SPc548 Specializace: Poradenství, diagnostika a intervence jedinců s poruchami chování 1

Pedagogická fakulta
jaro 2024
Rozsah
0/0/2. 18 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. et Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPc548/Kombi01: Pá 8. 3. 8:00–13:50 učebna 51, Pá 26. 4. 8:00–13:50 učebna 56, So 18. 5. 8:00–13:50 učebna 56, V. Linhartová, V. Vojtová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je rozšířit kompetence studentů pro informované přístupy ke vzdělávání dětí a žáků v riziku poruchy chování se zaměřením na školní prostředí. Studenti budou vedeni k aplikaci postupů pro podporu, posilování a provázení cílové skupiny dětí v edukačních procesech na systémové úrovni školy a třídy.
Výstupy z učení
Studenti se naučí diagnostikovat specifické edukační potřeby cílové skupiny žáků, nastavit cíle intervence, zpracovávat intervenční smlouvy.
Osnova
  • • Specifické edukační potřeby dětí s PECh
  • • Diagnostika speciálního pedagoga se zaměřením na poruchy chování, identifikace cílů intervence, dlouhodobé cíle intervence, škálování
  • •Vývojová specifika jako základ diagnostiky
  • • Nástroje pro diagnostiku chování – standardizované/specifické
  • • Pedagogické poradenství a intervence ve výchovně vzdělávacím procesu etopedie
  • • Vymezení spec. ped. poradenství/intervence ve vztahu k psychologickému poradenství/ k sociální práci
  • • Model informované intervence – podpora, posilování, provázení 3P intervence
  • • Komunikace jako specifický nástroj poradenství, mezioborová komunikace
  • • Poradenský rozhovor, záznam poradenského rozhovoru, poradenská témata
  • • Vedení případu, Holistický přístup k případové práci
  • • Případová konference, Motivační rozhovory
Literatura
    povinná literatura
  • VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku poruch chování a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. 1.vyd. Brno: Muni Press. 336 s. ped. ISBN 978-80-210-5159-1. 2010. info
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi : příručka pro učitele. Translated by Karel Balcar. Vyd. 3. Praha: Portál. 383 s. ISBN 9788073677251. 2010. info
    doporučená literatura
  • VOJTOVÁ, Věra a Karel ČERVENKA. Intervence pro inkluzi. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 256 s. ISBN 978-80-210-6645-8. 2013. info
  • BENDL, Stanislav. Kázeňské problémy ve škole. Aktualiz. a dopl. Praha: Triton. 260 s. ISBN 978-80-7387-436-0. 2011. info
  • BENDL, Stanislav. Školní kázeň v teorii a praxi : učebnice pro studenty učitelství. 1. vydání. Praha: Triton. 202 stran. ISBN 9788073874322. 2011. info
  • HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí : obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Vyd. 1. Praha: Portál. 228 s. ISBN 8071788880. 2004. info
  • BENDL, S. Jak předcházet nekázni. 2004. vyd. Praha: ISV, 2004. info
Výukové metody
Semináře, diskuze, projekt, stáž, nekontaktní výuka, samostudium.
Metody hodnocení
Seminární práce, ústní zkouška, aktivní účast a zapojení ve výuce
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/SPc548