SPk119 Specializace: Logopedie 1

Pedagogická fakulta
jaro 2020
Rozsah
0/0/2. 24 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Sandra Szewczyková (přednášející)
Garance
PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPk119/01: Pá 28. 2. 8:00–13:50 učebna 60, So 7. 3. 8:00–13:50 učebna 60, Pá 13. 3. 8:00–13:50 učebna 60, Pá 17. 4. 8:00–13:50 učebna 60, S. Szewczyková
Předpoklady
SOUHLAS
Zapisují studentky a studenti logopedie a surdopedie. Intaktní komunikační schopnost - studentkám a studentům je udělen souhlas se zápisem na základě předložení aktuální zprávy od klinického logopeda/foniatra. Zprávu prosím předložte na prvním setkání v rámci výuky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Na konci předmětu bude student/ka ovládat problematiku vymezení vědního oboru logopedie; principy komunikace a průběh ontogeneze dětské řeči. Osvojí si poznatky o etiologii, klasifikaci, diagnostice a terapii jednotlivých forem narušené komunikační schopnosti.
Výstupy z učení
Student/ka si osvojí poznatky o etiologii, klasifikaci, diagnostice a terapii jednotlivých forem narušené komunikační schopnosti.
Osnova
  • Logopedie, koncepce oboru logopedie, mezioborová spolupráce. Proces lidské komunikace charakteristika, význam, verbální, nonverbální komunikace. Ontogeneze dětské řeči, psychologické a společenské faktory vývoje řeči. Pojetí, klasifikace, symptomatologie, diagnostika a terapie jednotlivých forem narušené komunikační schopnosti.
Literatura
    povinná literatura
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. Online. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2006. 229 s. edice psychologické a pedagogické literatury. ISBN 80-247-1110-9. [citováno 2024-04-23] info
    doporučená literatura
  • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona, Radka HORÁKOVÁ a Jiřina KLENKOVÁ. Logopedie & surdopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Online. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007. 118 stran. ISBN 9788073151362. [citováno 2024-04-23] info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie - interdisciplinární vědní obor. Online. In VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. vyd. Brno: Paido Brno, 2004. s. 106 - 122. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9. [citováno 2024-04-23] info
  • LEJSKA, Mojmír. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Online. Brno: Paido, 2003. 156 s. ISBN 8073150387. [citováno 2024-04-23] info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z logopedie I.. Online. druhé. Brno: Paido, 2000. 94 s. ISBN 80-85931-88-5. [citováno 2024-04-23] info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z logopedie II a III. Online. In Kapitoly z logopedie II a III. Brno: Paido, 1998. 101 s. ISBN 80-85931-62-1. [citováno 2024-04-23] info
  • LECHTA, Viktor. Logopedické repetitórium : teoretická východiska súčasnej logopedie, moderné prístupy. Online. Bratislava: SPN, 1990. 278 s. ISBN 80-08-00447-9. [citováno 2024-04-23] info
Výukové metody
konzultace, domácí příprava, diskuze, seminární práce/prezentace
Metody hodnocení
Vyžadována 70% účast; závěrečný písemný test (podmínkou úspěšného zvládnutí je nutné 75 % správných odpovědí); ústní zkouška, reflexe seminární práce
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti logopedie a surdopedie, nebo logopedie a psychopedie.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023.