SPk115 Oftalmopedie – základy oboru

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/0/1.3. 16 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. et Mgr. Nora Jágerová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Martin Vrubel, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPk115/OS01: So 2. 3. 8:00–15:50 učebna 35, So 30. 3. 8:00–15:50 učebna 35, N. Jágerová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je zprostředkovat studentům základní informace z oboru pedagogiky osob s postižením zraku s důrazem na poradenství a podporu samostatného života osob nevidomých a osob s oslabeným viděním. Studenti získají znalosti o vlivu postižení zraku na kvalitu života, systému vzdělávání, speciálních pomůckách, poradenství a intervenci.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu: - rozumět specifickým projevům a vlivům zrakového postižení na osobnost člověka a na jeho vývoj - schopen klasifikovat zrakové postižení z různých hledisek - prezentovat možnosti poradenství a vzdělávání pro osoby s postižením zraku v ČR - zvládnout základy provázení člověka se zrakovým postižením - doporučit základní speciální pomůcky pro zvládnutí každodenního života člověka s oslabeným viděním a člověka nevidomého
Osnova
  • 1. Paradigma oftalmopedie - vymezení oboru a jeho postavení v multidisciplinárním pojetí. 2. Fyziologie procesu vidění. Vývoj zrakového vnímání. Základní vyšetření zrakových funkcí. 3. Základní patologie zraku v dětském a dospělém věku. Projevy vad. 4. Základní speciální pomůcky pro slabozraké a nevidomé se zaměřením na věk, stupeň postižení. 5. Raná péče - teoretická východiska rané péče, formy a služby. Střediska a jejich klientela. 6. Osobnost člověka se zrakovým postižením (specifika vnímání, myšlení, pozornost, chování, řeč). Psychomotorický vývoj těžce zrakově postiženého dítěte. 7. Zrakově postižené dítě v předškolním věku (předškolní výchova zrak. postiženého dítěte, dítě s narušeným binokulárním viděním a reedukace těchto vad) 8. Systém vzdělávání žáků se zrakovým postižením v ČR. Edukace žáků s postižením zraku. Braillovo písmo. 9. Kombinovaná postižení s postižením zraku. Hluchoslepota. 10. Poradenství a intervence: poskytovatelé služeb, specifikace služeb. 11. Komunikace s osobami se zrakovým postižením. Základy provázení, orientace v prostoru a samostatný pohyb. Hlavní chyby.
Literatura
    povinná literatura
  • RÖDEROVÁ, Petra, Lea KVĚTOŇOVÁ a Zita NOVÁKOVÁ. Oftalmopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury. 125 s. ISBN 9788073151454. 2007. info
  • FINKOVÁ, Dita, Libuše LUDÍKOVÁ a Veronika RŮŽIČKOVÁ. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-1857-5. 2007. info
    doporučená literatura
  • ŘEHŮŘEK, Jaroslav a Dětská oční klinika DN Brno,a LF MU Brno. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. 1999. vyd. Brno: PAIDO. 94 s. Možnosti reedukace zraku při kombin, postižení. ISBN 80-85931-75-3. 1999. info
  • HROMÁDKOVÁ, Lada. Šilhání. Vyd. 3., nezměn. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů. 162 s. ISBN 9788070135303. 2011. info
  • HYCL, Josef a Lucie TRYBUČKOVÁ. Atlas oftalmologie. Vyd. 1. V Praze: Triton. 151 s. ISBN 8072543822. 2003. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Oftalmopsychologie dtského vku. Praha: Karolinum, 1985. ISBN 80-7184-053-X
  • KVTOOVÁ-ŠVECOVÁ, L., KUDELOVÁ I., Malé dít s tžkým poškozením zraku, Paido, Brno, 1996
  • PIPEKOVÁ, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšíené a pepracované vydání. Brno: Paido 2006. ISBN 80-7315-120-0.
    neurčeno
  • ROZSÍVAL, Pavel. Oční lékařství. Vyd. 1. Praha: Karolinum. 373 s. ISBN 8024612135. 2006. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. vyd. Brno: Paido Brno. 463 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9. 2004. info
  • VOKURKA, M., HUGO, J. a kol. Praktický slovník medicíny. Praha: Maxdorf, 2000. ISBN 80-85912-38-4
  • KEBLOVÁ, A. Kompenzaní pomcky pro zrakov postižené žáky ZŠ. Praha: Septima, 1996
  • KEBLOVÁ, A. Integrované vzdlávání dtí se zrakovým postižením. Praha: Septima, 1996. ISBN 80-85801-65
  • SOURALOVÁ, E., LUDÍKOVÁ, L. Vzdlávání hluchoslepých dtí I, II, Scientia, Praha 2000
  • SMÝKAL, Josef. Tyflopedický lexikon jmenný. 2. vyd. V Brně: Technické muzeum. 455 s. ISBN 8086413306. 2006. info
Výukové metody
seminář, diskuse, praktická ukázka, video
Metody hodnocení
ukončení dosažením minimálně 70% bodového zisku ze závěrečného zkoušení (ústně či písemně). Aktivní účast (min. 70%). Seminární práce.
Informace učitele
Předmět popisuje oftalmopedickou problematiku napříč lidským životem. Jedná se o úvodní rozcestník na který je možné v NMgr. navázat oftalmopedickou specializací. Bližší informace budou upřesněny na začátku semestru.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.