SPk224 Specializace: Edukace žáků se zrakovým postižením 1

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/0/3.3. 40 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martin Vrubel, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPk224/OS01: Pá 22. 2. 8:00–15:50 učebna 4, Pá 22. 3. 8:00–15:50 učebna 4, Pá 5. 4. 8:00–15:50 učebna 4, So 4. 5. 8:00–15:50 učebna 4, P. Röderová, M. Vrubel
Předpoklady
absolvování základů oftalmopedie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student získá teoretické znalosti z oblasti osobnosti a edukace osob s lehkým a středně těžkým zrakovým postižením (low vision). Cílem předmětu je, aby studenti porozuměli zrakovému postižení v kontextu současného pojetí.
Výstupy z učení
Studenti budou schopni - volit vhodné výukové strategie a adekvátní podpůrná opatření umožňující vzdělávání žáků a studentů s lehkým a středně těžkým zrakovým postižením v běžných základních a středních školách;
- interpretovat své znalosti z oblasti poradenství a legislativy;
- diagnostikovat potřeby žáka s určitým typem zrakového postižení, zvolit vhodnou strategii ve výuce a identifikovat a odstraňovat možné překážky vzdělávacího procesu;
- se budou orientovat v problematice poradenství, zrakové a sociální rehabilitace osob se zrakovým postižením a jejich přípravy vstupu na trh práce.
Osnova
  • Edukace osob se zrakovým postižením, terminologická východiska. Žáci s postižením zraku ve společném vzdělávání.
  • Legislativa týkající se školské problematiky vzdělávání žáků se zrakovým postižením.
  • Žáci s oslabeným viděním (vývojová specifika, diagnostika potřeb dle druhu zrakového postižení a míry funkčního vidění, komunikace s osobami se zrakovým postižením, speciální pomůcky).
  • Poradenské služby pro žáky se zrakovým postižením v oblasti edukace a v oblasti tyflorehabilitace.
  • Žák s postižením zraku v období předškolního vzdělávání. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání.
  • Žák s postižením zraku v období základního vzdělávání. Specifika edukace žáků s progresivním vadou zraku. Podpůrná opatření.
  • Středoškolské a celoživotní vzdělávání osob se zrakovým postižením. Pracovní uplatnění osob s lehkým a středně těžkým zrakovým postižením.
  • Speciálně pedagogická diagnostika oftalmopedická.
  • Didaktické zásady, metody, formy a prostředky v edukaci žáků se zrakovým postižením.
  • Speciální optické pomůcky a pomůcky pro výuku žáků a studentů s oslabeným viděním, zraková hygiena.
  • Význam zrakové a sociální rehabilitace v edukaci žáků se zrakovým postižením.
  • Zrakové postižení jako součást kombinovaného postižení. Podpora a spolupráce s rodinou.
Literatura
    povinná literatura
  • VRUBEL, Martin. Facilitátory a bariéry školní a sociální inkluze osob se zrakovým postižením. Brno: Masarykova univerzita. 186 s. ISBN 978-80-210-8022-5. 2015. info
  • RÖDEROVÁ, Petra, Lea KVĚTOŇOVÁ a Zita NOVÁKOVÁ. Oftalmopedie : texty k distančnímu vzdělávání. 2. vyd. Brno: Paido. 125 s. ISBN 9788073151591. 2007. info
  • FINKOVÁ, Dita, Libuše LUDÍKOVÁ a Veronika RŮŽIČKOVÁ. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 158 s. ISBN 9788024418575. 2007. info
    doporučená literatura
  • FINKOVÁ, Dita a Jiří LANGER. Determinanty inkluze osob se zdravotním postižením. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 208 stran. ISBN 9788024443034. 2014. info
  • FINKOVÁ, Dita a Libuše LUDVÍKOVÁ. Specifika komunikace s osobami se zrakovým postižením. Vyd. 1. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 91 s. ISBN 978-80-244-3696-8. 2013. info
  • RÖDEROVÁ, Petra. Specifika ve vzdělávání žáků se zrakovým postižením. In Bartoňová, M., Vítková, M. et al. Specifika ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. Specific Features in Teaching Pupils with Special Educational Needs in an Inculusive Learning Environment in Primary Schools. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita. s. 155-171. ISBN 978-80-210-6646-5. 2013. info
  • VRUBEL, Martin. Vidí váš žák na tabuli? aneb Nepozornost může být způsobena i zrakovou vadou. Komenský. Masarykova univerzita, roč. 137, č. 03, s. 30-33. ISSN 0323-0449. 2013. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava, Pavla PITNEROVÁ, Marie VÍTKOVÁ, Lucie PROCHÁZKOVÁ, Dagmar PŘINOSILOVÁ, Petra RÖDEROVÁ, Barbora BOČKOVÁ, Jiřina KLENKOVÁ a Lenka DOLEŽALOVÁ. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve středním školství. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido. 259 s. ISBN 978-80-7315-243-7. 2013. info
  • FINKOVÁ, Dita. Rozvoj hapticko-taktilního vnímání osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 119 s. ISBN 9788024427423. 2011. info
Výukové metody
teoretická příprava, praktické ukázky, video, diskuse
Metody hodnocení
Požadavky k ukončení - úspěšné složení závěrečné zkoušky, seminární práce. Účast min. 70%.
Navazující předměty
Informace učitele
Infomace budou vyučujícím upřesněny na začátku semestru.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti specializace oftalmopedie.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2019/SPk224