SPp552 Intervenční postupy - simulace u jedinců s tělesným postižením

Pedagogická fakulta
podzim 2020
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučováno online.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 20. 11. 8:00–13:50 učebna 19a, Pá 27. 11. 8:00–13:50 učebna 19a
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získat poznatky z oblasti poradenství se zaměřením na jedince s tělesným postižením. Osvojit si speciálně pedagogické diagnostiky u cílové skupiny spolu s vědomím významu mezioborové spolupráce a spolupráce školských poradenských zařízení. Znalost intervenčních postupů u jedinců s tělesným postižením, podpůrných opatření.
Výstupy z učení
Student má poznatky z oblasti poradenství se zaměřením na jedince s tělesným postižením; umí realizovat speciálně pedagogické diagnostiky u cílové skupiny; zná intervenční postupy u jedinců s tělesným postižením, podpůrná opatření.
Osnova
  • • Včasná intervence u dětí s centrálním postižením.
  • • Mozková obrna – charakteristika, klasifikace.
  • • Speciálněpedagogická diagnostika u dětí s hybným postižením v předškolním věku. Role mezioborové spolupráce.
  • • Vojtova metoda, Bobath koncept.
  • • Podpora psychomotorického vývoje u dítěte s těžkým tělesným postižením – polohování, pomůcky. Mezioborová spolupráce a spolupráce s rodiči.
  • • Speciálněpedagogická diagnostika jemné motoriky a grafomotoriky u dětí předškolního věku.
  • • Možnosti rozvoje jemné motoriky a grafomotoriky u dětí předškolního věku, propojení se vzdělávacím procesem.
  • • Diagnostika a intervence senzomozorických dovedností a u dětí s centrálním postižením.
  • • Specifika školní zralosti u dětí s tělesným postižením.
  • • Spolupráce školských poradenských zařízení se školou v rámci somatopedické intervence a podpory žáků s tělesným postižením.
  • • Specifika v procesu učení u žáků s centrálním postižením.
  • • Platná legislativa související s realizací podpůrných opatření u dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami – u žáků s tělesným postižením.
  • • Specifika edukačního prostředí žáků s tělesným postižením.
  • • Psychologické zvláštnosti u žáků se závažným (progresivním) onemocněním.
  • • Specifika přístupů u žáků se zdravotním znevýhodněním – diabetes, astma, cystická fibróza, epilepsie, onkologická onemocnění.
  • • Podpůrná opatření a jejich stupně u cílové skupiny žáků s tělesným postižením.
  • • Personální podpůrná opatření poskytovaná dle platné legislativy (asistent pedagoga, další pedagog, speciální pedagog a jejich role ve vzdělávání žáků s tělesným postižením).
  • • Podpůrná opatření materiálního charakteru poskytovaná dle platné legislativy (rehabilitační pomůcky, didaktické pomůcky, kompenzační pomůcky).
  • • Individuální vzdělávací plán (IVP) pro žáka s tělesným postižením – charakteristika a skladba IVP, tvorba IVP, spolupráce se školou a školskými zařízeními při tvorbě IVP. • Předprofesní, profesní orientace a kariérní poradenství u žáků a studentů s tělesným postižením – speciálněpedagogická podpora, poradenství.
Literatura
    povinná literatura
  • Bartoňová, M., Bytešníková, I., Vítková, M. (2012) Děti se speciálními vzdělávacími problémy v mateřské škole. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido
  • Čadová, E. a kol. (2015) Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu tělesného postižení ne závažného onemocnění. Dílčí část. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • MICHALÍK, Jan a BASLEROVÁ PAVLÍNA. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění: obecná část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-4654-7. 2015. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Zita NOVÁKOVÁ. Raná podpora a intervence u dětí se zdravotním postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 321 s. ISBN 978-80-210-5880-4. 2012. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Somatopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury. 123 stran. ISBN 9788073151379. 2007. info
Výukové metody
Aktivní účast
Přednášky a diskusní semináře. Anotace publikace na téma z daného oboru.
Metody hodnocení
Aktivní účast na přednáškách. Ústní zkouška. Vypracování kazuistické studie.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2021.