SPkK58 Logopedie - formy narušené komunikační schopnosti

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
0/0/3.3. 40 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Petr Kopečný, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
So 13. 10. 8:00–15:50 učebna 57, So 27. 10. 8:00–15:50 učebna 57, So 3. 11. 8:00–15:50 učebna 57, So 10. 11. 8:00–15:50 učebna 57
Předpoklady
Intaktní komunikační schopnost
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s aktuálními poznatky k problematice jednotlivých forem narušené komunikační schopnosti – vymezením, etiologií, klasifikací a symptomatologií a s dalšími důležitými tématy oboru logopedie (legislativa, možnosti mezioborové spolupráce, systém poskytování logopedické intervence apod.). Očekávané výstupy:  student se orientuje v systematizaci narušené komunikační schopnosti;  se orientuje v aktuálních legislativních předpisech souvisejících s poskytováním logopedické intervence;  je připraven pro další vzdělávání a rozvoj kompetencí v oboru logopedie;  orientuje se v aktuální odborné literatuře české provenience, v zahraniční dle výběru.
Výstupy z učení
•orientace v současném pojetí oboru logopedie; •přehled o řečovém a psychomotorickém vývoji dítěte; •znalost jednotlivých forem narušené komunikační schopnosti.
Osnova
  • Teoretický rámec oboru logopedie, systém logopedické intervence v České republice a vybraných evropských zemích; aktuální legislativní předpisy.  Ontogeneze dětské řeči, psychomotorický vývoj.  Narušená komunikační schopnost – vymezení a klasifikace.  Narušený vývoj řeči a jeho kategorie. Specificky narušený vývoj řeči – vymezení, etiologie, klasifikace a symptomatologie.  Narušení článkování řeči – dyslalie, dysartrie – vymezení, etiologie, klasifikace a symptomatologie.  Narušení fluence řeči – balbuties, tumultus sermonis – vymezení, etiologie, klasifikace a symptomatologie.  Narušení zvuku řeči – rhinolalie, palatolalie – vymezení, etiologie, klasifikace a symptomatologie.  Neurogenní poruchy komunikace – afázie – vymezení, etiologie, klasifikace a symptomatologie.  Psychogenní poruchy komunikace – mutismus – vymezení, etiologie, klasifikace a symptomatologie.  Narušení grafické stránky řeči – specifické poruchy učení – vymezení, etiologie, klasifikace a symptomatologie.  Poruchy hlasu pro logopedy – vymezení, etiologie, klasifikace a symptomatologie. Hlasová hygiena.  Narušená komunikační schopnost u osob se zdravotním postižením, sekundární poruchy řeči.
Literatura
    povinná literatura
  • Seznam literatury je vložen v informacích učitele
    neurčeno
  • Další tituly odborné literatury jsou uvedeny níže
  • Další tituly odborné literatury jsou uvedeny níže
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2006, 229 s. edice psychologické a pedagogické literatury. ISBN 80-247-1110-9. info
  • ŠKODOVÁ, Eva a Ivan JEDLIČKA. Klinická logopedie. 1. vyd. Praha: Portál, 2003, 612 s. ISBN 8071785466. info
Výukové metody
Seminář, diskuse, domácí příprava
Metody hodnocení
Zpracování seminární práce/prezentace, předmět je ukončen testem (podmínkou úspěšného zvládnutí testu je 75% správných odpovědí, ústní zkouška.Ve výuce je požadována 70% účast.
Informace učitele
Povinná literatura Bočková, B.(2011) Podpora žáků se specificky narušeným vývojem řeči. Brno: Masarykova univerzita. Bytešníková, I. (2014) Koncepce rané logopedické intervence v České republice. Teorie, výzkum, praxe. Brno: Masarykova univerzita. Klenková, J. (2006) Logopedie. Praha: Grada. Kopečný, P. (2014) Logopedická intervence u osob se zdravotním postižením ve věku mladé dospělosti. Brno: Masarykova univerzita. Doporučená literatura Kerekrétiová, A. (2008) Velofaryngální dysfunkce a palatolalie. Praha: Grada. Lechta, V. (2010) Koktavost: integrativní přístup. Praha: Portál. Lechta, V. (2002) Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál. Mikulajová, M., Rafajdusová, I. (1993) Vývinová dysfázia. Špecificky narušený vývin reči. Bratislava. Neubauer, K. (2011) Artikulace a fonologické rozlišování hlásek. Havlíčkův Brod: Tobiáš. Neubauer, K. a kol. (2007) Neurogenní poruchy komunikace. Praha: Portál. Pokorná, V. (2010) Vývojové poruchy v dětství a dospělosti. Praha: Portál. Smolík, F., Seidlová Málková, G. (2014) Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada Publishing. Vitásková, K., Peutelschmiedová, A. (2005) Logopedie. Olomouc: Univerzita Palackého. Další tituly budou doporučeny ve výuce.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2018/SPkK58