SPp903 Podpůrná opatření u žáků s tělesným, zrakovým a mentálním postižením

Pedagogická fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/4/0. 6 kr. Ukončení: k.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
75 % účast
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je vysvětlit a popsat stupně podpůrných opatření u žáků se zrakovým, tělesným a mentálním postižením, které se poskytují v běžných základních školách v rámci inkluzivního vzdělávání.
Výstupy z učení
Očekávané výstupy: • student znát stupně podpůrných opatření u žáků s tělesným, zrakovým a mentálním postižením. • zná podpůrná opatření se zaměřením na tělesné, zrakové a mentální postižení
Osnova
  • Hlavní témata (osnova): • Novela školského zákona. • Podpůrná opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu mentálního postižení nebo oslabení kognitivního výkonu. • Podpůrná opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu tělesného postižení a závažného onemocnění. • Podpůrná opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zrakového postižení nebo oslabení zrakového vnímání. • Podpůrná opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu poruchy autistického spektra nebo vybraných psychických onemocnění.
Literatura
    povinná literatura
  • Všechny katalogy podpůrných opatření (Systémová podpora inkluzivního vzdělávání, www. upol.cz)
    doporučená literatura
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Inkluzivní vzdělávání v české primární škole: teorie, praxe, výzkum. první. Brno: Masarykova univerzita. 207 s. ISBN 978-80-210-6527-7. 2013. info
  • SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. 1. vyd. Praha: Grada. 160 s. ISBN 978-80-247-1733-3. 2007. info
Výukové metody
Interaktivní účast na semináři, samostudium odborné literatury, tvorba případové studie.
Metody hodnocení
75 % účast, tvorba případové studie žáka se SVP na podpůrná opatření. Student bude charakterizovat všech 10 oblastí podpůrných opatření, vypracuje případovou studii žáka se speciálními vzdělávacími potřebami se zaměřením na aplikaci podpůrných opatření.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2023.