SPc542 Specializace: Etopedie 1

Pedagogická fakulta
podzim 2020
Rozsah
0/0/2. 24 hodin. 18 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno online.
Vyučující
doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 13. 11. 8:00–13:50 učebna 5, Pá 11. 12. 8:00–13:50 učebna 5, Pá 18. 12. 8:00–13:50 učebna 5, Pá 8. 1. 8:00–13:50 učebna 5
Předpoklady
Základy etopedie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem dvousemestrové specializace v etopedii je kompetentní znalost speciálně pedagogického procesu edukace v etopedii, ve vyhodnocení edukačních situací, v aplikaci postupů v edukační praxi škol i v zařízeních preventivně výchovné péče a pro výkon ústavní a ochranné výchovy. V předmětu je kladen důraz na aktivní participaci studentů během výuky, na individuální přípravu (čtení textů a psaní jejich reflexí), na rozvíjení schopnosti nahlížet etopedickou problematiku kriticky a kreativně - samostatně i ve spolupráci s kolegy. Po úspěšném absolvování předmětu budou studenti mít základní vědomosti o souvislostech poruch emocí a chování, o rizikových i protektivních faktorech ovlivňujících rozvoje PECh, o jejich projevech a formách, o edukačních potřebách dětí v riziku/s poruchou chování. Budou se orientovat v systému poradenských služeb a výchovných zařízení. Očekávané výstupy: Student má kompetentní znalost speciálně pedagogického procesu edukace v etopedii; má základní vědomosti o povaze a o souvislostech poruch chování a emocí; orientuje se v poradenských službách a výchovných zařízeních.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu budou studenti mít základní vědomosti o souvislostech poruch emocí a chování, o rizikových i protektivních faktorech ovlivňujících rozvoje PECh, o jejich projevech a formách, o edukačních potřebách dětí v riziku/s poruchou chování. Budou se orientovat v systému poradenských služeb a výchovných zařízení. Očekávané výstupy: Student má kompetentní znalost speciálně pedagogického procesu edukace v etopedii; má základní vědomosti o povaze a o souvislostech poruch chování a emocí; orientuje se v poradenských službách a výchovných zařízeních.
Osnova
  • Etopedie – základní informace, východiska, terminologie, trendy.
  • Souvislosti poruch chování a kvality života dítěte – aktuálně i do budoucnosti.
  • Porucha chování jako bariéra v přístupu ke vzdělávání a vzdělanosti.
  • Dynamický přístup k poruchám chování. Cílové skupiny etopedie.
  • Teorie resilience – ochranné a rizikové faktory.
  • Včasná (raná) intervence.
  • Definice poruchy chování.
  • Porucha řízeného chování, neposlušnost a opoziční chování u dětí.
  • Speciálně pedagogický proces v etopedii – principy, cíle a úkoly, fáze (prevence, intervence, rehabilitace). Informovaná intervence.
  • Spolupráce pedagogů se školním poradenským pracovištěm a externími institucemi (PPP, SVP, OSPOD).
  • Systém poradenských a intervenčních zařízení. Systém školských výchovných zařízení (preventivně výchovná péče, ústavní a ochranná výchova), tzv. náhradní výchovná péče.
  • Základní způsoby hodnocení chování a vyhodnocení situace dítěte/žáka (strukturované hodnocení chování, situace).
  • Perspektivní orientace.
  • Legislativní rámec (nejlepší zájem dítěte, úmluva o právech dítěte, zákony, vyhlášky, oficiální dokumenty – OSPOD, Občanský zákoník, metodické pokyny…).
Literatura
    povinná literatura
  • VOJTOVÁ, Věra a Karel ČERVENKA. Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování. Educational needs of children at risk and with behavioural disorders. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 193 s. ISBN 978-80-210-6134-7. 2012. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly z etopedie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 136 s. ISBN 9788021045736. 2008. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Úvod do etopedie. 1. vydání. Brno: Paido. 128 s. pedagogická literatura. ISBN 978-80-7315-166-9. 2008. info
  • HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí : obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Vyd. 1. Praha: Portál. 228 s. ISBN 8071788880. 2004. info
  • ELLIOTT, Julian a Maurice PLACE. Dítě v nesnázích : prevence, příčiny, terapie. Translated by Jaroslava Kubátová - Jiří Štěpo. Vydání 1. Praha: Grada Publishing. 206 stran. ISBN 8024701820. 2002. info
  • PELIKÁN, Jiří. Pomáhat být : otevřené otázky teorie provázející výchovy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum. 159 s. ISBN 9788024603452. 2002. info
    neurčeno
  • Kauffman, J. M., Brigham, F. J. (2009) Working with troubled children. Verona, Wis: Full Court Press.
  • Vojtová, V. Problematika efektivity výuky žáků s rizikem poruchy emocí a chování. In Pokorná, V. (Ed.). (2006) Inkluzivní a kognitivní edukace: sborník přednášek. Praha: Univerzita Karlova v Praze.
  • KAUFFMAN, James M. a Timothy J. LANDRUM. Characteristics of emotional and behavioral disorders of children and youth. Tenth edition. Singapore: Pearson. 467 stran. ISBN 9789814576116. 2013. info
  • KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Edited by Jiřina Šiklová. Vyd. 7., V Portálu 6. Praha: Portál. 147 s. ISBN 9788026205289. 2013. info
  • BĚHOUNKOVÁ, Leona. Fenomén odchodu do samostatného života dítěte vyrůstajícího v náhradní výchovné péči. Vyd. 1. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků. 208 s. ISBN 9788074760204. 2012. info
  • BENDL, Stanislav. Kázeňské problémy ve škole. Aktualiz. a dopl. Praha: Triton. 260 s. ISBN 978-80-7387-436-0. 2011. info
  • MATOUŠEK, Oldřich a Andrea MATOUŠKOVÁ. Mládež a delikvence : možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže. Vyd. 3., aktualiz. Praha: Portál. 336 s. ISBN 9788073678258. 2011. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. Brno: Press Muni. 330 s. pedagogická. ISBN 978-80-210-5159-1. 2010. info
  • POKORNÁ, Věra. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Vydání čvrté. Praha: Portál. 333 stran. ISBN 9788073678173. 2010. URL info
  • VANÍČKOVÁ, Eva. Tělesné tresty dětí : definice - popis - následky. Vyd. 1. Praha: Grada. 116 s. ISBN 8024708140. 2004. info
  • MACEK, Petr. Adolescence. Vydání druhé, upravené. Praha: Portál. 141 stran. ISBN 8071787477. 2003. URL info
  • ONDRÁČEK, Petr. Františku, přestaň konečně zlobit, nebo-- : informace a podněty pro pedagogickou práci s žáky, kteří se chovají při výuce rušivě. Vyd. 1. Praha: ISV. 170 s. ISBN 8086642186. 2003. info
  • PELIKÁN, Jiří. Pomáhat být : otevřené otázky teorie provázející výchovy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum. 159 s. ISBN 9788024603452. 2002. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie problémového dítěte školního věku. 1. vyd. Praha: Karolinum. 170 s. ISBN 8071844888. 1997. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie problémového dítěte školního věku. 1. vyd. Praha: Karolinum. 170 s. ISBN 8071844888. 1997. info
  • MATOUŠEK, Oldřich. Ústavní péče. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství. 138 s. ISBN 80-85850-08-7. 1995. info
Výukové metody
Teoretická příprava, interaktivní diskuse, stáže ve školských výchovných zařízeních, skupinové aktivity, seminář.
Metody hodnocení
Individuální příprava – četba 4 textů a jejich písemná reflexe (rozsah každé z nich 1 normostrana – cca 300 slov);
ve skupinách - příprava diskuse o vybraných 3 studovaných textech;
individuální jednodenní stáž ve vybraném zařízení zaměřeném na práci s dětmi v riziku, s problémy či poruchami chování.
Sepsání reflexe stáže (rozsah 1 normostrana - cca 300 slov).
Četba povinných knih a písemná recenze dvou z nich (Helus 2004; Pelikán 2002 – rozsah každé z nich 1-2 normostrany – cca 300-600 slov).
Vedení individuálního portfolia. Písemná zkouška (min 65% úspěšných odpovědí).
Účast 70%.
Veškeré informace budou doplněny a upřesněny na začátku výuky.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021, podzim 2022.