SV4BP_FiVS Filozofie výchovy (seminář)

Pedagogická fakulta
podzim 2009
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Rozvrh
Út 9:45–11:25 učebna 19
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavním cíle kurzu:
naučit se pracovat s odbornou literaturou
připravit podklady pro slovníkové heslo
určit důvody neporozumění výkladu a náležitě se zeptat a neporozumění odstranit
na základě vlastní zkušenosti, četby odborné literatury a přednášek učitele navrhnout a obhájit pedagogické ideály
Osnova
  • Okruh A = příprava slovníkového hesla
  • 1) Základní zásady při práci na slovníkovém hesle.
  • 2) Vytipování příslušných zdrojů, excerpce děl.
  • 3) Porozumění historickému a ideovému pozadí myšlení daných autorů o pedagogice.
  • 4) Konečné zpracování podkladů pro slovníkové heslo.
  • Okruh B = návrh pedagogických ideálů
  • 1) Vypracování systému ideálů výchovy daného období.
  • 2) Vypracování potřeb výchovných ideálů současné doby.
  • 3) Kritické porovnání pedagogických ideálů dané doby a autorů s potřebami současné společnosti.
Literatura
  • JŮVA, Vladimír a Vladimír JŮVA. Stručné dějiny pedagogiky. 6. rozšířené. Brno: Paido. 91 s. ISBN 978-80-7315-151-5. 2007. info
  • KÁDNER, Otakar. Dějiny pedagogiky. Vyd. 2., opr. a rozš. V Praze: Nákladem České grafické společnosti Unie. 282 s. 1923. URL info
  • KÁDNER, Otakar. Dějiny pedagogiky. D. 2, Od renesance a reformace do konce století osmnáctého. Sv. 1 ; Dějiny pedagogiky. D. 2, Od renesance a reformace do konce století osmnáctého. Sv. 2. Edited by Otakar Kádner. Vyd. 2., opr. a rozš. V Praze: Nákladem České grafické společnosti Unie. 350 s. 1923. URL info
  • KÁDNER, Otakar. Dějiny pedagogiky. V Praze: Nákladem Dědictví Komenského. 426 s. 1912. info
  • STÖRIG, Hans Joachim. Malé dějiny filosofie. Edited by Petr Rezek, Translated by Miroslav Petříček - Karel Šprunk. 7., přeprac. a rozš. vyd.,. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství. 630 s. ISBN 8071925004. 2000. info
  • CORETH, Emerich. Was ist der Mensch? (Orig.) : Co je člověk ? : základy filozofické antropologie. info
  • KASPER, Tomáš a Dana KASPEROVÁ. Dějiny pedagogiky. Vyd. 1. Praha: Grada. 224 s. ISBN 9788024724294. 2008. URL info
Metody hodnocení
aktivní práce na zadaných úkolech, odevzdání výstupů, konzultace s učitelem v seminářích (75% povinná účast v semináři)
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1667
Součástí výuky je e-learningový kurz, v jehož porostředí studenti budou prezentovat, opravovat a doplňovat zadané úkoly. Dále zde budou moci čerpat další údaje k přednáškám. Klíč ke vstupu do e-learningového kurzu bude studentům zaslán před první hodinou.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.