SPp335 Obor: Rehabilitace osob se zdravotním postižením 1

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/4/0. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (přednášející)
MUDr. Michaela Sosíková, Ph.D. (přednášející), Mgr. Jitka Halešová (zástupce)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je komprehensivní rehabilitace - složky rehabilitace, rehabilitace léčebná, rehabilitace pracovní, rehabilitace sociální, rehabilitace pedagogická, základní pojmy v rehabilitaci - rehabilitační tým, krátkodobý a dlouhodobý rehabilitační plán.
Výstupy z učení
Po úspěšném ukončení předmětu student zná základy fyzioterapie, analytické metody léčebné tělesné výchovy, metody léčebné tělesné výchovy na neurofyziologickém podkladě, kondiční metody léčebné tělesné výchovy. Dovede se orientovat v pojmech individuální léčebná tělesná výchova, skupinová léčebná tělesná výchova, metody nácviku lokomoce, vertikalizace a nácvik chůze. Vše dokáže aplikovat při práci s klientem.
Osnova
  • Osnova:
  • Rehabilitační ošetřování, rehabilitace, zdravotní postižení, polohování, mobilita, imobilita, aktivita, cvičení, kondiční cvičení, aktivní cvičení, relaxace, vertikalizace, chůze, příprava a nácvik chůze, přesun na vozíku.
  • Okruhy:
  • 1. Vymezení pojmů
  • 2. Rehabilitační ošetřování, uplatnění v praxi
  • 3. Vliv mobility a inaktivity na lidský organismus
  • 4. Polohování
  • 5. Ošetřování pacientů s těžkými poruchami hybnosti
  • 6. Pasivní pohyby
  • 7. Kondiční, aktivní a dechová cvičení, relaxace
  • 8. Vertikalizace – sed, posazení na lůžku, nácvik stoje u lůžka
  • 9. Příprava a nácvik chůze
  • 10. Přesuny na vozíku
  • 11. Sezení na vozíku, osobní hygiena.
Literatura
    povinná literatura
  • JANKOVSKÝ, Jiří. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením, somatopedická a psychologická hlediska. Praha: TRITON. 158 s. ISBN 80-7254-192-7. 2001. URL URL info
Výukové metody
Teoretická příprava a praktická příprava ve vybraném rehabilitačním zařízení.
Metody hodnocení
Ústní zkouška.
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/wsedu
Odborná literatura:
HROMÁDKOVÁ, J. a kol. Fyzioterapie. Jinočany: H+H, 1999.
JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. Praha: Triton, 2001. ISBN 80-7254-192-7.
MÜLLER, O. Dítě se speciálními potřebami v běžné škole. Olomouc: UP, 2001. ISBN 80-244-0231-9.
ROUTNEROVÁ, M., BERÁNEK, J., HŘEBÍKOVÁ, M. Základy neurofyziologie pro speciální pedagogy. Facilitace ontogenetického vývoje. Praha: IPPP, 2001.
ŠLAPAL, R. Dětská neurologie pro speciální pedagogy. Brno: Paido, 1996. ISBN 80-85931-17-6.
TROJAN, S. DRUGA, R., PFEIFFER, J., VOTAVA, J. Fyziologie a léčebná rehabilitace motoriky člověka. Praha: Grada, Avicenum, 1996. ISBN 80-7169-257-3.
VOTAVA, J. Základy rehabilitace. Praha: Karolinum, 1997.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Zapisují studenti somatopedie a psychopedie. Rozvrh B.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021.