SV4BP_Div2 Dramatická výchova směrem k divadelnímu tvaru 2

Pedagogická fakulta
jaro 2016
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petra Rychecká (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SV4BP_Div2/01: Čt 3. 3. 16:40–20:10 učebna 19, Čt 17. 3. 16:40–20:10 učebna 19, Čt 31. 3. 16:40–20:10 učebna 19, Čt 14. 4. 16:40–20:10 učebna 19, Čt 28. 4. 16:40–20:10 učebna 19, Čt 12. 5. 16:40–20:10 učebna 19, Čt 26. 5. 16:40–20:10 učebna 19, P. Rychecká
Předpoklady
Předpoklady: - aktivní a pravidelná účast na seminářích - studium odborné literatury - vytvoření dramaturgicko-režijní koncepce inscenace
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 16 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/16, pouze zareg.: 0/16
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět Dramatická výchova směrem k divadelnímu tvaru je rozdělen do dvou modulů. Těžištěm druhého modulu je hledání a prověřování tématu, vybraného v průběhu prvního modulu, skrz dramatické aktivity. V procesu inscenování dramatického tvaru se budeme zaměřovat na dramaturgické, režijní a inscenační techniky, stejně jako na práci s obrazovými a akustickými prostředky inscenace. Cílem je vytvoření inscenace a její prověření před diváky jako forma specifické komunikace. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: Pracovat s dramaturgicko-režijní koncepcí; Rozeznat dramatické a divadelní situace; Ztvárnit dramatickou situaci; Aplikovat znalosti o mizanscéně a temporytmu; Znát základy herecké práce; Znát základy režijní práce; Vytvořit dramatickou postavu; Podílet se na vytvoření divadelní inscenaci; Interpretovat zvolné téma;
Osnova
  • 1. Základní kroky převádění literárního díla v dramatické. 2. Tvorba scénáře bodový scénář a tvorba dramatických situací. 3. Dialog. 4. Otevření situací. 5. Stavba textu založená na improvizaci. 6. Ověřování textu praxí - proces zkoušení. 7. Tvorba inscenace. 8. Tvorba inscenace - závěrečná zkouška. 9. Představení jako forma komunikace s divákem.
Literatura
  • RICHTER, Luděk. Co je co v pohádce : (pohádkové reálie). Vyd. 1. Praha: Dobré divadlo dětem. 54 s. ISBN 8090297536. 2004. info
  • RICHTER, Luděk. Od pohádky-- --k pohádce : (od literatury k divadlu). Vyd. 1. Praha: Dobré divadlo dětem. 95 s. ISBN 8090297544. 2004. info
  • RICHTER, Luděk. Pohádka-- --a divadlo. Vyd. 1. Praha: Dobré divadlo dětem. 94 s. ISBN 8090297528. 2004. info
  • RICHTER, Luděk. Praktická dramaturgie v kostce. Vyd. 1. Praha: Dobré divadlo dětem. 60 s. ISBN 80-902975-1-X. 2003. info
  • CÍSAŘ, Jan. Základy dramaturgie. 3. vyd. Praha: Akademie múzických umění. 139 s. ISBN 8073319217. 2003. info
  • CÍSAŘ, Jan. Základy dramaturgie. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění. 166 s. ISBN 8073319039. 2002. info
  • NOVOTNÝ, David Jan. Chcete psát scénář? : I. Základy dramaturgie II. Žánry v hraném filmu. 2., dopl. vyd. Praha: Akademie múzických umění. 174 s. ISBN 80-85883-52-X. 2000. info
  • NOVOTNÝ, David Jan. Chcete psát scénář?. 1. vyd. Praha: FAMU. 94 s. ISBN 80-85883-06-6. 1995. info
  • RICHTER, Luděk. Literatura, divadlo a my : převod literárního díla do loutkového divadla. Praha: Ústav pro kulturně výchovnou činnost. 133 s. 1985. info
Výukové metody
cvičení, přednáška, diskuse, dramatizace, samostatná práce
Metody hodnocení
Písemná zkouška ze základních pojmů divadla a dramatizace. Odevzdání hotového scénáře.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je součástí profilace Dramatická výchova.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.