SPk131 ICT – Speciální pedagogika

Pedagogická fakulta
jaro 2020
Rozsah
0/0/.5. 6 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s možnostmi počítačové podpory osob se zdravotním postižením s přihlédnutím k jejich specifickým potřebám podle typu jejich postižení (zrakové postižení, sluchové postižení, tělesné postižení, specifické poruchy učení,…).
Výstupy z učení
• student se orientuje v problematice asistivních, informačních a komunikačních technologií
• zná podmínky tvorby textů pro znevýhodněné čtenáře
• umí navrhnout postup výběru vhodné pomůcky či technologie
Osnova
  • • Asistivní technologie.
  • • Možnosti počítačové komunikace pro osoby se znevýhodněním (elektronická pošta, chat, blogy, Twitter, Skype, Google).
  • • ICT v Rámcových vzdělávacích programech.
  • • Počítačová, digitální, mediální a informační gramotnost.
  • • Příprava textů pro znevýhodněné čtenáře + základy typografie (design dokumentů, písmo, odstavce, stránky, pravidla sazby).
  • • Tvorba srozumitelných prezentací (úprava textu, úprava vzhledu, vkládání objektů – obrázků a zvuku, pozadí stránky, barva textu, …).
  • • Web 2.0 (služby interaktivního webu).
  • • Problematika přístupnosti webů (obsah, formátování, ovládání, tabulky, označování obrázků, videa, pojmenování stránek,…).
  • • Elektronická podpora výuky (e-learning).
  • • Speciální kompenzační pomůcky pro práci s počítači.
  • • Speciální software.
  • • IT a zdraví člověka.
Literatura
    povinná literatura
  • PITNEROVÁ, Pavla. Role Rámcových vzdělávacích programů v rozvoji digitální gramotnosti u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Media4u Magazine. Jan Chromý, roč. 13., 3/2016, s. 1-5. ISSN 1214-9187. 2016. info
  • ZIKL, Pavel. Využití ICT u dětí se speciálními potřebami. Vyd. 1. Praha: Grada. 127 s. ISBN 9788024738529. 2011. URL info
    doporučená literatura
  • Watkinson, A. (2013) Informační a komunikační technologie pro inkluzi. Pokrok a příležitosti evropských zemí. Evropská agentura pro rozvoj speciálního vzdělávání: Brusel.
  • Sak, P. a kol. (2007) Člověk a vzdělávání v informační společnosti. Praha: Portál.
  • DAŇOVÁ, Martina. Metodika úpravy textů : pro znevýhodněné čtenáře. Vyd. 1. Praha: Grada. 189 s. ISBN 9788024723891. 2008. URL info
  • HORNÝ, Stanislav. Počítačová typografie a design dokumentů. Vyd. 1. Praha: Grada. 279 s. ISBN 8071694878. 1997. info
    neurčeno
  • Zákon č. 231/2001 Sb. o provozování rozhlasového a televizního vysílání
  • Vyhláška č. 388/2011 Sb. o provedení některých ustanovení zákona o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením
  • MŠMT. (2014) Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020.
  • Zákon č. 329/2011 Sb. o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením
  • Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) č. 561/2004 Sb., a jeho novela č. 82/2015 Sb.
  • http://www.helpnet.cz/
Výukové metody
Studium odborného textu, diskuse nad odborným textem a praktickými ukázkami.
Metody hodnocení
Příspěvek do diskuse formou elektronických příspěvků do předmětového fóra. Rešerše odborného textu z vybrané oblasti ICT či AT v souvislosti se speciální pedagogikou. Text bude technicky i odborně správně (alespoň 10 stran, vložené objekty). Hodnocení se skládá obvykle ze 4 kritérií, každé je hodnoceno 10 body. K úspěšnému zvládnutí je potřeba dosáhnout alespoň 70 %. Kritéria hodnocení: věcná správnost, srozumitelnost textu, úprava a vzhled, vložení práce do Odevzdávárny v ISu.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.