SPpK09 Surdopedie 3

Pedagogická fakulta
podzim 2020
Rozsah
0/4/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno online.
Vyučující
PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Radka Horáková, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získat základní poznatky o diagnostice sluchových vad a metodách speciálně pedagogické diagnostiky – surdopedické, informace o objektivních a subjektivních zkouškách sluchu, komplexním vyšetření, o možnostech spolupráce speciálního pedagoga s dalšími odborníky – foniatrem, lékařem ORL, psychologem a neurologem. Studenti se seznámí s metodami vyšetření sluchu, osvojí si dovednosti potřebné k realizaci orientačního vyšetření sluchu pomocí přenosného audiometru. V rámci předmětu budou představeny služby rané péče, konkrétně náplň činnosti Centra pro dětský sluch Tamtam a dále služby poskytované speciálně pedagogickým centrem pro sluchově postižené. Důraz bude kladen na význam včasné sluchově řečové výchovy, její aplikaci v praxi a využití sluchové protetiky. Součástí předmětu jsou také informace reflektující aktuální legislativní podmínky pro vzdělávání jedinců se sluchovým postižením a pro poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, příp. v dalších zařízeních. V rámci předmětu budou prezentovány konkrétní příklady dětí s postižením sluchu, které jsou či byly v péči výše jmenovaných zařízení.
Výstupy z učení
• student se orientuje v diagnostice sluchových vad a metodách speciálně pedagogické diagnostiky – surdopedické;
• orientace se v možnostech diagnostiky v období přípravy na povinnou školní docházku a přípravy na povolání u dětí a žáků se sluchovým postižením;
• umí popsat systém rané intervence u dětí se sluchovým postižením v ČR;
• umí uvést postupy práce a význam týmové spolupráce odborníků participujících na péči o jedince se sluchovým postižením v raném věku.
Osnova
  • • Anatomie a fyziologie sluchového ústrojí.
  • • Sluch a jeho význam, důsledky sluchových vad.
  • • Diagnostika sluchových vad, screening sluchových vad u novorozenců, možnosti návazné péče.
  • • Speciálně pedagogická diagnostika surdopedická.
  • • Zajištění rané intervence u jedinců se sluchovým postižením v ČR.
  • • Speciálně pedagogická centra pro sluchově postižené.
  • • Sluchová protetika.
  • • Včasná sluchově řečová výchova u jedinců se sluchovým postižením.
  • • Raná komunikace s dítětem se sluchovým postižením ve slyšící a neslyšící rodině.
  • • Rozvoj komunikačních dovedností u dítěte se sluchovým postižením v předškolním a mladším školním věku.
Literatura
    povinná literatura
  • JUNGWIRTHOVÁ, Iva. Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. Vydání první. Praha: Portál. 191 stran. ISBN 9788026209447. 2015. info
  • DRŠATA, Jakub a Radan HAVLÍK. Foniatrie - sluch. Edited by Viktor Chrobok. 1. vydání. Havlíčkův Brod: Tobiáš. 374 stran. ISBN 9788073111595. 2015. info
  • DOLEŽALOVÁ, Lenka a Lenka HRICOVÁ. Raná intervence u dětí se sluchovým postižením a u dětí s hluchoslepotou. In OPATŘILOVÁ, D., NOVÁKOVÁ, Z. et al. Raná podpora a intervence u dětí se zdravotním postižením. 1. vydání. Brno: MU. s. 115-137. ISBN 978-80-210-5880-4. 2012. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Zita NOVÁKOVÁ. Raná podpora a intervence u dětí se zdravotním postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 321 s. ISBN 978-80-210-5880-4. 2012. info
  • HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení - úvod do surdopedie. Praha. Praha: Portál. 159 s. 376 - Výchova a vzdělávání zvláštních skupin osob. ISBN 978-80-262-0084-0. 2012. info
  • HRICOVÁ, Lenka a Lenka DOLEŽALOVÁ. Specifika přístupu k dětem se sluchovým postižením a dětem s hluchoslepotou. In Bartoňová, M., Bytešníková, I. et al. Předškolní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Preschool Education of Children with Special Educational Needs. 1. vyd. Brno: MU. s. 131-158. ISBN 978-80-210-6044-9. 2012. info
    doporučená literatura
  • Barvíková, Jana a kol. (2015) Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou opory z důvodu sluchového postižení nebo oslabení sluchového vnímání. Olomouc: UPOL.
  • DVD - Raná komunikace v neslyšící rodině - návodná pomůcka pro slyšící i neslyšící rodiče, jak postupovat při výchově jejich dítěte se sluchovým postižením. (www.frpsp.cz)
  • ROUČKOVÁ, Jarmila. Cvičení a hry pro děti se sluchovým postižením : praktické návody a důležité informace. Vyd. 2. Praha: Portál. 151 s. ISBN 9788073679323. 2011. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogicko-psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. 1. dotisk 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita. 292 s. ISBN 978-80-210-3977-3. 2008. info
  • ŠEDIVÁ, Zoja. Psychologie sluchově postižených ve školní praxi. 1. vyd. Praha: Septima. 64 s. ISBN 8072162322. 2006. info
  • HORÁKOVÁ, Radka. Specifika vývoje a včasná pedagogická intervence u dětí se sluchovým postižením. In OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogicko psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita. s. 243-281. ISBN 80-210-3977-9. 2006. info
  • SVOBODOVÁ, Karla. Logopedická péče o děti s kochleárním implantátem. Illustrated by Danuše Plajnerová. 2. vyd. Praha: Septima. 151 s. ISBN 8072162144. 2005. info
  • HOLMANOVÁ, Jitka. Raná péče o dítě se sluchovým postižením. 2. vyd. Praha: Septima. 93 s. ISBN 8072162136. 2005. info
    neurčeno
  • DOLEŽALOVÁ, Lenka a Lenka HRICOVÁ. Sluchové postižení. In Bartoňová, M., Bytešníková, I., Vítková, M. et al. Děti se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido. s. 135-155. ISBN 978-80-7315-237-6. 2012. info
  • POTMĚŠIL, Miloň. Sluchové postižení a sebereflexe. Vyd. 1. V Praze: Karolinum. 197 s. ISBN 9788024613000. 2007. info
Výukové metody
seminář, diskuze nad odborným textem a praktickými ukázkami, samostudium a četba odborných textů
Metody hodnocení
závěrečný písemný test (podmínkou úspěšného zvládnutí je nutné 75 % správných odpovědí); ústní zkouška; případová studie
Informace učitele
Student zpracuje případovou studii dítěte se sluchovým postižením v rozsahu cca. 2-3 strany formátu A4, která bude reflektovat možnosti včasné diagnostiky a následné péče o jedince s diagnostikovanou vadou sluchu v ČR.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2021, podzim 2022.