SPp219 Specializace: Edukace žáků s problémy/poruchami chování 1

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPp219/01: Po 18. 2. 14:00–17:50 učebna 5, Po 25. 2. 14:00–17:50 učebna 5, Po 4. 3. 14:00–17:50 učebna 5, Po 11. 3. 14:00–17:50 učebna 5, Po 18. 3. 14:00–17:50 učebna 5, V. Vojtová
Předpoklady
SPp207
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je posílit kompetence studentů v oblasti speciálněpedagogického poradenství v etopedii a uvést je do problematiky intervenční práce.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování bude student umět vést diagnostický rozhovor, aplikovat metody speciálněpedagogického diagnostiky poruch chování, vést poradenský rozhovor, diagnostické záznamy a případovou konferenci. Bude umět uzavírat poradenskou smlouvu, vymezit cíle intervence a otevírat prostor pro intervenci.
Osnova
  • Specifické edukační potřeby dětí s PCH/Typologie osobnosti/Vývojová specifika jako základ diagnostiky
  • Pedagogické poradenství a intervence ve výchovně vzdělávacím procesu etopedie, vymezení spec. ped. Poradenství/intervence ve vztahu k psychologickému poradenství/ k sociální práci
  • Model informované intervence – podpora, posilování, provázení 3P intervence
  • Komunikace jako specifický nástroj poradenství, mezioborová komunikace
  • Nástroje pro diagnostiku chování – standardizované/specifické Poradenský rozhovor, záznam poradenského rozhovoru, Motivační rozhovory, Poradenská témata
  • Diagnostika speciálního pedagoga se zaměřením na poruchy chování, identifikace cílů intervence, dlouhodobé cíle intervence, škálování
  • Vedení případu, Holistický přístup k případové práci, Případová konference
  • Teoretické rámce intervence v etopedii
  • Specifika intervence a poradenství ve školských zařízení pro žáky s problémy, s poruchami chování srovnání se zahraničím
Literatura
    povinná literatura
  • KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Edited by Jiřina Šiklová. Vyd. 7., V Portálu 6. Praha: Portál. 147 s. ISBN 9788026205289. 2013. info
  • BECHYŇOVÁ, Věra. Případové konference : praktický průvodce pro práci s ohroženou rodinou. Vydání první. Praha: Portál. 158 stran. ISBN 9788026201816. 2012. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku poruch chování a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. 1.vyd. Brno: Muni Press. 336 s. ped. ISBN 978-80-210-5159-1. 2010. info
  • JŮN, Hynek. Moc, pomoc a bezmoc v sociálních službách a ve zdravotnictví. Vydání první. Praha: Portál. 141 stran. ISBN 9788073675905. 2010. info
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi : příručka pro učitele. Translated by Karel Balcar. Vyd. 3. Praha: Portál. 383 s. ISBN 9788073677251. 2010. info
  • MIKOVÁ, Šárka a Jiřina MAJEROVÁ. Typologie osobnosti u dětí : využití ve výchově a vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál. 220 s. ISBN 9788073675875. 2010. info
  • HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí : obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Vyd. 1. Praha: Portál. 228 s. ISBN 8071788880. 2004. info
  • AYERS, Harry, Don CLARKE a Anne MURRAY. Perspectives on behaviour : a practical guide to effective interventions for teachers. 2nd ed. London: David Fulton. xx, 108. ISBN 1853466727. 2000. info
    doporučená literatura
  • MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Metody a postupy poznávání žáka : pedagogická diagnostika. 2., doplněné a aktualizova. Praha: Wolters Kluwer. 398 stran. ISBN 9788075520142. 2016. info
  • VOJTOVÁ, Věra a Karel ČERVENKA. Intervence pro inkluzi. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 256 s. ISBN 978-80-210-6645-8. 2013. info
  • ČERVENKA, Karel a Věra VOJTOVÁ. Východiska pro speciálněpedagogické intervence v etopedii. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 109 s. ISBN 978-80-210-6617-5. 2013. info
  • BENDL, Stanislav. Kázeňské problémy ve škole. Aktualiz. a dopl. Praha: Triton. 260 s. ISBN 978-80-7387-436-0. 2011. info
  • BENDL, Stanislav. Školní kázeň v teorii a praxi : učebnice pro studenty učitelství. 1. vydání. Praha: Triton. 202 stran. ISBN 9788073874322. 2011. info
  • BENDL, S. Jak předcházet nekázni. 2004. vyd. Praha: ISV, 2004. info
Výukové metody
Semináře, diskuze, projekt, stáž, nekontaktní výuka, samostudium.
Metody hodnocení
Zkouška, seminární práce, projekt a jeho prezentace. Závěrečné hodnocení: 40:20:40
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti specializace etopedie.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2020.