SV4BP_SSO Úvod do sociální pedagogiky (seminář)

Pedagogická fakulta
podzim 2005
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Tomáš Dvořáček, DiS. (cvičící)
doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Zuzana Nováčková
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SV4BP_SSO/01: Čt 8:30–10:05 učebna 33
SV4BP_SSO/02: Čt 10:15–11:50 učebna 33
Předpoklady
předmět je určen studentům bak. studia sociální pedagogiky
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seminář úzce navazuje na předmět SV4BP_USP Úvod do sociální pedagogiky (přednáška garant Doc. PhDr. Stanislav Střelec, Ph.D.). Předpokládá zvládnutí základních sociálněpedagogických kategorií, orientaci v předmětu, kultivované vystupování před spolužáky, schopnost organizace a řízení diskuse ve skupině. Akcentuje schopnost přijímat zpětnou vazbu od ostatních, student odborně a smysluplně reaguje na reflexe kolegů v rámci připraveného tématu.
Osnova
  • Témata seminárních prací BLÁHA, A. I. Sociologie dětství Na základě přečtené publikace definujte autorovo vymezení pedagogiky sociální a sociologické. Věnujte se komparaci s dnešním pojetím sociální pedagogiky. MORE, T. Utopie Na základě autorovy ideje státu uvažujte o ideálním uspořádání společnosti. Své úvahy dejte do kontrastu s pojetím autora. Zaměřte se na práci s problémovými dětmi a mládeží (výchova, sankce za delikty, resocializace). BOSCO, T. Don Bosco Pokuste se vymezit sociálně patologické jevy doby, o které autor pojednává. Sledujte přístupy, možnosti a řešení těchto jevů a srovnejte je s dnešními přístupy sociální pedagogiky. V čem nacházíte analogii, v čem naprostý nesoulad a proč? MATOUŠEK, O. Práce s rizikovou mládeží Definujte pojem riziková mládež. Zdůrazněte, v čem rizika spočívají a jaké jsou možnosti prevence. Prevenci zvažujte ze všech úhlů pohledu (primární, sekundární, terciární). MATOUŠEK, O. Ústavní péče Věnujte pozornost přesnému rozlišení pojmů náhradní rodinná péče a péče ústavní. Sámi za sebe stanovte, jaké změny je potřeba učinit ke zlepšení situace v ústavní péči, porovnejte s textem autora. HEŘMANOVÁ, V. Některé aspekty školního klimatu a jejich využití ve školní praxi. Definujte pojem školní klima, zamyslete se nad významem školního prostředí na výchovu jedince, uvažujte v dimenzi profese sociálního pedagoga. PROKOP. J. Školní socializace Srovnejte pojem socializace a školní socializace. Zamyslete se nad funkcí školy, sociálními vztahy ve škole, vztahem školy a rodiny. MAŘÍKOVÁ, H. Proměny současné české rodiny Věnujte pozornost sociálním aspektům rodinného prostředí, charakterizujte poruchy rodinného prostředí ve vztahu k budoucímu životu jedince ve společnosti. Definujte nejmarkantnější proměny české rodiny v průběhu dvacátého století. JANKOVSKÝ, J. Etika pro pomáhající profese Pokuste se na základě přečtené publikace stanovit etický kodex profese sociálního pedagoga. VYKOPALOVÁ, H. Sociální klima školní třídy a možnosti jeho ovlivňování Definujte rozdíl mezi klimatem školy a klimatem školní třídy. Zamyslete se nad významem prostředí školní třídy na výchovu jedince, uvažujte v dimenzi profese sociálního pedagoga.
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář Řešení odborných témat zadaných pro seminární úkoly. Vystoupení studenta se zpracovaným tématem (recenze vybrané odborné publikace); příspěvek by měl vyústit připravenými otázkami v následnou diskusi s ostatními studenty.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.