SV4BP_SPAT Úvod do sociální patologie a prevence

Pedagogická fakulta
podzim 2016
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Jan Buchta (přednášející)
Mgr. et Mgr. Veronika Kolaříková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ema Štěpařová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. BcA. Radka Kulichová, DiS. (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SV4BP_SPAT/01: Po 10:15–11:55 učebna 33, V. Kolaříková
SV4BP_SPAT/02: Po 18:30–20:10 učebna 33, V. Kolaříková
Předpoklady
Předmět je určen studentům oboru Sociální pedagogika a volný čas v prezenční formě.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentům základní vhled do problematiky oboru sociální patologie a vybraných sociálně patologických jevů, se kterými se pedagog může ve své praxi nejčastěji setkat. Pozornost bude věnována především poruchám chování, jako jsou agrese a šikana, záškoláctví, delikvence a kriminalita, zneužívání drog a další patologické závislosti. Po ukončení předmětu se očekává, že studenti budou schopni definovat základní pojmy, vysvětlit a vymezit konkrétní sociálně patologické jevy, přičemž budou chápat podmínky jejich vzniku a zároveň budou schopni nastínit možnosti jejich řešení a prevence. Studenti budou rozumět zásadám realizace primární prevence a budou si uvědomovat provázanost a vzájemnou podmíněnost spolupráce školy, rodiny a dalších institucí podílejících se na řešení problémových životních situací jedinců či skupin.
Osnova
  • 1) Sociální patologie – teoretické vymezení předmětu, uvedení do základních pojmů 2) Sociální deviace – definice, vymezení. Norma a řád ve společnosti, sociální kontrola a konformita. Anomie. Teorie sociálních deviací. Příčiny vzniku deviace. Klasifikace sociálních deviací. 3) Socializace a resocializace, prevence a náprava – primární, sekundární a terciální socializace. Stupně prevence. Primární prevence na školách a minimální preventivní program. 4) Pedagog a jeho kompetence v oblasti sociálních patologií. Učitel, výchovný poradce ve školním prostředí, školní metodik prevence, pedagog volného času, školní psycholog, pedagogický asistent. Sociální pedagog. 5) Systém pedagogicko-psychologického poradenství v oblasti sociálních patologií – výchovný poradce, školní poradenské pracoviště, pedagogicko-psychologické poradny, střediska výchovné péče pro děti a mládež. 6) Poruchy chování – vymezení, etiologie a klasifikace poruch chování, poruchy chování x problémy v chování 7) Záškoláctví jako specifický jev ve školním prostředí. Vymezení, etiologie, klasifikace a náprava. 8) Agrese a šikana mezi dětmi. Vymezení, etiologie, klasifikace, aktéři šikany, znaky šikany, postup při řešení. Násilí na pracovišti - mobbing, bossing. 9) Kriminalita a delikvence jako závažná forma sociální patologie. Vymezení, etiologie, klasifikace, náprava, prevence. 10) Patologické závislosti – vymezení pojmu závislost, druhy závislosti. Návykové a impulsivní poruchy (gambling a další varianty návykových poruch). 11) Drogy jako aktuální hrozba v životě jedince. Vymezení drogové závislosti a její druhy. Vývoj vzniku drogové závislosti. Prevence a náprava. 12) Nástin dalších sociálně patologických jevů ohrožující jedince a společnost (bezdomovectví, prostituce, rozvodovost, násilí v rodině, agrese, xenofobie, rasismus, suicidalita; extrémní hnutí, sekty a kulty, negativní vliv společnosti masmédií, globalizace). Sociální důsledky ve vztahu k jedinci i společnosti. Možnosti řešení, sociální pomoci, předcházení.
Literatura
    povinná literatura
  • MATOUŠEK, Oldřich a Andrea MATOUŠKOVÁ. Mládež a delikvence : možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže. Online. Vyd. 3., aktualiz. Praha: Portál, 2011. 336 s. ISBN 9788073678258. [citováno 2024-04-23] info
  • KOLÁŘ, Michal. Nová cesta k léčbě šikany. Online. Vydání první. Praha: Portál, 2011. 332 stran. ISBN 9788073678715. [citováno 2024-04-23] info
  • MARTÍNEK, Zdeněk. Agresivita a kriminalita školní mládeže : druhy agresí, přístupy k agresívnímu chování, poruchy chování, šikana. Online. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009. 152 s. ISBN 9788024723105. [citováno 2024-04-23] URL info
  • FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie : analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. Online. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009. 218 s. ISBN 9788024727813. [citováno 2024-04-23] URL info
  • KALINA, Kamil. Drogy a drogové závislosti :mezioborový přístup.. Online. 1. vyd. Praha: Úřad vlády České republiky, 2003. 319 s. ISBN 8086734056. [citováno 2024-04-23] info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese : variabilita a patologie lidské psychiky. Online. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999. 444 s. ISBN 8071782149. [citováno 2024-04-23] info
    doporučená literatura
  • MIOVSKÝ, M. et al. Výkladový slovník základních pojmů školské prevence rizikového chování. Praha : Univerzita Karlova, 2012. 220 s. ISBN 978-80-87258-89-7.
  • ČECH, Tomáš. Škola a její preventivně-výchovná strategie jako předpoklad rozvoje kompetencí dětí. Online. Prevence. Praha: Občanské sdružení Život bez závislosti, 2011, roč. 8, č. 7, s. 4-7. ISSN 1214-8717. [citováno 2024-04-23] info
  • MÜHLPACHR, Pavel. Sociopatologie. Online. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 194 s. ISBN 9788021045507. [citováno 2024-04-23] info
  • ČECH, Tomáš. Primární drogová prevence a protidrogová výchova ve školách. Online. In Střelec, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy II. Brno: Masarykova univerzita, 2005. s. 140-152. Studie z teorie a metodiky výchovy, II. díl. ISBN 80-210-3687-7. [citováno 2024-04-23] info
  • ČECH, Tomáš. Škola a sociálně patologické symptomy v projevech žáků. Online. In STŘELEC, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy. Brno: MSD, 2002. s. 115-124. ISBN 80-86633-00-4. [citováno 2024-04-23] info
  • ONDREJKOVIČ, Peter a Eva POLIAKOVÁ. Protidrogová výchova. Online. Prvé vydanie. Bratislava: Veda, vydavateľstvo Slovenskej akadémie vied, 1999. 356 stran. ISBN 8022405531. [citováno 2024-04-23] info
Výukové metody
Seminář, výuka vyučujícím, skupinová diskuze, příprava domácí práce, prezentace studentů.
Metody hodnocení
Aktivita na seminářích, domácí příprava, prezentace zvoleného tématu na semináři, závěrečná práce, závěrečný test. Podmínkou k absolvování kurzu je aktivní účast na seminářích, student smí chybět maximálně 2x. K úspěšnému zakončení předmětu je student povinen splnit všechny povinnosti daného kurzu a to vše v zadaném termínu. Student musí v řádném termínu a vyhovující podobě odevzdat všechny průběžné úkoly včetně textu a následné prezentace na zvolené téma. Jednotlivé zadání průběžných úkolů, témata a zadání prezentací a data, do kterých je nutné jednotlivé úkoly odevzdat student nalezne v kurzu moodlinky. Po splnění všech průběžných náležitostí kurzu student vypracuje závěrečnou práci. Zadání závěrečné práce: Student si zvolí jedno téma a napíše závěrečnou práci v rozsahu 5-7 normostran (odevzdání práce ve formátu .doc, řádkování 1, písmo Times New Roman 12, zarovnání do bloku). Práce bude obsahovat teoretické vymezení vybraného jevu a jeho následné rozpracování dle potřeb zvoleného tématu. Práce musí splňovat všechny formální náležitosti, jako jsou dodržený rozsah práce, dodržení citační etiky (použita bude citační norma APA), naplnění cíle práce (tj. práce bude obsahovat vymezený cíl a závěr) a prokázání získané odbornosti vzhledem k obsahu práce spolu s použitím vhodné odborné literatury (student si zvolí nejméně 5 relevantních odborných zdrojů). Datum odevzdání závěrečné práce nalezne student v moodlince kurzu. Práce odevzdané po tomto termínu již nemohou být přijaty. Témata závěrečné práce: • Vypracování modelové strategie řešení konkrétního sociálně patologického jevu s jasným vymezením role sociálního pedagoga při řešení vybraného problému a jeho spolupráce s odbornými pracovišti – vymezení problému, možné strategie řešení, role sociálního pedagoga a dalších zaangažovaných odborných institucí. • Vypracování kazuistiky vybraného sociálně-patologického jevu ve společnosti a jeho negativních důsledků pro osobnost jedince, rodiny, či společnosti. Na závěr kurzu je student povinen absolvovat písemný test složený z otevřených a uzavřených otázek týkajících se témat 1-11 (viz sylabus kurzu), přičemž obsah testu bude složen jak z povinné literatury tak z náplně seminářů. Test bude hodnocen v termínech prospěl – neprospěl. Pro splnění testu je nutné dosáhnout bodového rozmezí 30-20 bodů. K úspěšnému absolvování kurzu je nutné splnit všechny náležitosti kurzu: plnit průběžné úkoly v náležité formě a řádném termínu, splnit prezentaci a s ní související požadavky, absolvovat test s hodnocením „prospěl“ a napsat náležitě závěrečnou esej, která bude vyučujícím přijata.
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=2054
E-learningová podpora výuky: http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=2054
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.