SPk802 Edukace žáků s poruchami chování

Pedagogická fakulta
jaro 2022

Předmět se v období jaro 2022 nevypisuje.

Rozsah
0/0/.5. 6 hodin. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s konceptem inkluzivních přístupů k edukaci jedinců v riziku poruch chování a s poruchami chování. Studenti se seznámí se základní klasifikací poruch chování. Předmět volně navazuje na předmět Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na střední škole 2.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- rozumět konceptu inkluzivních přístupů k edukaci jedinců v riziku poruch chování a s poruchami chování. - popsat základní klasifikací poruch chování.
Osnova
  • Hlavní témata (osnova):  Základní způsoby hodnocení chování a vyhodnocení situace dítěte/žáka (strukturované hodnocení chování, situace). Uvažování v kontextu 3P strategií. Perspektivní orientace.  Edukace dětí/žáků v riziku, s problémy, poruchami chování na střední škole – rovina školy, individuální rovina.  Spolupráce pedagogů se školním poradenským pracovištěm a externími institucemi (PPP, SVP, OSPOD).  Systém poradenských a intervenčních zařízení. Problematika kriminality dospívajících, probace a mediace.  Problematika: záškoláctví, závislostní chování, šikana, lhaní, krádeže.  Základní legislativa a dokumenty.
Literatura
  • Vojtová, V. (2010) Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. 1.vyd. Brno: Masarykova univerzita.
  • ČAPEK, Robert. Odměny a tresty ve školní praxi. 2., přepracované vydání. Praha: Grada, 2014, 186 stran. ISBN 9788024746395. URL info
  • ČERVENKA, Karel a Věra VOJTOVÁ. Východiska pro speciálněpedagogické intervence v etopedii. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 109 s. ISBN 978-80-210-6617-5. info
  • VOJTOVÁ, Věra a Karel ČERVENKA. Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování. Educational needs of children at risk and with behavioural disorders. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 193 s. ISBN 978-80-210-6134-7. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly z etopedie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 136 s. ISBN 9788021045736. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Úvod do etopedie. Brno: Paido, 2008, 128 s. info
Výukové metody
Přednáška, domácí příprava.
Metody hodnocení
Studium povinné literatury. Seminární práce. Kolokvium.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021.