SV4BP_FiVS Filozofie výchovy (seminář)

Pedagogická fakulta
podzim 2015
Rozsah
0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Ivana Kupčíková, DiS. (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SV4BP_FiVS/01: každé liché úterý 13:55–15:35 učebna 38, R. Šíp
SV4BP_FiVS/02: každé sudé úterý 13:55–15:35 učebna 38, R. Šíp
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavním cíle kurzu:
naučit se pracovat s odbornou literaturou
připravit podklady pro slovníkové heslo
určit důvody neporozumění výkladu a náležitě se zeptat a neporozumění odstranit
na základě vlastní zkušenosti, četby odborné literatury a přednášek učitele navrhnout a obhájit pedagogické ideály
Osnova
  • Okruh A = příprava slovníkového hesla
  • 1) Základní zásady při práci na slovníkovém hesle.
  • 2) Vytipování příslušných zdrojů, excerpce děl.
  • 3) Porozumění historickému a ideovému pozadí myšlení daných autorů o pedagogice.
  • 4) Konečné zpracování podkladů pro slovníkové heslo.
Literatura
  • JŮVA, Vladimír a Vladimír JŮVA. Stručné dějiny pedagogiky. 6. rozšířené. Brno: Paido. 91 s. ISBN 978-80-7315-151-5. 2007. info
  • KÁDNER, Otakar. Dějiny pedagogiky. Vyd. 2., opr. a rozš. V Praze: Nákladem České grafické společnosti Unie. 282 s. 1923. URL info
  • KÁDNER, Otakar. Dějiny pedagogiky. D. 2, Od renesance a reformace do konce století osmnáctého. Sv. 1 ; Dějiny pedagogiky. D. 2, Od renesance a reformace do konce století osmnáctého. Sv. 2. Edited by Otakar Kádner. Vyd. 2., opr. a rozš. V Praze: Nákladem České grafické společnosti Unie. 350 s. 1923. URL info
  • KÁDNER, Otakar. Dějiny pedagogiky. V Praze: Nákladem Dědictví Komenského. 426 s. 1912. info
  • STÖRIG, Hans Joachim. Malé dějiny filosofie. Edited by Petr Rezek, Translated by Miroslav Petříček - Karel Šprunk. 7., přeprac. a rozš. vyd.,. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství. 630 s. ISBN 8071925004. 2000. info
  • CORETH, Emerich. Was ist der Mensch? (Orig.) : Co je člověk ? : základy filozofické antropologie. info
  • KASPER, Tomáš a Dana KASPEROVÁ. Dějiny pedagogiky. Vyd. 1. Praha: Grada. 224 s. ISBN 9788024724294. 2008. URL info
Výukové metody
diskuse, skupinové projekty, domácí úkoly
Metody hodnocení
aktivní práce na zadaných úkolech, odevzdání výstupů, konzultace s učitelem v seminářích (75% povinná účast v semináři, prezentace semestrálního úkolu
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1667
Součástí výuky je e-learningový kurz, v jehož porostředí studenti budou prezentovat, opravovat a doplňovat zadané úkoly. Dále zde budou moci čerpat další údaje k přednáškám. Klíč ke vstupu do e-learningového kurzu bude studentům zaslán před první hodinou.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.