SPpK07 Speciálněpedagogická diagnostika oftalmopedická

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/4/0. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Martin Vrubel, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPpK07/01: St 20. 2. 12:00–15:50 učebna 56, St 13. 3. 12:00–15:50 učebna 56, St 20. 3. 12:00–15:50 učebna 56, St 27. 3. 12:00–15:50 učebna 56, St 3. 4. 12:00–15:50 učebna 56, Čt 11. 4. 9:00–12:50 učebna 51, Čt 18. 4. 9:00–12:50 učebna 51, Čt 25. 4. 9:00–12:50 učebna 51, Čt 2. 5. 9:00–12:50 učebna 51, Čt 9. 5. 9:00–12:50 učebna 51, P. Röderová, M. Vrubel
Předpoklady
absolvovány základy oftalmopedie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními speciálně pedagogickými diagnostickými nástroji a postupy v rámci posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb dětí, žáků a studentů s oslabeným viděním či nevidomých.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen: -porozumět postupům při vyšetřování funkčního vidění ve speciálně pedagogické diagnostice -definovat možné projevy zrakového postižení či zrakové vady, které může rozpoznat rodič a pedagog - doporučit pomůcky pro každodenní život člověka s postižením zraku v závislosti na stupni a typu postižení - analyzovat na základě stupně postižení, omezení vidění a věku dítěte jeho základní potřeby a opatření pro školní práci
Osnova
  • • Funkční vyšetření zraku, zraková terapie a zrakový výcvik. • Význam diagnostiky zrakových funkcí se zaměřením na věk a na stupeň postižení zraku. • Speciálněpedagogická diagnostika zrakových funkcí a meziooborová spolupráce v diagnostickém procesu. • Diagnostika zrakových funkcí u dětí raného věku a předškolního věku. • Diagnostika zrakových funkcí a souvisejících speciálních vzdělávacích potřeb u dětí školního věku. • Diagnostika zrakových funkcí v období adolescence a dospělosti. • Diagnostika poruch binokulárního vidění a její význam. Ortopticko-pleoptické a speciálněpedagogické postupy. • Diagnostika zrakového postižení u dítěte s kombinovaným postižením.
Literatura
    povinná literatura
  • VRUBEL, Martin. Facilitátory a bariéry školní a sociální inkluze osob se zrakovým postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 186 s. ISBN 978-80-210-8022-5. info
  • RÖDEROVÁ, Petra, Lea KVĚTOŇOVÁ a Zita NOVÁKOVÁ. Oftalmopedie : texty k distančnímu vzdělávání. 2. vyd. Brno: Paido, 2007, 125 s. ISBN 9788073151591. info
  • FINKOVÁ, Dita, Libuše LUDÍKOVÁ a Veronika RŮŽIČKOVÁ. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007, 158 s. ISBN 9788024418575. info
    doporučená literatura
  • Baslerová, P. a kol. (2012) Diagnostické domény pro žáky se zrakovým postižením. Olomouc: UP.
  • MORAVCOVÁ, Dagmar. Zraková terapie slabozrakých : jak efektivně využít slabý zrak. Vyd. 1. V Praze: Triton, 2007, 39 s. ISBN 9788072549498. info
  • MORAVCOVÁ, Dagmar. Zraková terapie slabozrakých a pacientů s nízkým vizem. Vyd. 1. Praha: Triton, 2004, 203 s. ISBN 8072544764. info
Výukové metody
Prezentace, video, diskuse.
Metody hodnocení
Požadavky k ukončení - úspěšné složení závěrečné zkoušky, seminární práce. Účast min. 70%.
Informace učitele
Informace budou vyučujícím upřesněny na začátku semestru.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, podzim 2021.