro žáky s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním. Olomouc: PdF UP, 2012. ISBN 978-80-244-3052-2.
  • • BASLEROVÁ, P. a kol. Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb, Část II. Diagnostické domény pro žáky se zrakovým postižením. Olomouc: PdF UP, 2012. ISBN 978-80-244-3051-5.
  • • ČADILOVÁ, V., THOROVÁ, K., ŽAMPACHOVÁ, Z. a kol. Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb, Část II. Diagnostické domény pro žáky s poruchou autistického spektra. Olomouc: PdF UP, 2012. ISBN 978-80-244-3054-6.
  • • VRBOVÁ, R. a kol. Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb, Část II. Diagnostické domény pro žáky s narušenou komunikační schopností. Olomouc: PdF UP, 2012. ISBN 978-80-244-3056-0.
  • • VALENTA, M. a kol. Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb, Část II. Diagnostické domény pro žáky s mentálním postižením. Olomouc: PdF UP, 2012. ISBN 978-80-244-3055-3
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Edukace osob s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 186 s. ISBN 978-80-210-6221-4. info
    doporučená literatura
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005, 146 s. ISBN 8021038195. info
Výukové metody
seminář, teoretické prezentace, diskuse
Metody hodnocení
Písemný test, 26 otázek, úspěčnost 75 %
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.