SPp308 Specializace: Rehabilitace osob se zdravotním postižením 1

Pedagogická fakulta
podzim 2021
Rozsah
0/4/0. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (přednášející)
MUDr. Michaela Sosíková, Ph.D. (přednášející), Mgr. Jitka Halešová (zástupce)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je komprehensivní rehabilitace - složky rehabilitace, rehabilitace léčebná, rehabilitace pracovní, rehabilitace sociální, rehabilitace pedagogická, základní pojmy v rehabilitaci - rehabilitační tým, krátkodobý a dlouhodobý rehabilitační plán.
Výstupy z učení
Student zná základy fyzioterapie, analytické metody léčebné tělesné výchovy, metody léčebné tělesné výchovy na neurofyziologickém podkladě, kondiční metody léčebné tělesné výchovy. Dovede se orientovat v pojmech individuální léčebná tělesná výchova, skupinová léčebná tělesná výchova, metody nácviku lokomoce, vertikalizace a nácvik chůze. Vše dokáže aplikovat při práci s klientem.
Osnova
  • Osnova: Rehabilitační ošetřování, rehabilitace, zdravotní postižení, polohování, mobilita, imobilita, aktivita, cvičení, kondiční cvičení, aktivní cvičení, relaxace, vertikalizace, chůze, příprava a nácvik chůze, přesun na vozíku. Okruhy: 1. Vymezení pojmů 2. Rehabilitační ošetřování, uplatnění v praxi 3. Vliv mobility a inaktivity na lidský organismus 4. Polohování 5. Ošetřování pacientů s těžkými poruchami hybnosti 6. Pasivní pohyby 7. Kondiční, aktivní a dechová cvičení, relaxace 8. Vertikalizace – sed, posazení na lůžku, nácvik stoje u lůžka 9. Příprava a nácvik chůze 10. Přesuny na vozíku 11. Sezení na vozíku, osobní hygiena.
Literatura
    doporučená literatura
  • Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením : somatopedická a psychologická hlediska. Edited by Jiří Jankovský. Vyd. 1. Praha: Triton. 158 s. ISBN 8072541927. 2001. info
Výukové metody
Teoretická příprava a praktická příprava ve vybraném rehabilitačním zařízení.
Metody hodnocení
Ústní zkouška.
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/wsedu
Odborná literatura: HROMÁDKOVÁ, J. a kol. Fyzioterapie. Jinočany: H+H, 1999. JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. Praha: Triton, 2001. ISBN 80-7254-192-7. MÜLLER, O. Dítě se speciálními potřebami v běžné škole. Olomouc: UP, 2001. ISBN 80-244-0231-9. ROUTNEROVÁ, M., BERÁNEK, J., HŘEBÍKOVÁ, M. Základy neurofyziologie pro speciální pedagogy. Facilitace ontogenetického vývoje. Praha: IPPP, 2001. ŠLAPAL, R. Dětská neurologie pro speciální pedagogy. Brno: Paido, 1996. ISBN 80-85931-17-6. TROJAN, S. DRUGA, R., PFEIFFER, J., VOTAVA, J. Fyziologie a léčebná rehabilitace motoriky člověka. Praha: Grada, Avicenum, 1996. ISBN 80-7169-257-3. VOTAVA, J. Základy rehabilitace. Praha: Karolinum, 1997.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Zapisují studenti somatopedie a psychopedie.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2022.