SPkK53 Diagnostické domény jedinců se zrakovým postižením

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/0/3.3. 40 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martin Vrubel, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. et Mgr. Nora Jágerová, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Mgr. et Mgr. Bc. Ivana Jůzová, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPkK53/OS01: Pá 22. 2. 8:00–15:50 učebna 50, Pá 15. 3. 8:00–15:50 učebna 53, Pá 26. 4. 8:00–15:50 učebna 53, N. Jágerová, P. Röderová, M. Vrubel
Předpoklady
absolvovány základy oftalmopedie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty se speciálně pedagogickými diagnostickými nástroji a postupy v rámci posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb dětí, žáků a studentů s oslabeným viděním či nevidomých.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen: -doporučit postupy a praktická cvičení pro nápravu binokulárního vidění dítěte předškolního věku - doporučit pomůcky pro každodenní život člověka s postižením zraku v závislosti na stupni a typu postižení - popsat a porozumět diagnostickým postupům u vyšetření funkčního vidění - analyzovat na základě stupně postižení, omezení vidění a věku dítěte jeho základní potřeby a opatření pro školní práci
Osnova
  • • Funkční vyšetření zraku, zraková terapie a zrakový výcvik. • Význam diagnostiky zrakových funkcí se zaměřením na věk a na stupeň postižení zraku. • Speciálněpedagogická diagnostika zrakových funkcí a meziooborová spolupráce v diagnostickém procesu. • Diagnostika zrakových funkcí u dětí raného věku a předškolního věku. • Diagnostika zrakových funkcí a souvisejících speciálních vzdělávacích potřeb u dětí školního věku. • Diagnostika zrakových funkcí v období adolescence a rané dospělosti. • Význam kompenzačních smyslů v diagnostice zrakového postižení. • Význam psychomotorických dovedností dítěte raného a předškolního věku v diagnostice zrakového postižení. • Diagnostika poruch binokulárního vidění a její význam. Ortopticko-pleoptické a speciálněpedagogické postupy. • Diagnostika zrakového postižení u dítěte s kombinovaným postižením. • Definování speciálních vzdělávacích potřeb na základě dílčích diagnostických domén. • Individuální vzdělávací plán pro žáka s postižením zraku. Posuzované oblasti. • Školní zralost dítěte s postižením zraku a důležitost specifické podpory dítěte v předškolním věku. • Přechod na střední školu. Nosné diagnostické domény a speciálněpedagogická podpora mladého člověka v přípravě na povolání. • Zvláštnosti a specifika vybraných posuzovaných oblastí s ohledem na stupeň a druh postižení zraku.
Literatura
    povinná literatura
  • Baslerová, P. a kol. (2012) Diagnostické domény pro žáky se zrakovým postižením. Olomouc: UP.
  • RÖDEROVÁ, Petra, Lea KVĚTOŇOVÁ a Zita NOVÁKOVÁ. Oftalmopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Online. 2. vyd. Brno: Paido, 2007. 125 s. ISBN 9788073151591. [citováno 2024-04-23] info
    doporučená literatura
  • FINKOVÁ, Dita, Libuše LUDÍKOVÁ a Veronika RŮŽIČKOVÁ. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. Online. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. 158 s. ISBN 9788024418575. [citováno 2024-04-23] info
  • MORAVCOVÁ, Dagmar. Zraková terapie slabozrakých : jak efektivně využít slabý zrak. Online. Vyd. 1. V Praze: Triton, 2007. 39 s. ISBN 9788072549498. [citováno 2024-04-23] info
  • MORAVCOVÁ, Dagmar. Zraková terapie slabozrakých a pacientů s nízkým vizem. Online. Vyd. 1. Praha: Triton, 2004. 203 s. ISBN 8072544764. [citováno 2024-04-23] info
Výukové metody
Prezentace, video, diskuse.
Metody hodnocení
Požadavky k ukončení - úspěšné složení závěrečné zkoušky, seminární práce. Účast min. 70%.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2019/SPkK53