SPk321 Specializace: Psychopedie 2

Pedagogická fakulta
jaro 2020
Rozsah
0/0/2. 24 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. et Mgr. Kateřina Heislerová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPk321/Kombi01: Pá 21. 2. 8:00–13:50 učebna 50, So 7. 3. 8:00–13:50 učebna 50, So 14. 3. 8:00–13:50 učebna 50, So 4. 4. 8:00–13:50 učebna 50, B. Bazalová
Předpoklady
Úspěšné absolvování předmětu SPk120 Specializace: Psychopedie 1.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je osvojit si současné poznatky v oblasti pedagogiky osob s mentálním postižením, s poruchami autistického spektra a Downovým syndromem a způsob edukace těchto žáků.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student:
- mít obecné vědomosti z oblasti pedagogiky osob s poruchami intelektu
- mít obecné vědomosti z oblasti pedagogiky osob s poruchami autistického spektra;
- schopen aplikovat přístupy ke vzdělávání a výchově dětí a žáků s poruchami autistického spektra a Downovým syndromem;
- ovládat práci s žáky s poruchami autistického spektra na úrovni asistenta pedagoga.
Osnova
  • 1. Osobnost dítěte s mentálním postižením. 2. Edukace žáků s mentálním postižením, inkluzivní přístupy. 3. Komunitní formy péče o lidi s mentálním postižením. Chráněné bydlení pro osoby s mentálním postižením. 4. Poruchy autistického spektra (PAS). 5. Downův syndrom (DS).
Literatura
  • BAZALOVÁ, Barbora. Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. Vydání první. Praha: Portál, 2014, 183 s. ISBN 978-80-262-0693-4. URL info
  • Valenta, M., Müller, O. (2013) Psychopedie: teoretické základy a metodika. Praha: Parta.
  • Bazalová, B. (2017) Autismus v edukační praxi. Praha: Portál.
  • Selikowitz, M. (2011) Downův syndrom: definice a příčiny, vývoj dítěte, výchova a vzdělání, dospělost. Praha: Portál.
  • Švarcová, I. (2011) Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Praha: Portál.
  • Thorová, K. (2016) Poruchy autistického spektra. Praha: Portál.
  • Vágnerová, M. (2014) Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál.
Výukové metody
Konzultace s aktivní účastí studentů, která bude upřesněna na první konzultaci, instrukce dostupné v Is.
Metody hodnocení
Plnění zadaných úkolů a průběžných testů. Aktivní účast (80 %). Písemný test a ústní zkouška, pro úspěšné absolvování předmětu je nutných 70 % správných odpovědí.
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/wsedu
Upřesňující informace (interaktivní osnova, aktualizovaný seznam literatury, okruhy atd.) budou sděleny vyučujícím na začátku semestru. Během výuky je nutné se řídit průběžnými informacemi vyučujícího.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Pokračování ve zvolené specializaci.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, podzim 2019, jaro 2021.