SPk125 Specializace: Somatopedie 1

Pedagogická fakulta
podzim 2020
Rozsah
0/0/2. 24 hodin. 18 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno online.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Radka Janošková (přednášející)
PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPk125/01: Pá 9. 10. 14:00–19:50 učebna 5, Pá 30. 10. 8:00–13:50 učebna 5, So 14. 11. 8:00–13:50 učebna 5, So 5. 12. 8:00–13:50 učebna 5, I. Fialová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Somatopedie: Cílem předmětu je seznámit studenty se základními pojmy oboru somatopedie: předmět somatopedie, etiologie, klasifikace a charakteristika jednotlivých pohybových vad. Možnosti nápravy. Metodiky, didaktiky. Systém speciálních zařízení pro péči o žáky s tělesným postižením. Prevence, integrace, poradenství.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování se student bude dobře orientovat v problematice výchovy a vzdělávání dětí a žáků s tělesným postižením. Dovede charakterizovat jednotlivé druhy tělesného postižení a terapií, které se užívají v rehabilitační péči. Student se bude orientovat v oblasti poradenství a speciálně pedagogické diagnostiky osob s tělesným postižením.
Osnova
  • Osnova: 1.Vývoj vztahu společnosti k tělesně a zdravotně postiženým. 2. Vznik a vývoj oboru somatopedie, hlavní představitelé oboru (Jedlička, Bartoš, Chlup, Bakule, Monatová,Kábele). 3. Současný systém výchovy a vzdělávání tělesně postižených (rehabilitační stacionáře, speciální mateřská škola, speciální školství pro tělesně postižené základní a střední). 4. Žáci s tělesným postižením ve škole. 5. Systém poradenství v ČR. 6. Organizace školy při zdravotnických zařízeních (rozsah a obsah vyučování, učební plány, osnovy, učebnice). 7. Význam a úkoly školy při nemocnici, ozdravovnách a dětských léčebnách, hodnocení, klasifikace žáků ve školách. 8. Charakteristika jedinců s dlouhodobě nepříznivým zdravotním stavem 9. Epilepsie. 10. Specifika práce s chronicky nemocnými. 11. Klasifikace pohybových vad. 12. Centrální a periferní obrny, charakteristika nejčastějších případů u dětí. 13. Centrální a periferní obrny, charakteristika nejčastějších případů, přístupy a podpora 14. Mozková obrna, etiologie, formy MO, vliv na psychický vývoj, přístupy, podpora, žák s MO ve škole 15. Dětská infekční obrna (poliomyelitis), etiologie, průběh, důsledky. 16. Deformace, klasifikace, charakteristika jednotlivých druhů. 17. Vady pohybového aparátu - podpora žáka, specifika v přítupech 18. Perthesova choroba, etiologie, důsledky, léčba. 19. Degenerativní poškození pohybového aparátu 20. Progresivní svalová dystrofie (myopatie), etiologie, průběh onemocnění, důsledky, léčba, Spinální svalová atrofie 21. Specifika edukace s tělesně postiženými. 22. Vliv postižení na psychomotorický vývoj 23. Somatické, psychické a sociální aspekty tělesného postižení. 24. Současné trendy, inkluzivní vzdělávání
Literatura
    doporučená literatura
  • VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. přepracované a rozšířené vydání. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Grafomotorika a psaní u žáků s tělesným postižením. 1. vyd. Brno, Elportál, 2014. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-6769-1. 2014. URL info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Podpora rozvoje hybnosti osob s tělesným postižením. 1. vyd. Brno, Elportál, 2014. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-7611-2. 2014. URL info
  • FIALOVÁ, Ilona, Dagmar OPATŘILOVÁ a Lucie PROCHÁZKOVÁ. Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido. 222 s. Učební texty. ISBN 978-80-7315-233-8. 2012. info
  • FIALOVÁ, Ilona. Analýza faktorů determinujících edukaci a profesní orientaci jedinců se zdravotním postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 207 s. Tisk MSD, spol.s.s.o. ISBN 978-80-210-5591-9. 2011. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita. 180 stran. ISBN 9788021045750. 2008. info
  • VÍTEK, Jiří. Epilepsie v dětském věku. In Vítková, M. Somatopedické aspekty. 2. vyd. Brno: Paido Brno. s. 69 - 96, 13 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-134-0. 2006. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Somatopedické aspekty. druhé. Brno: Paido Brno. 302 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-134-0. 2006. info
Výukové metody
Teoretická příprava. Výuka bude doplněna vhodnými dokumentárními filmy, př. přednáškou odborníka z praxe, interaktivní diskuse.
Metody hodnocení
Úkol pro studenty/ky: 1) Vypracovat seminární práci na téma: „Nemoc a její vliv na život člověka“ (rozsah – 3 až 5 stan A4) + stručná anotace odborné publikace týkající se somatopedické problematiky. Seminární práci odevzdá student/ka do odevzdávárny předmětu v IS. Termín odevzdání: 31.12.2020. 2) Písemný tes obsahuje 40 otázek, je nutných 75 % správných odpovědí. Účast na seminářích 50%. Student/ka shlédne na internetu dokumenty na téma: "ivysílání" České televize - Jeden společný svět - 3. díl - Vozíčkáři. Dále shlédne dokumenty na téma "mozková obrna", "canisterapie" a "hipoterapie".
Informace učitele
Upřesňující informace (aktualizovaný seznam literatury, okruhy atd.) budou sděleny na začátku kurzu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.