SPp411 Speciální pedagogika III

Pedagogická fakulta
podzim 2021
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
PhDr. Mgr. et Mgr. Kateřina Heislerová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Mgr. Soňa Chaloupková, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Marína Štibrányiová (cvičící)
PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D. (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. et Mgr. Kateřina Heislerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPp411/01: Po 20. 9. až Po 13. 12. Po 15:00–15:50 učebna 34, K. Červenka, K. Heislerová, S. Chaloupková, B. Chleboradová, M. Štibrányiová, D. Zámečníková
Předpoklady
Absolvování předmětu Speciální pedagogika II.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je prohloubit znalost studentů o edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu. Reflektovat potřeby dětí/žáků se SVP a adekvátně na ně z pozice pedagoga reagovat.
Výstupy z učení
Student: - zná základní charakteristiky žáků s různými formami a stupni speciálních vzdělávacích potřeb; - osvojí si kompetence k aplikaci získaných poznatků pro podporu žáků se SVP v edukačních procesech v pozici pedagoga (asistenta pedagoga, vychovatele atd.); - má teoretické znalosti o práci s dítětem/žákem se SVP a inkluzivním kontextu jeho vzdělávání a umí je v praxi využít.
Osnova
  • • Reflexe potřeb žáka se speciálními vzdělávacími potřebami ve výchově a vzdělávání. • Podpůrná opatření žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. • Přístupy a strategie ve vzdělávání žáka s narušenou komunikační schopností, podpora komunikace, možnosti logopedické intervence. • Přístupy a strategie ve vzdělávání žáka se sluchovým postižením nebo s oslabením sluchového vnímání. • Přístupy a strategie ve vzdělávání žáka se specifickými poruchami učení. Podpora funkční gramotnosti. • Přístupy a strategie ve vzdělávání žáka s tělesným postižením. • Přístupy a strategie ve vzdělávání žáka s chronickým onemocněním. • Přístupy a strategie ve vzdělávání žáka se zrakovým postižením nebo oslabení zrakového vnímání. • Přístupy a strategie ve vzdělávání žáka s mentálním postižením nebo s oslabením kognitivního výkonu. • Přístupy a strategie ve vzdělávání žáka s poruchami autistického spektra – PAS. • Přístupy a strategie ve vzdělávání žáka se poruchami chování nebo v riziku jejich vzniku. Role etopeda v intervenci problémového chování.
Literatura
  • KENDÍKOVÁ, Jitka. Asistent pedagoga. Praha: Dr. Josef Raabe. 106 s. ISBN 978-80-7496-349-0. 2017. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Somatopedie. Speciální pedagogika osob s tělesným a zrakovým postižením. In VALENTA, M. a kol. Přehled speciální pedagogiky. Rámcové kompendium oboru. 1. vydání. Praha: Portál, s.r.o. s. 104-130. ISBN 978-80-262-0602-6. 2014. info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Jiří Foltýn. Šesté, rozšířené a př. Praha: Portál. 562 stran. ISBN 9788026203674. 2013. info
  • HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ. Inkluzivní vzdělávání : teorie a praxe. Vydání 1. Praha: Grada. 217 stran. ISBN 9788024730707. 2010. URL info
Výukové metody
Praktická příprava v oblasti vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Diskuze případových studií, zadaných v rámci předmětu Speciální pedagogika II. a vypracovaných na základě reflexe absolvované praxe. Tandemová výuka.
Metody hodnocení
Zápočtový test z předmětů Speciální pedagogika I. až III., včetně prezentace případové studie, zadané v rámci předmětu. Podmínky a hodnocení budou upřesněny vyučujícími v ISu.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2022, jaro 2024.