SV4BP_DLIT Práce s textem, literatura pro děti a mládež

Pedagogická fakulta
podzim 2008
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PaedDr. Marie Pavlovská, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Rozvrh
St 11:25–13:15 učebna 9
Předpoklady
Work with text, literarture for children and youth Presumtions: Studies of specialized literature
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 17 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/17, pouze zareg.: 0/17
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět seznamuje studenty s literáními pojmy a teorií, s literáními žánry, s možnostmi práce s textem, s využitím poesie a prózy v dramatické výchově. Představuje studentům díla, která se nabízejí k interpretaci, protože autor volí velmi dobře a citlivě způsob, jakým píše, nebo díla, která přinášejí hodnotný obsah, který se nabízí k uchopení a zpracování v dramatické výchově.
Osnova
  • Základní literání pojmy Literární žánry Autoři literárních textů pro děti Autoři literárních textů pro mládež Hodnota literárního textu podle jeho obsahu Využití textu v dramatické výchově, praktická ukázka Exkurze do knih pro děti a mládež
Literatura
  • MACHKOVÁ, Eva. Volba literární látky pro dramatickou výchovu, aneb, Hledání dramatičnosti. 2. vyd. Praha: Akademie múzických umění. 122 s. ISBN 8073310139. 2004. info
  • PAVLOVSKÁ, Marie. Cesta současné školy ke škole tvořivé. 1.vyd. Brno: MSD. 210 s. ISBN 80-86633-02-0. 2002. info
  • ULRYCHOVÁ, Irina, Vlasta GREGOROVÁ a Hana ŠVEJDOVÁ. Hrajeme si s pohádkami :dramatická výchova v mateřské škole a na 1. stupni základní školy. Vyd. 1. Praha: Portál. 117 s. ISBN 80-7178-355-2. 2000. info
  • DELONGOVÁ, Jindra, Dana SVOZILOVÁ a Silva MACKOVÁ. Vezměte do ruky knihu :dětská literatura jako inspirace pro dramatickou hru s dětmi. 2. rozš. vyd. Brno: Mravenec. 74 s. ISBN 80-900804-7-2. 1993. info
  • VORÁČEK, Jaroslav. Historické a teoretické koncepce české literatury pro mládež a. 1. vyd. Praha: Albatros. 285 s. 1982. info
Metody hodnocení
Samostatná četba knih z dětské literatury seminář,80% účast, vypracování práce na zadané téma, ústní zkouška
Informace učitele
DELONGOVÁ, J.; SVOZILOVÁ, D.; MACKOVÁ, S. Vezměte do ruky knihu. Brno : Mravenec, 1993. ISBN 80900804-7-2 NEJEZCHLEBOVÁ, J. Komenský nebyl žádný suchar aneb Dramatická hra s dětmi v knihovně jako příspěvek k rozvoji dětského čtenářství. Brno : MZK, 2001. PAVLOVSKÁ, M. Cesta současné školy ke škole tvořivé. MSD : Brno, 2002. ISBN 80-86633-02-0. ULRYCHOVÁ, I., GREGOROVÁ,V., ŠVEJDOVÁ,H. Hrajeme si s pohádkami. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-355-2. MACHKOVÁ, E. Volba literární látky pro dramatickou výchovu aneb hledání dramatičnosti. Praha : DiFaAMU, 2000. ISBN 80-85883-54-6. VORÁČEK,J. Historické a teoretické koncepce české literatury pro mládež. Praha : ALBATROS, 1982. Ladění, časopis pro teorii a kritiku dětské literatury, Brno : PedF MU. Komenský, odborný časopis pro učitele základní školy, Brno : PedF MU.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.