SPk908 Český jazyk pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami

Pedagogická fakulta
jaro 2020
Rozsah
0/0/1.3. 16 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Markéta Olbertová (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Předpoklady
SOUHLAS
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kurzu student: 1. rozumí základním pojmům a dokáže je vysvětlit: morfologie, morfém, morf, stavba tvaru slova, kritéria třídění slovních druhů; 2. rozlišuje gramatické kategorie jmen a sloves, slovní druhy; 3. prakticky užívá tvary a varianty ohebných druhů slov; 4. dokáže vysvětlit tendence v současném českém tvarosloví. Cílem předmětu je získání základních vědomostí a dovedností z morfologie současného českého jazyka.
Výstupy z učení
Student: 1. rozumí základním pojmům a dokáže je vysvětlit: morfologie, morfém, morf, stavba tvaru slova, kritéria třídění slovních druhů; 2. rozlišuje gramatické kategorie jmen a sloves, slovní druhy; 3. prakticky užívá tvary a varianty ohebných druhů slov; 4. dokáže vysvětlit tendence v současném českém tvarosloví. Cílem předmětu je získání základních vědomostí a dovedností z morfologie současného českého jazyka.
Osnova
  • 1. Tvarosloví - základní pojmy.
  • 2. Tvarosloví funkční a formální.
  • 3. Gramatické kategorie jmenné.
  • 4. Gramatické kategorie slovesné.
  • 5. Výklad tvaroslovných jevů.
  • 6. Neohebná slova v češtině.
  • 7. Praktické uplatnění znalostí současné tvaroslovné kodifikace v souvislosti s učivem 1. stupně základní školy.
  • 8. Vývojové tendence v současném českém tvarosloví.
Literatura
    povinná literatura
  • KLÍMOVÁ, Květoslava. Tvarosloví. In Český jazyk. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2012. s. 93-168, 76 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3358-6.
  • Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost. Edited by Josef Filipec. 4. vyd. Praha: Academia, 2005, 647 s. ISBN 978-80-200-1446-7. info
  • HUBÁČEK, Jaroslav, Eva JANDOVÁ a Jana SVOBODOVÁ. Čeština pro učitele. Vyd. 4. [Opava]: Vade mecum bohemiae, 2002, 323 s. ISBN 80-86041-30-1. info
Výukové metody
konzultace - aktivní analytická práce studentů při rozboru textů, aktivní syntetická práce studentů při výkladu jazykových jevů, problémová metoda, řízený rozhovor
Metody hodnocení
Předmět je ukončen písemnou zkouškou, která zahrnuje dvě části: jazykovou a pravopisnou. Obsah písemné práce je dán tematickými okruhy 12 úkolů. Správně musí student vyřešit 10 z nich.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2020/SPk908