SPpK55 Simulation of Interventional Procedures for Individuals with Physical Disabilities

Faculty of Education
Spring 2018
Extent and Intensity
0/2/0. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D. (lecturer)
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Timetable of Seminar Groups
SPpK55/01: Wed 14:50–16:30 centrum, D. Opatřilová
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The main aim of this course is to have knowledge in the area of counselling provided to individuals with physical disability and special educational assessment of the aim group of pupils and multidisciplinary cooperation and counselling system. Students get the skills of intervention provided to individuals with physical disability. Outcomes: - Knowledge of counselling provided to individuals with physical disability - Knowledge to assess individuals with physical disability - Intervention and support towards individuals with physical disability
Syllabus
  • Early intervention provided to children with cerebral palsy Cerebral palsy – classification¨ Assessment of children with physical disability in pre school age, multidisciplinary cooperation Vojta´s method, Bobath concept Support of psychological and motor development of child with physical disability – positioning and special aids Multidisciplinary cooperation and cooperation with parents Assessment of fine motor development, writing skills of re school age children Assessment and intervention – sensual and motor skills¨ School mature and specifics of children with physical disability Counselling service Legislative platform Progressive illness and approach to children Approach to children with chronic illness Support provided to children with physical disability Team work – (team members – assistance, teacher, special teacher – their role in the process of education) Individual educational plan Vocational training and counselling, special support
Literature
  • Čadová, E. a kol. (2015) Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu tělesného postižení ne závažného onemocnění. Dílčí část. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Bartoňová, M., Bytešníková, I., Vítková, M. (2012) Děti se speciálními vzdělávacími problémy v mateřské škole. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido. Bartoňová, M., Opatřilová, D., Vítková, M. (2015) Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdis
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar and Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Podpora rozvoje hybnosti osob s tělesným postižením (Support of motor development of people with physical disability). Online. 1. vyd. Brno, Elportál, 2014. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7611-2. [citováno 2024-04-24] URL info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar and Zita NOVÁKOVÁ. Raná podpora a intervence u dětí se zdravotním postižením (Early Support and Intervention for Children with Disabilities). Online. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012. 321 pp. ISBN 978-80-210-5880-4. [citováno 2024-04-24] info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar and Lucie PROCHÁZKOVÁ. Předprofesní a profesní příprava jedinců se zdravotním postižením ((Pre) vocational preparing of individuals with health disabilities). Online. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2011. 159 pp. Odborná kniha. ISBN 978-80-210-5536-0. [citováno 2024-04-24] info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar and Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. Online. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 180 stran. ISBN 9788021045750. [citováno 2024-04-24] info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar and Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Somatopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Online. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007. 123 stran. ISBN 9788073151379. [citováno 2024-04-24] info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání (Somatopedie. Texts for Distant Education). Online. 1.vydání. Brno: Paido, 2007. 123 pp. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-137-9. [citováno 2024-04-24] info
Teaching methods
Discussion, group work, case studies, reflection of students´s presentations
Assessment methods
oral exam, case study, active participation
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2019.
  • Enrolment Statistics (Spring 2018, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2018/SPpK55