SPk337 Obor: Somatopedie 2

Pedagogická fakulta
jaro 2021
Rozsah
0/0/2. 24 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno online.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPk337/OS01: Pá 5. 3. 8:00–13:50 učebna 54, Pá 12. 3. 8:00–13:50 učebna 54, Pá 19. 3. 8:00–13:50 učebna 54, Pá 26. 3. 8:00–13:50 učebna 54, D. Zámečníková
Předpoklady
SPk335 Obor: Somatopedie 1 - Rehabilitace osob se zdravotním postižením
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získat hlubší informace o problematice osob s tělesným postižením, možnosti jejich vzdělávání, podpory a intervence. Po absolvování předmětu bude student schopen aplikovat získané vědomosti v edukačním procesu dětí a žáků s tělesným postižením či zdravotním znevýhodněním.
Výstupy z učení
Orientovat se v oblasti péče a podpory osob s tělesným postižením, znát teoretické základy oboru. Orientovat se v oblasti edukace žáků s tělesným postižením. Ovládat možnosti podpory.
Osnova
  • 1. Vývoj přístupů společnosti k osobám s tělesným a zdravotním postižením • 2. Vznik a vývoj oboru somatopedie, hlavní představitelé oboru • 3. Klasifikace pohybových vad • 4. Centrální obrny při zasažení mozku • 5. Centrální obrny při zasažení míchy • 6. Centrální obrny při degenerativním onemocnění mozku a míchy • 7. Mozková obrna, etiologie, formy, vliv na psychický vývoj • 8. Diparéza (diparetický vývoj, reflexy v 6ti měsících, terapie, prognóza, intervence, možnosti podpory) • 9. Hemiparéza (rozvoj hemiparézy, reflexní zvláštnosti, poškození dominance motoriky ruky, asymetrie hemisfér a řeč, držení těla a chůze, rozdvojené vnímání, narušené sebevědomí a rozvoj osobnosti, terapie, prognóza, intervence, možnosti podpory) • 10. Kvadruparéza (rozvoj kvadruparézy, reflexní odpovědi typické pro 6ti měsíční dítě s kvadruparézou, význam narušeného vnímání, terapie a prognóza, intervence, možnosti podpory) • 11. Mozková obrna jako těžké postižení a přidružená postižení, intervence, podpora a specifika • 12. Symptomatické poruchy řeči u dětí s mozkovou obrnou, narušená komunikační schopnost dětí s mozkovou obrnou • 13. Deformace, klasifikace, charakteristika jednotlivých druhů • 14. Perthesova choroba, etiologie, důsledky, léčba • 15. Progresivní svalová dystrofie (myopatie), etiologie, průběh onemocnění, důsledky, léčba, Spinální svalová atrofie - SMA(charakteristika, přístupy v podpoře osob s SMA) • 16. Degenerativní poškození pohybového aparátu • 17. Charakteristika chronických onemocnění, specifika práce, přístupy pedagoga • 18. Charakteristika jedinců s dlouhodobě nepříznivým zdravotním stavem (kardiovaskulární onemocnění, onemocnění plic a dýchacích cest, poruchy metabolických procesů, nádorová onemocnění), specifika přístupů, edukace • 19. Epileptický syndrom, specifika práce, vliv na vzdělávání • 20. Školský systém vzdělávání jedinců s tělesným postižených (předškolní, základní, střední - legislativa) • 21. Integrace žáků s tělesným postižením do běžných typů škol (legislativa, podmínky, struktura IVP) • 22. Poradenské služby v ČR (poradenští pracovníci na školách, SPC, PPP, legislativa). SPC pro tělesně postižené (organizace, význam, zaměření činností, specifika) • 23. Raná intervence u dětí s vývojovými poruchami (cíle a význam, organizace, legislativa) • 24. Specifika práce u dětí v předškolním vzdělávání. Posuzování školní zralosti u dětí s hybným postižením • 25. Lateralita – diagnostika, zřetel k jedincům s tělesným postižením, zvláštnosti u amputací, deformací a hemiparéz • 26. Specifika vzdělávání v základních školách pro tělesně postižené (pracovního prostředí, kompenzační a didaktické pomůcky, speciální formy a metody práce – reedukace, kompenzace) • 27. Organizace a význam škol při nemocnici (cíle vzdělávání, rozsah a obsah vyučování, hodnocení, herní terapie) • 28. Význam, úkoly a organizace škol v ozdravovnách a dětských léčebnách (rozsah vzdělávání, hodnocení, klasifikace žáků ve školách, specifika práce) • 29. Předprofesní příprava žáků s tělesným postižením (hlediska přiměřenosti při výběru školy, možnosti poradenství) • 30. Profesní orientace žáků s tělesným postižením (možnosti vzdělávání v rámci středního školství) • 31. Význam práce a pracovního uplatnění osob s tělesným postižením. Zaměstnávání občanů se zdravotním postižením • 32. Somatické, psychické a sociální aspekty tělesného postižení • 33.Speciálně pedagogická diagnostika hrubé motoriky, zvláštnosti u dětí a žáků s tělesným postižením, pedagogická intervence • 34. Speciálně pedagogická diagnostika jemné motoriky, zvláštnosti u dětí a žáků s tělesným postižením, pedagogická intervence • 35. Speciálně pedagogická diagnostika grafomotoriky, kresby a písma u dětí a žáků s tělesným postižením, pedagogická intervence • 36. Alternativní a augmentativní komunikace, užití, význam pro výchovu a vzdělávání u jedinců s tělesným postižením. Užití počítačů u osob s tělesným postižením • 37. Terapie ve speciálně pedagogické péči – úkoly speciálního pedagoga, metody a postupy práce (arteterapie, muzikoterapie, ergoterapie, zooterapie) • 38. Ucelená rehabilitace, perspektivy a trendy • 39. Léčebná rehabilitace u osob s poruchou centrálního motoneuronu (Vojtova metoda reflexní terapie, Bobathova metoda)
Literatura
    doporučená literatura
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Grafomotorika a psaní u žáků s tělesným postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. Elportál. ISBN 978-80-210-6769-1. 2014. url html epub info
    neurčeno
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava a Pavla PITNEROVÁ. Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na střední škole. První vydání. Brno: Masarykova univerzita. viii, 221. ISBN 9788021060012. 2012. info
Výukové metody
seminář, diskuse, exkurze
Metody hodnocení
Účast na semináři i na exkurzích, seminární práce, ústní zkouška - student zodpoví 3 otázky.
Informace učitele
Další doporučená literatura
Lechta, V. (2002) Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál.
Opatřilová, D. (2009) Analýza současného stavu inkluzivního vzdělávání v České republice u jedinců s tělesným postižením v předškolním a základním vzdělávání. Brno: MU.
Opatřilová, D. (2010) Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s mozkovou obrnou. Brno: MU.
Opatřilová, D., Nováková, Z., Vítková, M. et al. (2012) Intervence u dětí se zdravotním postižením v raném věku. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido. Opatřilová, D., Procházková, L. (2011) Předprofesní a profesní příprava jedinců se zdravotním postižením. Brno: Masarykova univerzita.
Opatřilová, D., Vítková, M. (2011) Speciálně pedagogická podpora dětí a mládeže se speciálními vzdělávacími potřebami mimo školu. Brno: MU, 2011.
Opatřilová, D., Zámečníková, D. (2008) Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. Brno: MU.
Procházková, L. (2009) Podpora osob se zdravotním postižením při integraci na trh práce. Brno: MU.
Šlapal, R. (2002) Vybrané kapitoly z dětské neurologie pro speciální pedagogy. Brno: Paido.
Vítek, J. (2007) Medicínská propedeutika. Úvod do neurologie. Brno: Paido.
Vítek, J., Vítková, M. (2010) Teorie a praxe v edukaci, intervenci, terapii a psychosociální podpoře jedinců se zdravotním postižením se zaměřením na neurologická onemocnění. Brno: Paido.
Vítková, M. (2006) Somatopedické aspekty. 2. rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti psychopedie a somatopedie.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2022.