SPc507 Výtvarné umění jako prostor pro inkluzi

Pedagogická fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/0/.7. 8 hodin. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Pavel Sochor, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Pavel Sochor, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPc507/Kombi01: So 26. 2. 8:00–13:50 učebna 76, So 12. 3. 8:00–13:50 učebna 76, P. Sochor
Předpoklady
Bez požadavků;
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíl předmětu Výtvarné umění jako prostor pro inkluzi předpokládá osvojení si východisek sociokulturního pojetí postižení. Cílem kurzu je seznámit studenty a studentky se základními pojmy a mezioborovými souvislostmi vztahujících se k problematice socio-kulturní ex/inkluze, umění a disabilta. Na konci tohoto kurzu bude student schopen vytvořit na základě získaných teoretických znalostí projekt umožňující podpořit osobu s postižením v prostředí mainstreamové kultury.
Výstupy z učení
Student bude schopen vypracovat projekt pro potřeby osob s postižením (talentovaných). Student bude schopen upozornit na kulturní exkluzi člověka s postižením a navrhnout možná proinkluzivní řešení. Praktické dovednosti použití prvků arteterapie pro speciální pedagogy.
Osnova
  • První část předmětu bude složena z tří teoretických cyklů na téma: – Terminologické vymezení postižení; - Umění a postižení; - Aspekty disability art, art brut, outsider art. Druhá část bude složena z praktických cvičení, jejíž náplní bude prezentace příkladů úspěšných projektů. Následně proběhne diskuse a praktická cvičení. V průběhu předmětu bude poskytnuta konzultace k přípravě vlastního projektu zpracovaného dokumentární formou – foto, video, aj.) na vybrané téma. Témata pro tvorbu projektu: 1) Člověk s postižením ve filmu, fotografii a výtvarném umění; 2) Kulturní instituce podporující inkluzivní trendy u nás i v zahraničí; 3) Role neziskového sektoru v sociokulturní inkluzi u nás i v zahraničí; V závěru kurzu budou studenti schopni reflektovat získané znalosti a dovednosti v prostředí inkluzivní kultury respektující specifické potřeby lidí s postižením. Student tak bude schopen na konci kurzu identifikovat vybrané aspekty specifických potřeb člověka s postižením v roli tvůrce kulturních aktivit (film, fotografie,výtvarné techniky, aj.), nebo jako příjemce kulturních hodnot. Student bude schopen upozornit na kulturní exkluzi člověka s postižením a navrhnout možná proinkluzivní řešení.
Literatura
  • SOCHOR, Pavel. Člověk s postižením a výtvarná tvorba : od zobrazování k autorství. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 200 s. ISBN 978-80-210-7925-0. 2015. info
  • SOCHOR, Pavel. Člověk s postižením a výtvarná tvorba. Od zobrazování k autorství. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 200 s. ISBN 978-80-210-7925-0. 2015. URL info
  • SOCHOR, Pavel. Člověk s postižením a výtvarná tvorba. Od zobrazování k autorství. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita. 200 s. ISBN 978-80-210-7981-6. doi:10.5817/CZ.MUNI.M210-7981-2015. 2015. Čítárna Munispace info
Výukové metody
Teoretická příprava a praktická cvičení;
Metody hodnocení
Ústní, domácí práce;
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2023.