SPkK53 Diagnostické domény jedinců se zrakovým postižením

Pedagogická fakulta
jaro 2018
Rozsah
0/0/3.3. 40 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martin Vrubel, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPkK53/OS01: So 7. 4. 7:30–14:40 učebna 58, Pá 20. 4. 7:30–14:40 učebna 51, P. Röderová, M. Vrubel
Předpoklady
absolvovány základy oftalmopedie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty se speciálně pedagogickými diagnostickými nástroji a postupy v rámci posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb dětí, žáků a studentů s oslabeným viděním či nevidomých.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen: -doporučit postupy a praktická cvičení pro nápravu binokulárního vidění dítěte předškolního věku - doporučit pomůcky pro každodenní život člověka s postižením zraku v závislosti na stupni a typu postižení - popsat a porozumět diagnostickým postupům u vyšetření funkčního vidění - analyzovat na základě stupně postižení, omezení vidění a věku dítěte jeho základní potřeby a opatření pro školní práci
Osnova
  • • Funkční vyšetření zraku, zraková terapie a zrakový výcvik. • Význam diagnostiky zrakových funkcí se zaměřením na věk a na stupeň postižení zraku. • Speciálněpedagogická diagnostika zrakových funkcí a meziooborová spolupráce v diagnostickém procesu. • Diagnostika zrakových funkcí u dětí raného věku a předškolního věku. • Diagnostika zrakových funkcí a souvisejících speciálních vzdělávacích potřeb u dětí školního věku. • Diagnostika zrakových funkcí v období adolescence a rané dospělosti. • Význam kompenzačních smyslů v diagnostice zrakového postižení. • Význam psychomotorických dovedností dítěte raného a předškolního věku v diagnostice zrakového postižení. • Diagnostika poruch binokulárního vidění a její význam. Ortopticko-pleoptické a speciálněpedagogické postupy. • Diagnostika zrakového postižení u dítěte s kombinovaným postižením. • Definování speciálních vzdělávacích potřeb na základě dílčích diagnostických domén. • Individuální vzdělávací plán pro žáka s postižením zraku. Posuzované oblasti. • Školní zralost dítěte s postižením zraku a důležitost specifické podpory dítěte v předškolním věku. • Přechod na střední školu. Nosné diagnostické domény a speciálněpedagogická podpora mladého člověka v přípravě na povolání. • Zvláštnosti a specifika vybraných posuzovaných oblastí s ohledem na stupeň a druh postižení zraku.
Literatura
    povinná literatura
  • Baslerová, P. a kol. (2012) Diagnostické domény pro žáky se zrakovým postižením. Olomouc: UP.
  • RÖDEROVÁ, Petra, Lea KVĚTOŇOVÁ a Zita NOVÁKOVÁ. Oftalmopedie : texty k distančnímu vzdělávání. 2. vyd. Brno: Paido, 2007, 125 s. ISBN 9788073151591. info
    doporučená literatura
  • FINKOVÁ, Dita, Libuše LUDÍKOVÁ a Veronika RŮŽIČKOVÁ. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007, 158 s. ISBN 9788024418575. info
  • MORAVCOVÁ, Dagmar. Zraková terapie slabozrakých : jak efektivně využít slabý zrak. Vyd. 1. V Praze: Triton, 2007, 39 s. ISBN 9788072549498. info
  • MORAVCOVÁ, Dagmar. Zraková terapie slabozrakých a pacientů s nízkým vizem. Vyd. 1. Praha: Triton, 2004, 203 s. ISBN 8072544764. info
Výukové metody
Prezentace, video, diskuse.
Metody hodnocení
Požadavky k ukončení - úspěšné složení závěrečné zkoušky, seminární práce. Účast min. 70%.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019.