SPp305 Specialisation: Teaching People with Behavioral Disorders 2

Faculty of Education
Spring 2019
Extent and Intensity
0/4/0. 8 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Timetable of Seminar Groups
SPp305/01: Thu 10:00–13:50 učebna 52, K. Červenka
Prerequisites
SPp122 Specializace - Etopedie 1.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The goal of the two-semestr course is to become familiar with the issues of education of children with behavioural and emotional difficulties/disorders. Finally, students should be able to: recognise and evaluate issues related to interventions in school facilities, issues related to criminal responsibility of children and youth.
Syllabus
  • System approach towards education of students with behavioural disorders prevention of discipline problems school, class, discipline rules, evaluation, relationships, effectiveness of education - EBD associated with aggression - EBD associated with conflict - Issues of youth delinquency and criminality - CAN syndrome, educational context and association to EBD - ADD, ADHD, MBD as a risk factor - Classifications of EBD - Subcultures and a role of peers in EBD children's' life.
Literature
  • Kauffman, J. M., Brigham, F. J. (2009) Working with troubled children. Verona, Wis: Full Court Press.
  • Kapitoly z etopedie.
  • Červenka, K., Vojtová, V. (2013) Východiska pro speciálněpedagogické intervence v etopedii: Resources for special educational intervention. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita.
  • Miovský, M., Bártík, P. (2010) Primární prevence rizikového chování ve školství. 1.vyd. Praha: VFN v Praze.
  • ČAPEK, Robert. Odměny a tresty ve školní praxi. 2., přepracované vydání. Praha: Grada. 186 stran. ISBN 9788024746395. 2014. URL info
  • KAUFFMAN, James M. and Timothy J. LANDRUM. Characteristics of emotional and behavioral disorders of children and youth. Tenth edition. Singapore: Pearson. 467 stran. ISBN 9789814576116. 2013. info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Jiří Foltýn. Šesté, rozšířené a př. Praha: Portál. 562 stran. ISBN 9788026203674. 2013. info
  • VOJTOVÁ, Věra and Karel ČERVENKA. Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování. Educational needs of children at risk and with behavioural disorders. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 193 pp. ISBN 978-80-210-6134-7. 2012. info
  • BENDL, Stanislav. Kázeňské problémy ve škole. Aktualiz. a dopl. Praha: Triton. 260 pp. ISBN 978-80-7387-436-0. 2011. info
  • KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Edited by Jiřina Šiklová. Šesté, v Portálu páté v. Praha: Portál. 147 stran. ISBN 9788073679224. 2011. info
  • MATOUŠEK, Oldřich and Andrea MATOUŠKOVÁ. Mládež a delikvence : možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže. Vyd. 3., aktualiz. Praha: Portál. 336 s. ISBN 9788073678258. 2011. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti (Inclusive Education with the Focus on At-risk Pupils and Pupils with Behaviour Disorder and the Quality of Life.). Brno: Press Muni. 330 pp. pedagogická. ISBN 978-80-210-5159-1. 2010. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti (Inclusive Education with the Focus on At-risk Pupils and Pupils with Behaviour Disorder and the Quality of Life.). Brno: Press Muni. 330 pp. pedagogická. ISBN 978-80-210-5159-1. 2010. info
  • SMOLÍK, Josef. Subkultury mládeže. Uvedení do problematiky (Youth subcultures. Introduction). 1st ed. Praha: Grada Publishing a. s. 288 pp. Politologie. ISBN 978-80-247-2907-7. 2010. info
  • POKORNÁ, Věra. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Vydání čvrté. Praha: Portál. 333 stran. ISBN 9788073678173. 2010. URL info
  • FISCHER, Slavomil and Jiří ŠKODA. Sociální patologie : analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. Vyd. 1. Praha: Grada. 218 s. ISBN 9788024727813. 2009. URL info
  • VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly z etopedie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 136 s. ISBN 9788021045736. 2008. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Úvod do etopedie (Introduction to special education of children with behavioural disorders). 1. vydání. Brno: Paido. 128 pp. pedagogická literatura. ISBN 978-80-7315-166-9. 2008. info
  • KYRIACOU, Chris. Řešení výchovných problémů ve škole. Translated by Dagmar Tomková. Vydání první. Praha: Portál. 151 stran. ISBN 8071789453. 2005. info
  • STŘELEC, Stanislav. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy I. (The Studies of the Theory and Methodies of education). Brno: Katedra pedagogiky PdF MU, MSD,. 155 pp. Studijní literatura. ISBN 80-86633-21-7. 2004. info
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 2. Praha: Portál. 383 s. ISBN 8071780268. 2003. info
  • STUCHLÍKOVÁ, Iva. Základy psychologie emocí. Vyd. 1. Praha: Portál. 227 s. ISBN 80-7178-553-9. 2002. info
  • HEIDEBRINK, Horst. Psychologie morálního vývoje. Vyd. 1. Praha: Portál. 175 s. ISBN 80-7178. 1997. info
  • PELIKÁN, Jiří. Výchova pro život. Vyd. 1. Praha: ISV. 108 s. ISBN 8085866234. 1997. info
Teaching methods
Theoretical training, interactive discussion, internships in schools and other educational institutions/facilities, seminar.
Assessment methods
Lectures, class discussion, group projects, homework, reading,essay, exam (two steps: written and oral), portfolio.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
General note: Pokračování ve specializaci etopedie a psychopedie.
The course is also listed under the following terms Spring 2020, Spring 2021, Spring 2022, Spring 2023.
  • Enrolment Statistics (Spring 2019, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2019/SPp305