SPp902 Podpůrná opatření u žáků s poruchami chování

Pedagogická fakulta
jaro 2021
Rozsah
0/4/0. 6 kr. Ukončení: k.
Vyučováno online.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
SPp218
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je posílit kompetence studentů v oblasti speciálněpedagogického poradenství v etopedii a diagnostiky.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování bude student umět aplikovat metody speciálněpedagogického hodnocení/diagnostiky poruch chování, vést diagnostické záznamy a diagnostický rozhovor, navazovat cílené strategie podpůrných opatření do výuky.
Osnova
  • 1. Speciálněpedagogické poradenství 2. Diagnostika pro intervenci 3. Diagnostické nástroje 4. Diagnostika funkčních/dysfunkčních oblastí a rizik na systémové úrovni. 5. Diagnostika funkčních/dysfunkčních dovedností a komptencí a dispozičních rizik na individuální úrovni. 6. Specifikace podpůrných opatření v návaznosti na diagnostiku
Literatura
    povinná literatura
  • MIKOVÁ, Šárka a Jiřina MAJEROVÁ. Typologie osobnosti u dětí : využití ve výchově a vzdělávání. Online. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010. 220 s. ISBN 9788073675875. [citováno 2024-04-24] info
    doporučená literatura
  • MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Metody a postupy poznávání žáka : pedagogická diagnostika. Online. 2., doplněné a aktualizova. Praha: Wolters Kluwer, 2016. 398 stran. ISBN 9788075520142. [citováno 2024-04-24] info
  • VOJTOVÁ, Věra a Marie PAVLOVSKÁ. Včasná intervence jako zdroj inkluzivních přístupů k dětem v riziku poruch chování. Online. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 179 s. ISBN 978-80-210-6518-5. [citováno 2024-04-24] info
  • RECKNAGEL, Marion a Heike ROHMANN- VAN WÜLLEN. Jak komunikovat chytře : tipy a triky pro zvládání obtížných rozhovorů. Online. Translated by Marie Voslářová. 1. vyd. Praha: Grada, 2012. 157 s. ISBN 9788024740225. [citováno 2024-04-24] URL info
Výukové metody
Semináře, diskuze, případová práce, nekontaktní výuka, samostudium.
Metody hodnocení
Případová práce - prezentace, seminární práce. 60:40
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2020, jaro 2022, jaro 2023.