SPkK50 Diagnostické domény jedinců s narušenou komunikační schopností

Pedagogická fakulta
jaro 2018
Rozsah
0/0/3.3. 40 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPkK50/OS01: Pá 2. 3. 7:30–14:40 učebna 51, So 14. 4. 7:30–14:40 učebna 51, So 28. 4. 7:30–14:40 učebna 51, I. Bytešníková, B. Chleboradová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty se specifiky diagnostiky narušené komunikační schopnosti u dětí a žáků s narušenou komunikační schopností, s organizací činnosti poradenských zařízení, s možnostmi mezioborové spolupráce v rámci komplexního diagnostického procesu a také se souvisejícími legislativními opatřeními.
Osnova
  • Komunikace, narušená komunikační schopnost a její role ve vzdělávání; charakteristika forem narušené komunikační schopnosti – speciálních vzdělávacích potřeb, model logopedického vyšetření.  Včasná diagnostika vývoje řeči a jazykových schopností z pohledu logopeda, interdisciplinární spolupráce.  Diagnostické postupy užívané u rizikových dětí v období nezáměrné a záměrné komunikace.  Diagnostická doména – rovina foneticko-fonologická (specifika, diagnostické nástroje).  Diagnostická doména – rovina morfologicko-syntaktická (specifika, diagnostické nástroje).  Diagnostická doména – rovina lexikálně-sémantická; porozumění (specifika, diagnostické nástroje).  Diagnostická doména – rovina pragmatická (specifika, diagnostické nástroje).  Diagnostická doména – čtení, psaní, motorika, grafomotorika (specifika, diagnostické nástroje).  Diagnostická doména – sluchové a zrakové vnímání, orientační funkce, paměť a pozornost (specifika, diagnostické nástroje).
Literatura
  • Seznam literatury je vložen v informacích učitele
  • Další tituly odborné literatury jsou uvedeny níže
  • BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku : co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Illustrated by Richard Šmarda. Vydání 1. Brno: Computer Press. iv, 212. ISBN 9788025118290. 2007. info
  • LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál. 359 s. ISBN 8071788015. 2003. info
Výukové metody
Seminář, diskuse, praktická cvičení
Metody hodnocení
Zpracování případové studie dítěte/žáka a její prezentace; písemný test (podmínkou úspěšného zvládnutí testu je 75% správných odpovědí), ústní zkouška. Požadována je 70% účast ve výuce.
Informace učitele
Klenková, J. (2006) Logopedie. Praha: Grada publishing. Lechta, V. a kol. (2003) Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál. Vrbová, R. a kol. (2012) Diagnostické domény pro žáky s narušenou komunikační schopností. Olomouc: UPOL. Doporučená literatura Bartoňová, M. et. al. (2005) Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Paido. Caravolas, M., Volín, J. (2005) Baterie diagnostických testů gramotnostních dovedností pro žáky 2. až 5. ročníku ZŠ. Praha: IPPP. Cimlerová, P., Pokorná, D., Chalupová, E. (2007) Diagnostika specifických poruch učení u adolescentů a dospělých osob. Praha: IPPP. Klenková, J. a kol. (2008) Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. Brno: MU. Seidlová Málková G., Smolík, F. (2014) Diagnostika jazykového vývoje. Diagnostická baterie pro posouzení vývoje jazykových znalostí a dovedností dětí předškolního věku. Praha: Grada Publishing. Seidlová Málková G., Caravolas, M. (2014) Baterie testů fonologických schopností. Praha: NÚV.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019.