SPpK01 Komunikace osob s duálním smyslovým postižením

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Radka Horáková, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Lenka Hricová, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Radka Horáková, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPpK01/01: Po 16:00–17:50 učebna 52, R. Horáková, L. Hricová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student se seznámí s problematikou osob s duálním smyslovým postižením, a to především s důrazem na možnosti komunikace těchto osob. Osvojí si praktické základy některých komunikačních forem a jiné si vyzkoušejí. Studenti budou schopni navrhnout postupy ve vzdělávání dětí a žáků s hluchoslepotou a budou schopni představit si rozvíjení jejich komunikačních kompetencí prostřednictvím různých forem komunikace. Studenti se seznámí s teorií a praxí rozvoje komunikačních dovedností u osob se získanou i vrozenou hluchoslepotou. Zde použijí dosud získané znalosti a dovednosti a naučí se kombinovat různé přístupy dle stupně postižení zraku a sluchu u dětí s hluchoslepotou. Budou schopni na základě dané kazuistiky vytvořit konkrétní podklady pro realizaci rozvíjení komunikačních dovedností a budou schopni o nich diskutovat s ostatními.
Výstupy z učení
• orientace v problematice hluchoslepoty, schopnost definovat specifika tohoto duálního smyslového postižení;
• schopnost diskutovat nad možnými postupy ve vzdělávání dětí a žáků s hluchoslepotou;
• orientovat se v nabídce komunikačních systémů pro jedince s hluchoslepotou a schopnost;
• schopnost odlišit důsledky vrozené a získané hluchoslepoty odrážející se v kvalitě života těchto jedinců.
Osnova
  • • Definice hluchoslepoty.
  • • Klasifikace a etiologie hluchoslepoty.
  • • Důsledky hluchoslepoty.
  • • Systém komplexní péče o jedince s hluchoslepotou.
  • • Možnosti vzdělávání u dětí a žáků s hluchoslepotou.
  • • Komunikační systémy osob s hluchoslepotou.
  • • Rozvoj komunikačních dovedností u dětí s vrozenou hluchoslepotou.
  • • Hluchoslepota v dospělosti.
Literatura
    povinná literatura
  • HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení - úvod do surdopedie. Praha. Praha: Portál, 2012, 159 s. 376 - Výchova a vzdělávání zvláštních skupin osob. ISBN 978-80-262-0084-0. info
  • JARNÍKOVÁ, Ivana. Eliška : příběh hluchoslepé holčičky. 1. vyd. [Praha]: Společnost pro ranou péči, 2005, 44 s. ISBN 802396206X. info
    doporučená literatura
  • Ludíková, L. (2001) Vzdělávání hluchoslepých III. 1. vyd. Praha: Scientia.
  • KRAHULCOVÁ, Beáta. Komunikační systémy sluchově postižených. 1. vydání. Praha: Beakra, 2014, 375 stran. ISBN 9788090386327. info
  • LANGER, Jiří, Eva SOURALOVÁ a Radka HORÁKOVÁ. Taktilní znakový jazyk : manuál k výuce a studiu + CD-ROM. 1. vyd. Praha: LORM - Společnost pro hluchoslepé, 2010, 33 s. ISBN 9788025484579. info
  • LANGER, Jiří, Eva SOURALOVÁ a Radka HORÁKOVÁ. Taktilní znakový jazyk. Manuál k výuce a studiu. první. Praha: o. s. Lorm - Společnost pro hluchoslepé, 2010, 33 s. ISBN 978-80-254-8457-9. info
  • JAROŠOVÁ, Jindra. Via lucis. Vyd. 2. Praha: Práh, 2009, 295 s. ISBN 9788072522590. info
  • LUDÍKOVÁ, Libuše. Edukace hluchoslepého dítěte raného věku. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2001, 94 s. ISBN 8024402505. info
  • LUDÍKOVÁ, Libuše. Vzdělávání hluchoslepých. 1. vyd. Praha: Scientia, 2001, 78 s. ISBN 80-7183-256-1. info
  • SOURALOVÁ, Eva. Vzdělávání hluchoslepých. II. 1. vyd. Praha: Scientia, 2000, 78 s. ISBN 80-7183-226-X. info
    neurčeno
  • HRICOVÁ, Lenka a Lenka DOLEŽALOVÁ. Hluchoslepota. In Bartoňová, M., Bytešníková, I., Vítková, M. et al. Děti se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012, s. 157-173. ISBN 978-80-7315-237-6. info
  • ŠTĚRBOVÁ, Dana. Hluchoslepota : lidé s ní a kolem ní. 2. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006, 103 stran. ISBN 8024414333. info
  • ŠTĚRBOVÁ, Dana. Hluchoslepota : lidé s ní a kolem ní. 2. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006, 103 stran. ISBN 8024414333. info
  • ŠTĚRBOVÁ, Dana. Hluchoslepota : lidé s ní a kolem ní. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005, 103 s. ISBN 8024412446. info
Výukové metody
teoretická příprava, diskuze, samostatná práce, diskuze, ukázka komunikačních systémů osob s hluchoslepotou
Metody hodnocení
Písemný test (k úspěšnému splnění je potřeba zodpovědět 75% otázek), případová studie.
Informace učitele
Doporučená literatura Langer, J., Souralová, E., Horáková, R. (2006) Taktilní znakový jazyk pro hluchoslepé, 1. díl výukového CD–ROMu, vyd. o.s. LORM, Praha.
Langer, J., Souralová, E., Horáková, R. (2009) Taktilní znakový jazyk pro hluchoslepé, 2. díl výukového CD–ROMu, vyd. o.s. LORM, Praha.
Langer, J., Souralová, E., Horáková, R. (2010) Taktilní znakový jazyk – Manuál a CD–ROM k výuce a studiu, vyd. o.s. LORM, Praha.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022.