SPk901 Podpůrná opatření u žáků s narušenou komunikační schopností a sluchovým postižením

Pedagogická fakulta
jaro 2021
Rozsah
0/0/2. 24 hodin. 6 kr. Ukončení: k.
Vyučováno online.
Vyučující
PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
1. část - narušená komunikační schopnost Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou narušené komunikační schopnosti ve vzdělávání a problematikou podpůrných opatření určených žákům s těmito speciálními vzdělávacími potřebami. Studenti se rovněž seznámí s aktuálními legislativními předpisy, s činností a postupem poradenských pracovišť SPC, PPP v rámci podpory žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, včetně možností mezioborové spolupráce. 2. část - sluchové postižení Cílem předmětu je seznámit studenty s koncepcí podpůrných opatření, vysvětlit a popsat stupně podpůrných opatření u žáků se sluchovým postižením, které se poskytují v běžných základních školách v rámci inkluzivního vzdělávání.
Výstupy z učení
Očekávané výstupy - logopedická část:  student se orientuje v aktuálních legislativních předpisech vztahujících se k problematice vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami;  zná aktuální legislativní předpisy vztahující se k problematice poskytování podpůrných opatření;  orientuje se v poskytování poradenských služeb a spolupráci mezi poradenským zařízením, rodinou a školou. Očekávané výstupy - surdopedická část: - student se orientuje se v nové školské legislativě; - dokáže charakterizovat podpůrná opatření u žáků se sluchovým postižením v inkluzivním prostředí školy; - je schopen vytvořit plán pedagogické podpory nebo individuální vzdělávací plán; - se orientuje v nabídce pomůcek usnadňujících poslech mluvené řeči, ovládá bezdrátové doplňky a je schopen správně vyhodnotit potřebnost jejich využití.
Osnova
  • Hlavní témata (osnova) - NKS:  Problematika narušené komunikační schopnosti a její dopad na vzdělávání žáků.  Diagnostika narušené komunikační schopnosti, role poradenského zařízení, mezioborová spolupráce.  Spolupráce rodiny a školy ve vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností.  Legislativní předpisy vztahující se ke vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností a poskytování podpůrných opatření.  Charakteristika jednotlivých stupňů podpůrných opatření.  Charakteristika postupů, které lze v rámci podpory žáků s narušenou komunikační schopností využít v oblasti organizace výuky a modifikace vyučovacích metod a forem, včetně úpravy obsahu vzdělávání, hodnocení; prezentace edukačních pomůcek a materiálů, které lze k podpoře žáků rovněž využít. Hlavní témata (osnova) - SP: - Činnost školského poradenského zařízení a školského poradenského pracoviště v kontextu poskytování podpůrných opatření. Mezioborová spolupráce. - 1. stupeň podpůrných opatření – Plán pedagogické podpory (PLPP), tvorba plánu a jeho role ve vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami a poskytování vyšších stupňů podpůrných opatření. - Doporučení ke vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami ve 2.-5. stupni podpůrných opatření (postup zpracování dokumentace, spolupráce s rodiči, školou a školskými zařízeními při realizaci podpůrných opatření). - Individuální vzdělávací plán (IVP) – charakteristika a skladba IVP, tvorba IVP, spolupráce se školou a školskými zařízeními při tvorbě IVP. - Personální podpůrná opatření poskytovaná dle platné legislativy (asistent pedagoga, tlumočník znakového jazyka, další pedagog, speciální pedagog a jejich role ve vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami se zřetelem na žáka s postižením sluchu). - Obecná charakteristika podpůrných opatření. - Podpůrná opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sluchového postižení: - Oblast podpory: Organizace výuky; - Oblast podpory: Modifikace vyučovacích metod a forem; - Oblast podpory: Intervence; - Oblast podpory: Pomůcky; - Oblast podpory: Úpravy obsahu vzdělávání; - Oblast podpory: Hodnocení; - Oblast podpory: Příprava na vyučování; - Oblast podpory: Podpora sociální a zdravotní; - Oblast podpory: Práce s třídním kolektivem; - Oblast podpory: Úprava prostředí.
Literatura
    povinná literatura
  • JUNGWIRTHOVÁ, Iva. Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. Vydání první. Praha: Portál. 191 stran. ISBN 9788026209447. 2015. info
  • HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení : úvod do surdopedie. Vyd. 1. Praha: Portál. 159 s. ISBN 9788026200840. 2012. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. Praha: Grada Publishing, a.s., 228 s., 2006. info
Výukové metody
Teoretická příprava, aktivní účast ve výuce, samostudium, diskuse, plnění průběžných úkolů během semestru.
Metody hodnocení
Zpracování případové studie žáka s narušenou komunikační schopností se zřetelem k podpoře v rámci vzdělávání (využití podpůrných opatření, realizace logopedické intervence); zpracování a prezentace pomůcky k rozvoji komunikační schopnosti – dle zadání. Student bude charakterizovat všech 10 oblastí podpůrných opatření, vypracuje případovou studii žáka se sluchovým postižením se zaměřením na aplikaci podpůrných opatření v rozsahu min. 2-3 strany A4. Písemný test (úspěšnost 70 %) a rozprava.
Informace učitele
Logopedie Povinná literatura KlenkovÁ, J. (2006) Logopedie 1. vyd. Praha: Grada Publishing. Vrbová, R. a kol. (2015) Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou opory z důvodu narušené komunikační schopnosti. Olomouc: UPOL. Doporučená literatura Legislativní předpisy vztahující se k problematice vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, poskytování poradenských služeb a implementaci podpůrných opatření. Lechta, V. a kol. (2003) Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál. Svoboda, M., Krejčířová, D., Vágnerová, M. (2001) Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál. Vrbová, R. a kol. (2012) Diagnostické domény pro žáky s narušenou komunikační schopností. Olomouc: UPOL. Aktuální tituly a materiály budou doporučeny ve výuce. Surdopedie Povinná literatura Barvíková, J. a kolektiv (2015) Katalog podpůrných opatření dílčí část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sluchového postižení nebo oslabení sluchového vnímání. Olomouc: UP. Jungwirthová, I. (2015) Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. Praha: Portál. Potměšil, M. a kolektiv (2012) Diagnostické domény pro žáky se sluchovým postižením. Katalog míry posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb. II. část. Olomouc: UP. Potměšil, M. a kolektiv (2012) Metodika práce se žákem se sluchovým postižením. Olomouc: UP. Potměšil, M. a kolektiv (2012) Metodika práce asistenta pedagoga se žákem se sluchovým postižením. Olomouc: UP. Doporučená literatura Allen, G. S. (2015) Auditory perception test for the hearing impaired. San Diego: Plural Pub., Inc. Easterbrooks, R. S., Estes, E. L. (2007) Helping deaf and hard of hearing students to use spoken language: a guide for educators and families, Thousand Oaks: Corwin Press. Fitzpatrick, M. E., Doucet, S. P. (2013) Pediatric audiologic rehabilitation: from infancy to adolescence, New York: Thieme. Gifford, H. R. (2013) Cochlear implant patient assessment: evaluation of candidacy, performance, and outcomes, San Diego: Plural Pub., Inc. Horáková, R. (2012) Sluchové postižení: úvod do surdopedie. Praha: Portál. Horáková, R. (2006) Specifika vývoje a včasná pedagogická intervence u dětí se sluchovým postižením. In Madell, R. J., Flexer, C. (2011) Pediatric audiology casebook, New York: Thieme. Opatrilová, D. Pedagogicko psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita. Hricová, L., Doležalová, L. (2012) Specifika přístupu k dětem se sluchovým postižením a dětem s hluchoslepotou. In Bartoňová, M., Bytešníková, I. et al. Předškolní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita. Robertson, L. (2014) Literacy and deafness: listening and spoken language, San Diego: Plural Publishing. Roučková, J. (2006) Cvičení a hry pro děti se sluchovým postižením. Praktické návody a důležité informace. Praha: Portál. Šlapák, I. a kol. (2013) Dětská otorinolaryngologie. Praha: Mladá fronta.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2020, jaro 2022, jaro 2023.