PdF:SPk202 Strategie podpory v učení a pr - Informace o předmětu
SPk202 Strategie podpory v učení a práce s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami na ZŠ
Pedagogická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 0/0/1. 12 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno částečně online. - Vyučující
- doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. et Mgr. Kateřina Heislerová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Markéta Olbertová (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Jarmila Pipeková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- So 21. 11. 8:00–13:50 učebna 60, So 28. 11. 8:00–13:50 učebna 60
- Předpoklady
- Absolvování předmětu Didaktiky předmětů 1.st. ZŠ pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami 2.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 11 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je osvojit si základní znalosti, intervenční přístupy a strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v prostředí inkluzivní školy a prostředí škol pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
- Výstupy z učení
- Po absolvování disciplíny je student schopen zvládat intervence a přístupy k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami v kontextu inkluzivní didaktiky
- Osnova
- 1)Individualizace a diferenciace ve vzdělávání. Specifikace práce s heterogenní třídou. Komunikativní dovednosti. 2)Inkluzivní didaktika v procesu edukace 3)Edukační proces u žáků s mentálním postižením. Systém vzdělávání. Osobnost jedince s mentálním postižením. Postavení hlavních předmětů ve vzdělávacích programech (český jazyk, matematika). Vzdělávací programy na ZŠ a ZŠ speciální.
- 4) Edukační proces u žáků se sluchovým postižením. Systém péče. Osobnost jedince se sluchovým postižením, stupně postižení. Specifičnost vyučovacího procesu, globální čtení.
- 5) Edukační proces u žáků se zrakovým postižením. Systém péče. Osobnost jedince se zrakovým postižením. Specifičnost vyučovacího procesu. Využití speciálních pomůcek.
- 6) Edukační proces u žáků s tělesným postižením. Systém péče. Osobnost jedince s tělesným postižením. Specifičnost vyučovacího procesu. Předmět dorozumívací dovednosti.
- 7) Edukační proces u žáků se specifickými poruchami učení. Systém péče. Osobnost jedince s ADD/ADHD. Reedukace dyslexie, dyskalkulie. Programy prevence a modifikace jedinců s poruchami chování.
- 8) Edukační proces u žáků se souběžným postižením více vadami. Problematika MO. Problematika hluchoslepoty. Definice kombinovaného postižení. Systém péče. Specifičnost vyučovacího procesu.
- 9) Edukační proces jedinců s narušenou komunikační schopností. Systém péče. Osobnost jedince. Specifičnost vyučovacího procesu. Řečová výchova v edukaci žáků s mentálním postižením.
- 10) Edukační proces u žáků se sociálním znevýhodněním. Specifika sociálního znevýhodnění. Přípravná třída. Asistent pedagoga. Opatření pro podporu žáků se sociálním znevýhodněním.
- 11) Edukační proces u žáků s poruchami autistického spektra. Systém péče. Osobnost jedince s PAS. Specifika vyučovacího procesu, metody a formy práce. Strukturované vyučování. Komunikační systém VOKS. 12) Podpůrná opatření v edukačním procesu
- Literatura
- VÍTKOVÁ, Marie a Miroslava BARTOŇOVÁ. Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu. Online. 2. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015. 279 s. ISBN 978-80-210-6678-6. [citováno 2024-04-23] info
- VÍTKOVÁ, Marie a Miroslava BARTOŇOVÁ. Specifika ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy.. Online. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 257 s. ISBN 978-80-210-6646-5. [citováno 2024-04-23] info
- BARTOŇOVÁ, Miroslava. Strategie ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním se zřetelem na romské etnikum v počátečním vzdělávání. Online. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009. 223 s. ISBN 978-80-210-5103-4. [citováno 2024-04-23] info
- BARTOŇOVÁ, Miroslava. Strategie ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním se zřetelem na romské etnikum v počátečním vzdělávání. Online. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009. 223 s. ISBN 978-80-210-5103-4. [citováno 2024-04-23] info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. Online. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 180 s. 4648/Pd-3/08-17/99. ISBN 978-80-210-4575-0. [citováno 2024-04-23] info
- ČADILOVÁ, Věra a Zuzana ŽAMPACHOVÁ. Strukturované učení : vzdělávání dětí s autismem a jinými vývojovými poruchami. Online. Vydání první. Praha: Portál, 2008. 405 stran. ISBN 9788073674755. [citováno 2024-04-23] info
- VALENTA, Milan, Oldřich MÜLLER a Marie VÍTKOVÁ. Psychopedie. Online. 3 aktual. a rozšířené vyd. Praha: Parta Praha, 2007. 386 s. Pedagogická literatura. ISBN 978-80-7320-099-2. [citováno 2024-04-23] info
- BARTOŇOVÁ, Miroslava, Jarmila PIPEKOVÁ a Marie VÍTKOVÁ. Strategie ve vzdělávání žáků s mentálním postižením v odborném učilišti a na praktické škole. Online. 1. vyd. Brno: MSD, 2007. 103 s. ISBN 9788073920111. [citováno 2024-04-23] info
- VÍTKOVÁ, Marie a Miroslava BARTOŇOVÁ. Strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a specifické poruchy učení. Online. 1. vyd. Brno: Paido Brno, 2007. 159 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-140-9. [citováno 2024-04-23] info
- KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie : narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Online. Vydání 1. Praha: Grada, 2006. 224 stran. ISBN 9788024711102. [citováno 2024-04-23] URL info
- THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra : dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Online. Vydání první. Praha: Portál, 2006. 453 stran. ISBN 8073670917. [citováno 2024-04-23] info
- ŠEDIVÁ, Zoja. Psychologie sluchově postižených ve školní praxi. Online. 1. vyd. Praha: Septima, 2006. 64 s. ISBN 8072162322. [citováno 2024-04-23] info
- VÍTKOVÁ, Marie. Somatopedické aspekty. Online. druhé. Brno: Paido Brno, 2006. 302 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-134-0. [citováno 2024-04-23] info
- LUDÍKOVÁ, Libuše. Kombinované vady. Online. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005. 140 s. ISBN 8024411547. [citováno 2024-04-23] info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. Online. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2005. 146 s. 55-984A-2005 02/58 11/Pd. ISBN 80-210-3819-5. [citováno 2024-04-23] info
- HOLMANOVÁ, Jitka. Raná péče o dítě se sluchovým postižením. Online. 2. vyd. Praha: Septima, 2005. 93 s. ISBN 8072162136. [citováno 2024-04-23] info
- BARTOŇOVÁ, Miroslava. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v ČR. Online. Brno: MSD, 2005. 416 s. MSD. ISBN 80-86633-37-3. [citováno 2024-04-23] info
- Dětský autismus : přehled současných poznatků. Online. Edited by Michal Hrdlička - Vladimír Komárek. Vydání první. Praha: Portál, 2004. 206 stran. ISBN 8071788139. [citováno 2024-04-23] info
- MORAVCOVÁ, Dagmar. Zraková terapie slabozrakých a pacientů s nízkým vizem. Online. Vyd. 1. Praha: Triton, 2004. 203 s. ISBN 8072544764. [citováno 2024-04-23] info
- ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva. Mentální retardace : vzdělávání, výchova, sociální péče. Online. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003. 187 s. ISBN 807178821X. [citováno 2024-04-23] info
- SINDELAR, Brigitte. Předcházíme poruchám učení :soubor cvičení pro děti v předškolním roce a v první třídě. Online. Vyd. 3. Praha: Portál, 2003. 63 s. +. ISBN 80-7178-736-1. [citováno 2024-04-23] info
- SOURALOVÁ, Eva. Čtení neslyšících. Online. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002. 74 s. ISBN 8024404338. [citováno 2024-04-23] info
- KRAHULCOVÁ, Beáta. Komunikace sluchově postižených. Online. Vyd. 2. Praha: Karolinum, 2002. 303 s. ISBN 8024603292. [citováno 2024-04-23] info
- LECHTA, Viktor. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Online. Edited by Eva Škodová, Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002. 191 s. ISBN 8071785725. [citováno 2024-04-23] info
- Autismus.. Online. Edited by Miroslava Jelínková - Hana Šmejkalová. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2001. 22 s. [citováno 2024-04-23] info
- LUDÍKOVÁ, Libuše. Edukace hluchoslepého dítěte raného věku. Online. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2001. 94 s. ISBN 8024402505. [citováno 2024-04-23] info
- ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva a Marie VÍTKOVÁ. Podpora vzdělávání dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením.. Online. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2001. 43, 15. [citováno 2024-04-23] info
- ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva a Marie VÍTKOVÁ. Podpora vzdělávání dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením.. Online. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2001. 43, 15. [citováno 2024-04-23] info
- VÍTKOVÁ, Marie. Podpora vzdělávání dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením.. Online. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2001. 34 l. [citováno 2024-04-23] info
- GÜNTHER, Klaus B. Bilingvální vyučování neslyšících žáků základní školy : etapová zpráva o hamburském bilingválním školním experimentu : (český překlad vybraných částí publikace). Online. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 2000. 57 s. [citováno 2024-04-23] info
- KVĚTOŇOVÁ, Lea. Oftalmopedie. Online. 2. dopl. vyd. Brno: Paido, 2000. 70 s. ISBN 8085931842. [citováno 2024-04-23] info
- LUDÍKOVÁ, Libuše. Vzdělávání hluchoslepých.. Online. 1. vyd. Praha: Scientia, 2000. 74 s. ISBN 80-7183-225-1. [citováno 2024-04-23] info
- SOURALOVÁ, Eva. Vzdělávání hluchoslepých. II. Online. 1. vyd. Praha: Scientia, 2000. 78 s. ISBN 80-7183-226-X. [citováno 2024-04-23] info
- KVĚTOŇOVÁ, Lea, Jaroslav ŘEHŮŘEK a Ingrid MADLENER. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Online. Edited by Marie Vítková. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1999. 94 s. ISBN 8085931753. [citováno 2024-04-23] info
- JANOTOVÁ, Naděžda. Odezírání u sluchově postižených. Online. 1. vyd. Praha: Septima, 1999. 51 s. ISBN 80-7216-826-6. [citováno 2024-04-23] info
- JABŮREK, Josef. Bilingvální vzdělávání neslyšících. Online. Praha: Septima, 1998. 43 s. ISBN 8072160524. [citováno 2024-04-23] info
- POKORNÁ, Věra. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení :rozvoj vnímání a poznávání. Online. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998. 153 s. ISBN 80-7178-228-9. [citováno 2024-04-23] info
- SCHOPLER, Eric, Robert J. REICHLER a Margaret LANSING. Strategie a metody výuky dětí s autismem a dalšími vývojovými poruchami :příručka pro učitele i rodiče. Online. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998. 271 s. ISBN 80-7178-199-1. [citováno 2024-04-23] info
- NIELSENOVÁ, Lilli. Učení zrakově postižených dětí v raném věku. Online. České vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1998. 119 s. ISBN 80-85866-26-9. [citováno 2024-04-23] info
- POŽÁR, Ladislav. Školská integrácia detí a mládeže s poruchami zraku. Online. 1. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského, 1996. 223 s. ISBN 80-223-1101-4. [citováno 2024-04-23] info
- PULDA, Miloš. Včasná sluchově-řečová výchova malých sluchově postižených dětí. Online. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1996. 57 s. ISBN 80-210-1296-X. [citováno 2024-04-23] info
- KEBLOVÁ, Alena. Kompenzační pomůcky pro zrakově postižené žáky základní školy. Online. 1. vyd. Praha: Septima, 1995. 19 s. ISBN 80-85801-62-0. [citováno 2024-04-23] info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Oftalmopsychologie dětského věku. Online. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1995. 182 s., 4. ISBN 80-7184-053-X. [citováno 2024-04-23] info
- POKORNÁ, Věra. Porovnej, dokresli, spojuj, rozlišuj, skládej :jak poznáme sklony dítěte k dyslexii, dysgrafii, dyskalkulii : [soubor volných pracovních listů k rozvoji zrakového vnímání]. Online. Illustrated by Šárka Boháčová. Praha: Blug, 1994. 20 volnýc. ISBN 80-85635-36-4. [citováno 2024-04-23] info
- PULDA, Miloš. Surdopedie se zaměřením na raný a předškolní věk. Online. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1992. 143 s. ISBN 8021004762. [citováno 2024-04-23] info
- ČÁLEK, Oldřich, Josef CERHA a Zdeněk HOLUBÁŘ. Vývoj osobnosti zrakově těžce postižených. Online. Praha: Achát, 1992. 244 s. [citováno 2024-04-23] info
- Výukové metody
- interaktivní přednáška, diskuse v kontextu vlastní pedagogické praxe
- Metody hodnocení
- Typ výuky: konzultace, ukončení zkouškou; písemný test - k úspěšnému absolvování předmětu je nutné 65% správných odpovědí účast na výuce 50%
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2020/SPk202