PdF:SV4BP_DSA Divadlo v sociální akci - Informace o předmětu
SV4BP_DSA Divadlo v sociální akci
Pedagogická fakultapodzim 2016
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Veronika Nýdrlová, Ph.D. (přednášející)
MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- MgA. Lenka Polánková, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SV4BP_DSA/01: St 8:25–10:05 učebna 19, V. Nýdrlová, L. Polánková
- Předpoklady
- Studium odborné literatury. Záznam a prezentace příkladu dobré praxe.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-PD)
- Cíle předmětu
- Sociální pedagogové se ve své praxi setkávají s nejrůznějšími skupinami sociálně znevýhodněných lidí hledajících změnu. Tento společenský jev je v zahraničí nejčastěji označován termínem sociální změna. Z hlediska profese sociálního pedagoga je důležité porozumět tomuto společenskému jevu a umět se na něm podílet. Sociálních změn lze dosáhnout skrze sociální akce. A právě divadlo může být silným nástrojem, který skrze skupinový proces a poznání k sociální akci vybízí. Student bude umět: - popsat na zvoleném příkladu proces sociální změny; - interpretovat proces sociální změny v kontextu sociální pedagogiky jako vědního oboru; - zhodnotit přínos probíraných autorů zabývajících se procesy sociálních změn ve společnosti v souvislosti s oborem sociální pedagogiky a její současné praxe; - definovat pojem aplikované drama a divadlo; -popsat různé formy divadel vedoucích k sociální akci; - vysvětlit vlastní postoje a návrhy řešení k divadelně vzdělávacím aktivitám sociálně znevýhodněných skupin.
- Osnova
- Sociální změna v kontextu sociální pedagogiky. Sociální změna a sociální akce z pohledu vybraných autorů. Aplikované drama. vybrané formy divadel vedoucích k sociální akci. Prezentace příkladů dobré praxe. Skupinový návrh divadelně vzdělávacích aktivit.
- Literatura
- povinná literatura
- SLAVÍK, Jan, Vladimír CHRZ a Stanislav ŠTECH. Tvorba jako způsob poznávání. Vydání první. Praha: Karolinum. 538 stran. ISBN 9788024623351. 2013. URL info
- NICHOLSON, Helen. Applied drama : the gift of theatre. New York: Palgrave Macmillan. viii, 196. ISBN 1403916462. 2005. info
- THOMPSON, James. Applied theatre : bewilderment and beyond. Oxford: Peter Lang. 220 s. ISBN 9783039115389. 2003. info
- MILLING, Jane a Graham LEY. Modern theories of performance : from Stanislavski to Boal. Houndmills: Palgrave. viii, 198. ISBN 0333775414. 2001. info
- FREIRE, Paulo. Pedagogy of the oppressed. Translated by Myra Bergman Ramos. London: Penguin Books. 164 s. ISBN 014025403X. 1996. info
- doporučená literatura
- FRITZ, Birgit. InExActArt : the autopoietic theatre of Augusto Boal : a handbook of theatre of the oppressed practice. Translated by Lana Sendzimir - Ralph Yarrow. Stuttgart: ibidem-Verlag. 315 s. ISBN 9783838204239. 2012. info
- Research methods in theatre and performance. Edited by Baz Kershaw - Helen Nicholson. Edinburgh: Edinburgh University Press. vi, 248 p. ISBN 9780748646081. 2011. info
- KUPPERS, Petra. Community performance : an introduction. New York: Routledge. xii, 238. ISBN 9780415392297. 2007. info
- A Boal companion : dialogues on theatre and cultural politics. Edited by Mady Schutzman - Jan Cohen-Cruz. London: Routledge. ix, 208. ISBN 0415322944. 2006. info
- THOMPSON, James. Digging up stories : applied theatre, performance and war. New York: Manchester University Press. x, 262. ISBN 0719073154. 2005. info
- Theatre and empowerment : community drama on the world stage. Edited by Richard Boon - Jane Plastow. New York: Cambridge University Press. xi, 267. ISBN 0521817293. 2004. info
- TAYLOR, Philip. Applied theatre : creating transformative encounters in the community. Edited by Tom Barone. Portsmouth: Heinemann. xxx, 137. ISBN 0325005354. 2003. info
- VAN ERVEN, Eugène. Community theatre : global perspectives. New York: Routledge. xiii, 269. ISBN 0415190312. 2001. info
- CLIFFORD, Sara a Anna HERRMANN. Making a leap - theatre of empowerment : a practical handbook for drama and theatre work with young people. Edited by Alec Davison. Philadelphia: Jessica Kingsley. 254 s. ISBN 1853026328. 1999. info
- ROHD, Michael. Theatre for community, conflict & dialogue : the Hope is Vital training manual. Edited by Doug Paterson. Portsmouth: Heinemann. xxi, 150. ISBN 0325000026. 1998. info
- STERNBERG, Patricia. Theatre for conflict resolution : in the classroom and beyond. Portsmouth: Heinemann. xvi, 173. ISBN 0325000883. 1998. info
- BOAL, Augusto. Theatre of the oppressed. Translated by Charles A. Leal McBride - Maria-Odilia Leal McBride. New York: Theatre Communications Group. xiv, 197. ISBN 9780930452490. 1985. info
- Výukové metody
- přednáška, cvičení, náslech, skupinová práce
- Metody hodnocení
- kolokvium, zpětná vazba
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je součástí profilace Dramatická výchova.
- Statistika zápisu (podzim 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2016/SV4BP_DSA