SPk403 Obor: Somatopedie

Pedagogická fakulta
jaro 2020
Rozsah
0/0/2. 24 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získat hlubší informace o problematice osob s tělesným postižením, možnosti jejich vzdělávání, podpory a intervence. Po absolvování předmětu bude student schopen aplikovat získané vědomosti v edukačním procesu dětí a žáků s tělesným postižením či zdravotním znevýhodněním.
Výstupy z učení
Orientace v teoretických základech oboru. Orientace v možnostech podpory osob s tělesným psotižením. Orientace v oblasti edukace jedinců s tělesným postižením
Osnova
  • • 1. Vývoj přístupů společnosti k osobám s tělesným a zdravotním postižením
  • • 2. Vznik a vývoj oboru somatopedie, hlavní představitelé oboru • 3. Klasifikace pohybových vad
  • • 4. Centrální obrny při zasažení mozku
  • • 5. Centrální obrny při zasažení míchy
  • • 6. Centrální obrny při degenerativním onemocnění mozku a míchy
  • • 7. Mozková obrna, etiologie, formy, vliv na psychický vývoj
  • • 8. Diparéza (diparetický vývoj, reflexy v 6ti měsících, terapie, prognóza, intervence, možnosti podpory)
  • • 9. Hemiparéza (rozvoj hemiparézy, reflexní zvláštnosti, poškození dominance motoriky ruky, asymetrie hemisfér a řeč, držení těla a chůze, rozdvojené vnímání, narušené sebevědomí a rozvoj osobnosti, terapie, prognóza, intervence, možnosti podpory)
  • • 10. Kvadruparéza (rozvoj kvadruparézy, reflexní odpovědi typické pro 6ti měsíční dítě s kvadruparézou, význam narušeného vnímání, terapie a prognóza, intervence, možnosti podpory)
  • • 11. Mozková obrna jako těžké postižení a přidružená postižení, intervence, podpora a specifika
  • • 12. Symptomatické poruchy řeči u dětí s mozkovou obrnou, narušená komunikační schopnost dětí s mozkovou obrnou
  • • 13. Deformace, klasifikace, charakteristika jednotlivých druhů
  • • 14. Perthesova choroba, etiologie, důsledky, léčba
  • • 15. Progresivní svalová dystrofie (myopatie), etiologie, průběh onemocnění, důsledky, léčba, Spinální svalová atrofie - SMA(charakteristika, přístupy v podpoře osob s SMA)
  • • 16. Degenerativní poškození pohybového aparátu
  • • 17. Charakteristika chronických onemocnění, specifika práce, přístupy pedagoga
  • • 18. Charakteristika jedinců s dlouhodobě nepříznivým zdravotním stavem (kardiovaskulární onemocnění, onemocnění plic a dýchacích cest, poruchy metabolických procesů, nádorová onemocnění), specifika přístupů, edukace
  • • 19. Epileptický syndrom, specifika práce, vliv na vzdělávání
  • • 20. Školský systém vzdělávání jedinců s tělesným postižených (předškolní, základní, střední - legislativa)
  • • 21. Integrace žáků s tělesným postižením do běžných typů škol (legislativa, podmínky, struktura IVP)
  • • 22. Poradenské služby v ČR (poradenští pracovníci na školách, SPC, PPP, legislativa). SPC pro tělesně postižené (organizace, význam, zaměření činností, specifika)
  • • 23. Raná intervence u dětí s vývojovými poruchami (cíle a význam, organizace, legislativa)
  • • 24. Specifika práce u dětí v předškolním vzdělávání. Posuzování školní zralosti u dětí s hybným postižením
  • • 25. Lateralita – diagnostika, zřetel k jedincům s tělesným postižením, zvláštnosti u amputací, deformací a hemiparéz
  • • 26. Specifika vzdělávání v základních školách pro tělesně postižené (pracovního prostředí, kompenzační a didaktické pomůcky, speciální formy a metody práce – reedukace, kompenzace)
  • • 27. Organizace a význam škol při nemocnici (cíle vzdělávání, rozsah a obsah vyučování, hodnocení, herní terapie)
  • • 28. Význam, úkoly a organizace škol v ozdravovnách a dětských léčebnách (rozsah vzdělávání, hodnocení, klasifikace žáků ve školách, specifika práce)
  • • 29. Předprofesní příprava žáků s tělesným postižením (hlediska přiměřenosti při výběru školy, možnosti poradenství)
  • • 30. Profesní orientace žáků s tělesným postižením (možnosti vzdělávání v rámci středního školství)
  • • 31. Význam práce a pracovního uplatnění osob s tělesným postižením. Zaměstnávání občanů se zdravotním postižením
  • • 32. Somatické, psychické a sociální aspekty tělesného postižení
  • • 33.Speciálně pedagogická diagnostika hrubé motoriky, zvláštnosti u dětí a žáků s tělesným postižením, pedagogická intervence
  • • 34. Speciálně pedagogická diagnostika jemné motoriky, zvláštnosti u dětí a žáků s tělesným postižením, pedagogická intervence
  • • 35. Speciálně pedagogická diagnostika grafomotoriky, kresby a písma u dětí a žáků s tělesným postižením, pedagogická intervence
  • • 36. Alternativní a augmentativní komunikace, užití, význam pro výchovu a vzdělávání u jedinců s tělesným postižením. Užití počítačů u osob s tělesným postižením
  • • 37. Terapie ve speciálně pedagogické péči – úkoly speciálního pedagoga, metody a postupy práce (arteterapie, muzikoterapie, ergoterapie, zooterapie)
  • • 38. Ucelená rehabilitace, perspektivy a trendy
  • • 39. Léčebná rehabilitace u osob s poruchou centrálního motoneuronu (Vojtova metoda reflexní terapie, Bobathova metoda)
Literatura
    povinná literatura
  • Bartoňová, M., Bytešníková, I., Vítková, M. et al. (2012) Děti se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido.
  • VÍTKOVÁ, Marie a Miroslava BARTOŇOVÁ. Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu. 3. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 279 s. ISBN 978-80-210-6678-6. 2016. info
  • OŠLEJŠKOVÁ, Hana a Marie VÍTKOVÁ. Východiska, podmínky a strategie ve vzdělávání žáků s těžkým postižením na základní škole speciální. 2. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 310 s. ISBN 978-80-210-6673-1. 2015. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Grafomotorika a psaní u žáků s tělesným postižením. 1. vyd. Brno, Elportál, 2014. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-6769-1. 2014. URL info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Somatopedie. Speciální pedagogika osob s tělesným a zrakovým postižením. In VALENTA, M. a kol. Přehled speciální pedagogiky. Rámcové kompendium oboru. 1. vydání. Praha: Portál, s.r.o. s. 104-130. ISBN 978-80-262-0602-6. 2014. info
  • FIALOVÁ, Ilona, Dagmar OPATŘILOVÁ a Lucie PROCHÁZKOVÁ. Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido. 222 s. Učební texty. ISBN 978-80-7315-233-8. 2012. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava, Pavla PITNEROVÁ, Barbora BOČKOVÁ, Lenka DOLEŽALOVÁ, Jiřina KLENKOVÁ, Lucie PROCHÁZKOVÁ, Dagmar PŘINOSILOVÁ, Petra RÖDEROVÁ, Marie VÍTKOVÁ a Věra VOJTOVÁ. Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na střední škole. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 221 s. ISBN 978-80-210-6001-2. 2012. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava a Pavla PITNEROVÁ. Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na střední škole. První vydání. Brno: Masarykova univerzita. viii, 221. ISBN 9788021060012. 2012. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Somatopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury. 123 stran. ISBN 9788073151379. 2007. info
    doporučená literatura
  • LECHTA, Viktor. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Vyd. 3., dopl. a přeprac. Praha: Portál. 190 s. ISBN 9788073679774. 2011. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Analýza současného stavu inkluzivního vzdělávání v České republice u jedinců s tělesným postižením v předškolním a základním vzdělávání. První. Brno: MSD, sr.o. 322 s. Pol-36/09-02/58. ISBN 978-80-210-5030-3. 2009. info
  • PROCHÁZKOVÁ, Lucie. Podpora osob se zdravotním postižením při integraci na trh práce. 1. vyd. Brno: MSD, spol. s r.o. 172 s. speciální pedagogika. ISBN 978-80-7392-094-4. 2009. info
  • ŠLAPAL, Radomír. Vybrané kapitoly z dětské neurologie pro speciální pedagogy. první. Brno: Paido. 35 s. Edice pedagogické literatury - 128.publikace. ISBN 80-7315-017-4. 2002. info
Výukové metody
seminář, diskuse, exkurze
Metody hodnocení
Docházka: 50%. Účast na seminář, seminární práce, ústní zkouška - student zodpoví 3 otázky.
Informace učitele
Další informace budou sděleny vyučujícím na začátku semestru.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2022.