SPp411 Speciální pedagogika III

Pedagogická fakulta
podzim 2020
Rozsah
0/1/0. 3 kr. Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
Vyučováno online.
Vyučující
PhDr. Mgr. et Mgr. Kateřina Heislerová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Absolvování předmětu Speciální pedagogika II.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je prohloubit znalost studentů o edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu. Reflektovat potřeby dětí/žáků se SVP a adekvátně na ně z pozice pedagoga reagovat.
Výstupy z učení
Student: - zná základní charakteristiky žáků s různými formami a stupni speciálních vzdělávacích potřeb; - osvojí si kompetence k aplikaci získaných poznatků pro podporu žáků se SVP v edukačních procesech v pozici pedagoga (asistenta pedagoga, vychovatele atd.); - má teoretické znalosti o práci s dítětem/žákem se SVP a inkluzivním kontextu jeho vzdělávání a umí je v praxi využít.
Osnova
  • • Reflexe potřeb žáka se speciálními vzdělávacími potřebami ve výchově a vzdělávání. • Podpůrná opatření žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. • Přístupy a strategie ve vzdělávání žáka s narušenou komunikační schopností, podpora komunikace, možnosti logopedické intervence. • Přístupy a strategie ve vzdělávání žáka se sluchovým postižením nebo s oslabením sluchového vnímání. • Přístupy a strategie ve vzdělávání žáka se specifickými poruchami učení. Podpora funkční gramotnosti. • Přístupy a strategie ve vzdělávání žáka s tělesným postižením. • Přístupy a strategie ve vzdělávání žáka s chronickým onemocněním. • Přístupy a strategie ve vzdělávání žáka se zrakovým postižením nebo oslabení zrakového vnímání. • Přístupy a strategie ve vzdělávání žáka s mentálním postižením nebo s oslabením kognitivního výkonu. • Přístupy a strategie ve vzdělávání žáka s poruchami autistického spektra – PAS. • Přístupy a strategie ve vzdělávání žáka se poruchami chování nebo v riziku jejich vzniku. Role etopeda v intervenci problémového chování.
Literatura
  • KENDÍKOVÁ, Jitka. Asistent pedagoga. Praha: Dr. Josef Raabe. 106 s. ISBN 978-80-7496-349-0. 2017. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Somatopedie. Speciální pedagogika osob s tělesným a zrakovým postižením. In VALENTA, M. a kol. Přehled speciální pedagogiky. Rámcové kompendium oboru. 1. vydání. Praha: Portál, s.r.o. s. 104-130. ISBN 978-80-262-0602-6. 2014. info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Jiří Foltýn. Šesté, rozšířené a př. Praha: Portál. 562 stran. ISBN 9788026203674. 2013. info
  • HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ. Inkluzivní vzdělávání : teorie a praxe. Vydání 1. Praha: Grada. 217 stran. ISBN 9788024730707. 2010. URL info
Výukové metody
Praktická příprava v oblasti vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Diskuze případových studií, zadaných v rámci předmětu Speciální pedagogika II. a vypracovaných na základě reflexe absolvované praxe. Tandemová výuka.
Metody hodnocení
Zápočtový test z předmětů Speciální pedagogika I. až III., včetně prezentace případové studie, zadané v rámci předmětu. Podmínky a hodnocení budou upřesněny vyučujícími v ISu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2021, podzim 2022, jaro 2024.