SPk221 Specializace: Edukace žáků s tělesným a souběžným postižením více vadami 2

Pedagogická fakulta
podzim 2021
Rozsah
0/0/2. 24 hodin; obor Učitelství spec. ped. pro ZŠ 0/0/1 - 12 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
SOUHLAS
75% účast
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Vymezit a objasnit problematiku jedinců s kombinovaným postižením: předmět, etiologie, klasifikace. Výchova a vzdělávání jedinců s více vadami, metody výchově vzdělávací práce, bazální stimulace, komprehensivní rehabilitace, vzdělávací programy, specifika ve vzdělávání, individuální vzdělávací plán, poradenství, stimulace.
Výstupy z učení
Student bude znát: - problematiku jedinců s kombinovaným postižením - orientovat se v oblasti výchovy a vzdělávání - aplikovat terapie a podpůrné stimulace
Osnova
  • Teoretická část: okruhy 1. Vymezení pojmu těžké zdravotní postižení, etiologické faktory. 2. Východiska a perspektivy intervence u těžce zdravotně postižených v ČR. 3. Cíl, úkoly a principy edukace u těžce zdravotně postižených. 4. Proces a metody edukace u těžce zdravotně postižených. 5. Materiální a technické prostředky edukace. 6. Variabilita vývoje u osob s těžkým zdravotním postižením. 7. Speciálněpedagogická diagnostika. 8. Intervenční opatření, sestavení IVP, aspekty při edukaci. 9. Specifika edukace. 10. Rodiče těžce zdravotně postižených dětí. 11. Stimulace v oblasti hrubé motoriky, polohování, podpora lezení. 12. Sezení jako důležitý předpoklad pro experimentování a manipulaci s předměty. 13. Stimulace v oblasti jemné motoriky a senzomotoriky. 14. Facilitace a uplatnění facilitačních technik v praxi. 15. Psychomotorika, vnímání okolního světa. 16. Stimulace v oblasti sebeobsluhy a orientace v prostoru. 17. Stimulace v oblasti komunikace, orofaciální stimulace. 18. Rozvoj myšlení, představivosti a paměti. 19. Relaxace a hra. 20. Snoezelen (obsahové zaměření, vybavení, kompenzační a stimulační pomůcky). 21. Koncept bazální stimulace. 22. Osobnost edukátora u vícenásobně postižených.
Literatura
    povinná literatura
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita. 146 s. 55-984A-2005 02/58 11/Pd. ISBN 80-210-3819-5. 2005. info
  • LUDÍKOVÁ, Libuše. Kombinované vady. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 140 s. ISBN 8024411547. 2005. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Somatopedické aspekty. druhé. Brno: Paido Brno. 302 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-134-0. 2006. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Edukace osob s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 186 s. ISBN 978-80-210-6221-4. 2013. info
    doporučená literatura
  • Bazální stimulace, aktivace a komunikace v edukaci žáků s kombinovaným postižením : monografie. Edited by Vanda Hájková. 1. vyd. Praha: Somatopedická společnost. 159 s. ISBN 9788090446403. 2009. info
Výukové metody
seminář, diskuse, domácí příprava, čtení knih,
Metody hodnocení
účast ve výuce; ústní zkouška
Informace učitele
KUDELOVÁ, I., KVĚTOŇOVÁ, L. Malé dítě s těžkým poškozením zraku. Brno: Paido, 1996 KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L., MADLENER, I., ŘEHŮŘEK, J., VÍTKOVÁ, M. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno: Paido, 1999 NIELSENOVÁ, L. Učení zrakově postižených dětí v raném věku. Praha: ISV, 1998 NOVOSAD, L. Základy speciálního poradenství. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-197-5. PIKÁLEK, Š. Výchovná a pracovnerehabilitačná činnost u ťažko mentálne postihnutých. Bratislava: UK, 1998. ISBN 80-88868-02-5 PIPEKOVÁ, J. VÍTKOVÁ, M. Terapie ve speciálně pedagogické péči. Brno: Paido, 2001. ŠVARCOVÁ, I., VÍTKOVÁ, M. Podpora vzdělávání dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením III. Právo na vzdělávání. Kurikulární aspekty podpory. Praha: IPPP, 2001. ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-506-7. VANČOVÁ, A. Edukácia viacnásobne postihnutých. Bratislava: Sapentia, 2001. ISBN 80-967180-7-X VAŠEK, Š. Pedagogika viecnásobne postihnutých. Bratislava: Sapientia, 1999 VÍTKOVÁ, M. Podpora vzdělávání dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením I. Základní informace. Speciálně pedagogická diagnostika. Praha: IPPP, 2001. VÍTKOVÁ, M. Podpora vzdělávání dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením II. Bazální stimulace. Praha: IPPP, 2001. VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. 2. přepracované a rozšířené vydání. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-134-0
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Zapisují studenti specializace více vad.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2022.